1Rub1 Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Hei, Setupen min er som følger: Dell Dimension 9200 - Q6600 2,4ghz / 8800GTX 768mb / 4gb ram / 375W PSU Med BF3 rett rundt hjørnet så har jeg lyst til å oppgradere gpu'en i håp om at dette vil gi litt mer juice. Etter lang og tro tjeneste, burde jeg strengt tatt ha kjøpt meg en ny pc - men budsjettet tilsier ~1500-2000kr. Vil jeg få merkbart bedre ytelse ved å oppgradere GPU, og isåfall til hvilken? Sikter da fortinnsvis til Battlefield 3. Akkurat prøvd et par runder på 1650x1050(maks oppløsning på skjermen), og det meste på low - det gikk "ok". Litt hakking innimellom. Klar over at PSU er i minste laget, men det er nå endog det jeg har. Takk! Lenke til kommentar
007CD Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Vell, du trenger både CPU og GPU muskler og mer juice. En Q6600 kunne ha sparket mer ifra seg om den hadde fått seg en overklokk, men grunnet at du har en elendig Dell så er ikke dette mulig. Ny PSU er nok heller ikke så enkelt da Dell elsker å koble om på ledere, så om du setter inn en vanlig ATX strømforsyning så griller du hovedkortet. Så kort og greit, er ikke så mye å oppgradere på, alt må skiftes. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Siden du ikke har høyere oppløsning enn det du skriver: Så kan jeg anbefale disse to kortene sterkt: mest ytelse pr krone: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=620247 Et som er rundt om 10% bedre: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=647772 Du trenger ikke noe bedre Lenke til kommentar
1Rub1 Skrevet 29. september 2011 Forfatter Del Skrevet 29. september 2011 Tusen takk for svar til dere begge!Er absolutt ikke uenig med hva du sier 007cd, men når valget står mellom BF3 eller ikke BF3 så vil jeg gjerne prøve. sveibuen: Det 6870 kortet, vil det passe med den setupen jeg har uten noen ekstra ledninger eller noe ? Og vil PSU tåle det? Tror du kortet er fysisk større enn 8800gtx som sitter i? Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Ser DELL pcn sånn ut? Lenke til kommentar
1Rub1 Skrevet 29. september 2011 Forfatter Del Skrevet 29. september 2011 (endret) Ser DELL pcn sånn ut? Jepp, den ser akkurat sånn ut edit, nå ser jeg ikke hva slags gpu som sitter i der.(tror ikke jeg har maken) Men det kortet mitt tar iallefall godt over "en plass". Nå vet ikke jeg hva som er vanlig lenger da jeg som du sikker skjønner ikke har fulgt helt med, men når det kom for drøye 4 år siden var det et fysisk stort kort. Endret 29. september 2011 av 1Rub1 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Viss jeg husker rett nå, så bruker AMD HD6870 kortet mindre strøm en GTX8800 som du har. Å det kortet du har nå bruker vel egen strømledninger også? For da passer dem i det nye kortet 1 Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 (endret) Ser DELL pcn sånn ut? Jepp, den ser akkurat sånn ut Hadde selv en slik engang i tiden. Sliter ikke pc med 8800gtx,tenker da på varme? Psu kan du bare glemme..her har DELL & dall vært ute med fingrene.. Endret 29. september 2011 av jetzbullet Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Har samme prosessor som deg, sammen med et av Asus sine katastrofalt dårlig hovedkort i denne kombo, som gjør at jeg ikke får overclocket mer en 0.10 ghz, kjørte før 2x8800GTS 320 mb, byttet til Asus 570GTX (med den diiiigre kjøleribba) og forskjellen i fra 8800 kortene er desverre langt i fra så stor som en kunne håpet. Da Prosessoren rett og slett er for svak... Lenke til kommentar
1Rub1 Skrevet 29. september 2011 Forfatter Del Skrevet 29. september 2011 Viss jeg husker rett nå, så bruker AMD HD6870 kortet mindre strøm en GTX8800 som du har. Å det kortet du har nå bruker vel egen strømledninger også? For da passer dem i det nye kortet Ok, det jeg håpa på Ja, det er jeg 90% sikker på. Uten at jeg har studert det så innmari nøye i det siste. Ser DELL pcn sånn ut? Jepp, den ser akkurat sånn ut Hadde selv en slik engang i tiden. Sliter ikke pc med 8800gtx,tenker da på varme? Psu kan du bare glemme..her har DELL & dall vært ute med fingrene.. Blir greit varmt ja Men den har iallefall vært relativt stabil. Har hatt endel problem med xi-fi lydkortet, og psu-vifta ble bytta for et par år siden. Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 (endret) Står det DELL logo på hovedkortet? EDIT: Får du plass til ett 8800gtx vil nok de nevnte skjermkortene passe(har ikke 8800gtx 2 stk 6pins strømkontakter,så lenge siden at jeg ikke husker det?). Går du for nytt skjermkort ville jeg ha passet på tempraturen.kjipt å brenne ny GPU. Helt utrolig at PSUen din har holdt til 8800gtx,375W dog 80% av den effektiv effekt er ikke mye. Min gikk av med døden i ett sabla smell Endret 29. september 2011 av jetzbullet Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 8800GTX har en TDP på 155W. HD 6870 har en TDP på 150W. Lenke til kommentar
Trazor Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Er Dell serriørst så idioter at de bytter om på ledere til PSU? Har samme maskin som trådstarter, men med 8800GTS 512MB, 300w PSU, 3 GB RAM og ser da på skjermkort og PSU først og fremst. Men hvis det angående lederene på PSU stemmer, vil man jo ødelegge hele maskinen. Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 DELL & dall tjener vel mer på at du som forbruker må kjøpe ny DELL pc?. 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Er Dell serriørst så idioter at de bytter om på ledere til PSU? Har samme maskin som trådstarter, men med 8800GTS 512MB, 300w PSU, 3 GB RAM og ser da på skjermkort og PSU først og fremst. Men hvis det angående lederene på PSU stemmer, vil man jo ødelegge hele maskinen. Det er ikke mye idioti inne i bildet ved å bytte om lederne, det sikrer at kunden ikke kan gjøre oppgraderinger selv og det koster dem ingenting å gjøre dette. Problemet i dag er at Komplett.no har et alternativ som er billgere og bedre med tanke på oppgraderinger. Lenke til kommentar
1Rub1 Skrevet 30. september 2011 Forfatter Del Skrevet 30. september 2011 (endret) Er Dell serriørst så idioter at de bytter om på ledere til PSU? Har samme maskin som trådstarter, men med 8800GTS 512MB, 300w PSU, 3 GB RAM og ser da på skjermkort og PSU først og fremst. Men hvis det angående lederene på PSU stemmer, vil man jo ødelegge hele maskinen. Det er ikke mye idioti inne i bildet ved å bytte om lederne, det sikrer at kunden ikke kan gjøre oppgraderinger selv og det koster dem ingenting å gjøre dette. Problemet i dag er at Komplett.no har et alternativ som er billgere og bedre med tanke på oppgraderinger. Nå henger ikke jeg helt med her, men vil det si at jeg ikke bare kan plugge i et nytt skjermkort? Er forøvrig fortsatt usikker på om jeg har nok fysisk plass, noen som vet om det nevnte ATI 6870 kortet er større enn 8800GTX? Virker som et prisgunstig alternativ tho' Endret 30. september 2011 av 1Rub1 Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 8800gtx bruker 2stk 6pins strømkoblinger,det gjør vel også HD 6780. Det jeg erfarte var at 24pins koblingen til hovedkortet var ikke lik standarden som alle PSUer kommer med. Lenke til kommentar
Trazor Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Er Dell serriørst så idioter at de bytter om på ledere til PSU? Har samme maskin som trådstarter, men med 8800GTS 512MB, 300w PSU, 3 GB RAM og ser da på skjermkort og PSU først og fremst. Men hvis det angående lederene på PSU stemmer, vil man jo ødelegge hele maskinen. Det er ikke mye idioti inne i bildet ved å bytte om lederne, det sikrer at kunden ikke kan gjøre oppgraderinger selv og det koster dem ingenting å gjøre dette. Problemet i dag er at Komplett.no har et alternativ som er billgere og bedre med tanke på oppgraderinger. Jeg mener det er mye idioti da det er direkte ødeleggende for alt annet utstyr i maskinen hvis kunder vil oppgradere selv. Jeg var ikke klar over dette, og det tror jeg ikke de fleste Dell kunder er. Jeg har oppgradert skjermkortet i maskinen min selv, og jeg ringte ikke Dell først for å høre om dette ville gå bra. Standardiseringen innen PC-industrien har kommet så langt at jeg tar dette for gitt. Hvis de baker inn litt kode i hovedkortet sitt som gjør at rammen jeg kjøpte ikke fungerer så er det en sak, men hvis de kobler om ledninger på PSU slik at hele oppsettet blir grillet er det noe annet. Men nok om det. Det letteste blir tydeligvis nytt hovedkort, CPU, PSU og GPU, med andre ord nesten en ny maskin. Dell kabinetter er vel også kjent for å være litt sære. Selv tror jeg at jeg satser på en løpende oppgradering. Har nettopp kjøpt nytt fint kabinett som jeg satser på å flytte Dell-innmaten over i. Så får det meste av komponenter komme litt etter hvert, greit å spre utgiftene litt uover Lenke til kommentar
007CD Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Jepp, Dell har gjort dette før og da ble det mye styr og Dell stoppet. Tydeligvis har de begynt med det igjen, uansett... RAM, CPU, HDD og muligens GPU kan du resirkulere, resten er bare å kaste. 1 Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Hvis jeg ikke er helt på trynet her,så er vel DELL hovedkortet heller ikke vanlig ATX-standard. sjekk det før du bytter kabinett. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå