Gå til innhold

Hard disken min lekker strøm

Anbefalte innlegg

Dette skjønner jeg ikke.

Om det var en motstand i serie med gods som skulle "absorbere" strømmen man fikk i seg, ville du ikke målt 115V.

ohms lov gjelder fortsatt, og 115V er mer enn godt nok til å servere en dugelig karamell.

Prøv å mål spenningen når du trekker ut kontakten og se hvor raskt den går til null. pass på at pcen IKKE har annen kontakt til jord enn via voltmeteret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå syntes jeg dette begynner å dra ut i misforståelser?

Tråden har allerede hatt en gjennomgang av hvorfor høy spenning ikke nødvendigvis betyr en "karamell". Er det lite strøm tilgjengelig så blir det akkurat som med statisk elektrisitet - tusenvis av volt i sokkene betyr ikke mye.

Motstanden (ref Ohms lov) i en kondensator er veldig høy, ja. Det er ingen kontakt. Men Ohms lov har altså ingen relevans her, dette er vekselstrøm.

Lenke til kommentar

Er det slutt på saklige argumenter?

When reactive elements such as capacitors, inductors, or transmission lines are involved in a circuit to which AC or time-varying voltage or current is applied, the relationship between voltage and current becomes the solution to a differential equation, so Ohm's law (as defined above) does not directly apply since that form contains only resistances having value R, not complex impedances which may contain capacitance ("C") or inductance ("L")
.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ohm's_law

Lenke til kommentar

Dette skjønner jeg ikke.

Om det var en motstand i serie med gods som skulle "absorbere" strømmen man fikk i seg, ville du ikke målt 115V.

ohms lov gjelder fortsatt, og 115V er mer enn godt nok til å servere en dugelig karamell.

Prøv å mål spenningen når du trekker ut kontakten og se hvor raskt den går til null. pass på at pcen IKKE har annen kontakt til jord enn via voltmeteret.

Du ha forsåvidt svart på dette selv i post nr: #23 (spenningsfall)

Når ein kondensator er ladet har den uendelig motstand, og størrelsen på kondensatoren (F) er nok så liten at den ikkje klarer å levere nevneverdig med strøm.

Lenke til kommentar

Du ha forsåvidt svart på dette selv i post nr: #23 (spenningsfall)

Når ein kondensator er ladet har den uendelig motstand, og størrelsen på kondensatoren (F) er nok så liten at den ikkje klarer å levere nevneverdig med strøm.

Vi vet ikke hvor stor eller liten den kondensatoren er, men du har nok rett ettersom PSU-designerne sikkert ikke mener å prøve å drepe kundene sine.

Det hadde likevel vært spennende å sett deg late ut kondensatoren med voltmeteret ditt for å se hvor lang tid det tok. Det kan jo gi et hint om kapasitansen iallefall.

Lenke til kommentar

Er ikke snakk om noen store ladekondensatorer. Som skjematikken på den 200W strømfosyningen også bekrefter. 4,7nF er ikke akkurat nok for noen store karameller.

Også sett at ohms lov ikke er en lov. Men den stemmer så ofte at den blir kalt en lov.

Lenke til kommentar

Jeg var *litt* slem med deg, men du kan jo ikke si at ohms lov ikke gjelder fordi det er vekselsspenning - kan du vel?

Man kan ikke bruke den på samme måte, men gud bevares så den gjelder.

Kanskje du vil forklare oss hvordan du vil anvende Ohms lov på en vekslestrømskrets med en kondensator?

Lenke til kommentar

Ved momentanverdier vel.

PS: du sa at Ohms lov ikke var gjeldende for vekselspenning, og det var også det jeg kicket på.

Det er (nesten) selvforklarende: man må ha Ohmsk last for å jobbe med Ohms lov, og ved vekselspenning innebærer det bare at man må forholde seg til RMS-verdier.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...