Epp Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Funker glimrende med MF-objektiv - litt teit å ikke kunne endre blender (flere fordeler med EOS' elektroniske fatning, men her er det et handikapp), men jeg klarer meg fint. Du mener du ikke kan endre blender på EOS? Etter som jeg kan se på bilde så har Nikon G en tapp som stikker ut og som jeg tror er det som kan endre blender mekanisk, men har ikek objekt for hånden for å få verifisert. ellers funker vel M42 o.l. fint til NEX? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2011 Du mener du ikke kan endre blender på EOS? Korrekt - jeg kan sette objektivet på annet kamera og sette blender via nedblendingsknappen mens jeg tar objektivet av, men det blir mer "dagens blender".. Også derfor jeg har bestilt NEX-FD-adapter og har et gammelt, brukt FD-objektiv på vei i posten.. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Stemningsfullt månebilde... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Hadde lyst til å ta bilde av denne gedigne mursteinsbygningen, men fant ut i går at 50mm på crophus ble litt vel trangt. Fant ut i dag at det også var for trangt på fullframehus, med mindre jeg ville kutte pipene. Så - det ble to skudd på høykant, Photomerge i Photoshop og lett perspektivsjustering. Det kan man også bruke en god 50mm til. 13. Oktober - Svanemølleverket ISO 100, f/5.6, 1/640s+1/800s (noen glemte å skyte i M, *host, host*) Et enkelt skudd, uten noen justering: Dette ble egentlig såvidt stort nok av selve bygningen, men jeg ville også ha med pipene.. Kanskje jeg bare skyter ett rett over neste gang, og lar Photoshop merge det.. Måtte også knote litt med hvitbalansen - skutt gjennom vindu med kraftig lysfiltrering.. Endret 13. oktober 2011 av Trondster Lenke til kommentar
DiscoKetchup Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Godt håndverk! Liker de stemningsfulle høstmotivene dine også. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Takk for det, RandiA og DiskoKetchup! På vei hjem ble jeg fascinert av lysspillet i litt byggestrie på et stillas, og det ble noen nærbilder. 14. Oktober - Alt som glimrer ISO 100, f/2, 1/500s Droppet selv minimal oppskarping i dag - i dag er det bløtheten som rår. Eller ble den bedre blendet litt ned, tro? Endret 14. oktober 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Finfin bokeh, og sinnsykt stilige farger! Jeg liker best versjonen hvor bløtheten rår. Altså bildet du ikke har skarpet opp! Men det ser i grunn ut som to forskjellige bilder!? Har ikke exif leser enda, maskinen er så ny.. Endret 14. oktober 2011 av KSunhill Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2011 Det er f/2 vs f/4. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Du lurer ikke meg! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Ingen fare - du er bare blendet av det åpenbare*).. Spoileren er forøvrig ISO 100, f/4, 1/100s. *) For å referere Dilbert Edit: Bedre svar: "Det klarer du fint selv. " Endret 16. oktober 2011 av Trondster Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Og flott komposisjon den 13. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 (endret) Takk for det, RandiA! Var ute på tur i går (dagens blender: f/2.8) og fikk tatt et par bilder - og kom fram til at uventet glimmer på skogsstien ikke var så spennende - har vært nok bokeh-nærbilder for et par dager.. Har det litt moro med å eksperimentere med kameraet - har kommet fram til opptil flere forskjeller på hvordan NEX-5'en oppfører seg i forhold til 5D.. Tok bilde av gutten - ble noe over dette, syntes jeg. 15. Oktober - ..Men hva med meg, da? ISO 200, f/2.8, 1/1600s Andre erfaringer: - Dårligere motstand mot "purple fringing" - blir ikke så mye som dette på 5D'en (tipper det er svakere UV-filter på sensoren). - "Peaking" er uvurderlig for å bestemme fokus på elektronisk skjerm/søker uten å måtte forstørre søkerbildet. - Litt andre farger og kurver - spesielt rødt står mye klarere fram. - Går fint an å få smådetaljer i 100% også på en NEX-5 - spesielt riktig eksponert på lav ISO. - Ooog - det er alltid gøy med bokeh på stor blender! Endret 16. oktober 2011 av Trondster Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 har vært nok bokeh-nærbilder for et par dager.. Hva mener du? A creamy bokeh a day keeps the doctor away. Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Det siste bilde var flott. Bildet forteller nesten liten historie - fin cream`eh var det også. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 Hihi - kan lett bli for mye for andre å bli utsatt for en bokeholiker som meg, trygvan.. Takk for det, trygvann og Jann.. Dagens blender var også f/2.8 (stiller til full åpning for i morgen) - skjøt litt og prøvde å bli venner med utsnittet på NEX-5 (er vant til at 50mm er videre) og ikke minst fokusering. Fokusering er ikke noe problem når det er "støyete" underlag som grus og asfalt - så ser jeg enkelt med peakingen et smalt bånd som viser hvor fokus ligger - snadder! Mitt neste speilreflekshus skal definitivt ha peaking i liveview-modus! Dette må da være konge til video!! Her er et bilde som viser (synes jeg) litt "pop" og 3D fra det fine objektivet. 16. Oktober - På løp ISO 200, f/2.8, 1/125s Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Sjarmerende action-bilde! Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 15. er en liten historie ja, enig med det. Barna står fint frem på det siste bildet, ser ikke ut til å være noe i veien med bildekvaliteten på NEX-5! Er det den forrige forresten? Er litt interessert i den nye, fint å høre og se litt erfaringer.. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Sjarmerende action-bilde! Ja, de siste par bildene var riktig søte...naturlige og fine situasjonsbilder Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2011 Dagens blender var f/2 - full åpning. Falt for denne lille alienen - det er et Magnolia-tre rett borti gata, men dette må da være en chestburster-avart? Bare uhm - magnoliatre-varianten? 18. Oktober - Vi døper ham - Ripley ISO 200, f/2, 1/125s Har ellers funnet ut at det er dømrade vanskelig med makroskudd med NEX-5. Det er fint og flott å kunne zoome inn digitalt og se eksakt hvor fokus ligger - det er topp! Men ikke når den zoomer ut igjen i det jeg trykker utløseren halvveis ned! Bah. Men - fikk dette nærbildet allikevel - ser det blir skarpt helt ut i hjørnene - problemet er ikke uskarphet, men å legge fokusplanet riktig. Hadde vært litt lettere med stativ. Sauer er ålreite motiv. Fikk også dette på vei hjem: Linjer og buer Jan - det er et snasent lite hus. Det er NEX-5 - første variant. NEX-5n, oppfølgeren, er merkbart bedre - bedre sensor, mulighet for EVF, bedre video, bedre betjening. Men - den du vil ha er NEX-7 - legger du prisen på den elektroniske søkeren oppå NEX-5n, så kommer du tett på NEX-7. Merker jeg kraftig savner en elektronisk søker - akkurat der den sitter på NEX-7 - hadde vært midt i blinken.. Men - så var det det med prisen, da. ..Og igjen takk for det, Bykatt og RandiA. Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 (endret) My god - evil creature! Kill it before it's too late! Edit: Du skal ikke kimse av sauer. Sauer er ålreite dyr. Endret 18. oktober 2011 av trygvan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå