Gå til innhold

skatt/lønn enkeltmannsforetak

Anbefalte innlegg

Hei

Har nettop startet opp for fullt som selvstendig næringsdrivende ENK.

Har noen spørsmål ang forskuddstrekk og skattekort.

1.På skattekortet for selvstendignæringsdrivende hva er viktig å føre på/hva er forskjellen fra et vanlig?

a:antatt omsetning/lønn?

b:reiseutgifter/andre utgifter ved drift eller kommer dette frem gjennom årsoppgjør?

2.Frister for innbetalinger av skatt er vel den 15 hver andre mnd. jeg betalte ingen ting for nå den 15 september. Hva er konsekvensene for dette?

3.Er det noe annet angående skatt som skatteetaten trenger fra meg?

jobber med å anskaffe meg regnskapsfører og de skal ta seg av mva,forskuddstrekk og årsoppgjør.

4.Jeg er mottar ikke giro på forskuddstrekk enda. Når kommer de, eller hva må jeg gjøre for å ordne dette?

5.Er det pliktig å få laget lønnslipp til jeg betaler meg ut lønn?

Håper det er noen med peiling på seiling der som kan hjelpe en pappskalle!

:)

Endret av hvemfaen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei,

1. Du kan kontakte Skatteetaten og oppgi hva du tror du vil ha i overskudd/skattbar næringsinntekt i året. Hvis du ikke gjør det, vil du uansett få tilsendt krav om forskuddsskatt etter hvert, basert på det du har hatt av næringsinntekt.

Det er flere hensyn å ta her. Hvis du er opptatt av å sikre deg i tilfelle sykdom, bør du oppgi til NAV hva du tror du kommer til å tjene i året. Dette vil i første omgang bli utgangspunktet for ditt sykepengegrunnlag, og være et grunnlag for å tegne tilleggsforsikring som sikkerhet ved sykdom.

Du kan jo begynne med å lese litt her, om grunnleggende råd til ferske næringsdrivende.

Der får du også svar på noen av de andre spørsmålene dine.

5. Nei, det er du ikke pliktig til, og det kalles ikke lønn i ENK, men privatuttak. Du skatter altså av hele overskuddet i ENK-et uansett. Hvor mye du bruker av det ferdigskattede overskuddet er opp til deg selv, men jeg anbefaler å lage egne bilag for transaksjoner mellom privat og ENK-et. Det gjør det hele ryddigere.

Her kan du lese om hvordan skatten for selvstendig næringsdrivende beregnes.

Lykke til!

Mvh

Pål Stavrum

Red. Miniforetak.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...