Gå til innhold

Den store Playstationkaféen


CypheroN

Anbefalte innlegg

 

Og ærlig talt; Metal Gear og Final Fantasy på Xbox? Det føles like feil som Mario og Zelda på Playstation.

Jeg syns det er morsomt at begge seriene du nevner startet på andre konsoller enn Playstation. MGS3 var vel det første playstationeksklusive i serien. Final Fantasy på Playstation var jo nesten like feil som Mario på Playstation en gang i tiden.

 

EDIT: Skjønt, for oss europeere startet jo Final Fantasy på Playstation.

Endret av HansiBanzi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er i grunn overrasket over at Uncharted-serien har holdt seg eksklusiv så lenge. Det må være store penger å tjene på å gå multiplattform med en så populær serie, så Sony må ha gitt noen sterke incentiver for å holde den eksklusiv.

 

Det er vel ikke veldig rart siden Sony eier Naughty Dog.

Lenke til kommentar

 

 

Og ærlig talt; Metal Gear og Final Fantasy på Xbox? Det føles like feil som Mario og Zelda på Playstation.

Jeg syns det er morsomt at begge seriene du nevner startet på andre konsoller enn Playstation. MGS3 var vel det første playstationeksklusive i serien. Final Fantasy på Playstation var jo nesten like feil som Mario på Playstation en gang i tiden.

 

EDIT: Skjønt, for oss europeere startet jo Final Fantasy på Playstation.

 

 

Jeg vurderte å inkludere en setning om dette. Både Final Fantasy og Metal Gear har vært i Sony-stallen i 10-15 år og man kan godt argumentere for at det var først der de ble skikkelig store. For meg har dette vært sterke incentiver for å kjøpe Sony-konsoller helt siden PS1; jeg migrerte fra SNES til PS1 fremfor N64 og har aldri angret på det.

 

 

Jeg er i grunn overrasket over at Uncharted-serien har holdt seg eksklusiv så lenge. Det må være store penger å tjene på å gå multiplattform med en så populær serie, så Sony må ha gitt noen sterke incentiver for å holde den eksklusiv.

 

Det er vel ikke veldig rart siden Sony eier Naughty Dog.

 

 

Da var det mysteriet oppklart.

Lenke til kommentar

 

Jeg vurderte å inkludere en setning om dette. Både Final Fantasy og Metal Gear har vært i Sony-stallen i 10-15 år og man kan godt argumentere for at det var først der de ble skikkelig store. For meg har dette vært sterke incentiver for å kjøpe Sony-konsoller helt siden PS1; jeg migrerte fra SNES til PS1 fremfor N64 og har aldri angret på det.

Jeg forbinder dem også først og fremst med Playstation, men det skyldes nok mer hvilke konsoller jeg har spilt dem på, og ikke hvor de er/var tilgjengelige. FF IX var det første Final Fantasy som kom eksklusivt til Playstation.

 

De kom imidlertid som regel først til Playstation, og det kan jo også ha noe å si. Argumentering for at de først ble store når de byttet plattform må nok skje regionvis.

 

Uansett så syns jeg ikke det er så fjernt å spille de seriene på noe uten Sony-logo at det kan sammenliknes med Mario på Playstation, eller Sonic på Nintendo :p

Lenke til kommentar

Jeg er akkurat gammel nok til å huske kontroversen rundt overgangen fra SNES til PS1 i stedet for N64. Riktignok var det litt idioti ute og gikk; jeg forstod aldri hvorfor alle forventet en oppfølger til FF6 til N64 med de samme karakterene, når FF-spillene aldri tidligere hadde hatt oppfølgere og historien i FF6 konkluderes på en slik måte at det er vanskelig å fortsette den. Selvfølgelig var det også litt Squaresoft sin feil i og med de viste frem 3D-modeller av FF6-karakterene, som egentlig minner om hvordan de ertet med den FF7-techdemoen til PS3.

 

Uansett, FF før og etter FF7 kan knapt sammenlignes. FF1, 4 og 6 gjorde det greit i USA (jeg klarer ikke å finne de eksakte salgstallene tross gjentatte søk), men det var først med FF7 på PS1 at serien begynte å selge på linje med mainstream AAA-titler og åpnet dørene for at man begynte å oversette JRPGer i langt større grad enn før. Både SNES og NES var rimelig fattige på JRPGer i vesten, for ikke å snakke om Sega-konsollene som bare hadde Phantasy Star.

Lenke til kommentar

Husker da sannelig Chrono Trigger, secret of mana, Final Fantasy, Breath of Fire og Lufia fra SNES. ikke enormt fattige.

Stod masse om dem i Nintendomagasinet =p .

 

Men godt mulig det ikke tok av før etter VII, jeg syntes det har gått greit nedover med hele den sjangeren etter VII, med noen få unntak. Men så har jeg ikke lett ekstremt mye heller.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

I Nintendomagasinet og senere Power Player! Jeg husker det var alltid masse JRPG-materiale i disse bladene til tross for at spillene nesten ikke var til å oppdrive i Norge. Veldig interessant og veldig frustrerende.

 

Jeg har spilt alle spillene du nevner, men problemet er nettopp at hele det vestlige JRPG-utvalget til SNES kan telles på et par hender. Du glemte forøvrig Earthbound. ;)

 

Det er mange som mener FF6 var høydepunktet og at det deretter gikk nedover, men jeg tror det er et typisk "killed by success"-problem. Jeg er ikke helt enig der; både utvalget, variasjonen og kvaliteten på titlene økte fra og med PS1-generasjonen. FF6 og Chrono Trigger er fantastiske spill, men man kan ikke bare spille disse to om og om igjen heller.

Lenke til kommentar

Husker da sannelig Chrono Trigger, secret of mana, Final Fantasy, Breath of Fire og Lufia fra SNES. ikke enormt fattige.

Stod masse om dem i Nintendomagasinet =p .

 

Men godt mulig det ikke tok av før etter VII, jeg syntes det har gått greit nedover med hele den sjangeren etter VII, med noen få unntak. Men så har jeg ikke lett ekstremt mye heller.

 

I USA. De færreste av disse spillene kom ut i Europa. Final Fantasy I-VI, Dragon Quest I-VII, Chrono Trigger, Chrono Cross, Lufia, Brave Fencer Musashi, Threads of Fate, Legend of Mana, Tales of Phantasia, Super Mario RPG...alle store rollespilltitler på nittitallet, der ingen av dem kom ut i Europa (før kanskje som rerelease i en senere konsollgenerasjon).

Lenke til kommentar

Ja, det er en annen side av saken. Frem til forrige konsollgenerasjon var man nødt til å importere for å følge med på de store JRPG-titlene hvis man bodde i Europa. Nå har det vært rimelig enkelt å bestille spill fra amerikanske nettbutikker, men for mange var denne lille terskelen nok til at de fleste europeere ikke har spilt stortitler som Xenogears og Lunar-serien - dessverre!

Lenke til kommentar

Hm mulig. Alt jeg husker er at jeg spilte Chrono Trigger her til lands på SNES uten noe spesielt rundt det. Husker ikke importering eller regionunlocks eller noe slikt, så er ganske sikker på det var en cart til vår snes.

 

Jeg er enig i at FF IX feks var snasnt, men syntes det har blitt bleh med triste FFX og XIII.

men mulig det kun er nostalgi som snakker.

Lenke til kommentar

Hm mulig. Alt jeg husker er at jeg spilte Chrono Trigger her til lands på SNES uten noe spesielt rundt det. Husker ikke importering eller regionunlocks eller noe slikt, så er ganske sikker på det var en cart til vår snes.

 

Du husker nok feil, Chrono Trigger kom aldri ut på SNES i Europa. Med mindre du hadde en importert eller moddet maskin med importert spill var eneste mulighet emulator. Nintendos regionlås på det tidspunktet var ganske inderlig, de brukte tilmed kassetter i en annen størrelse for å oppnå fysisk inkompatibilitet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det har gått noen timer siden update til PS3 kom, og merkelig nok har ingen postet dette. Man kan nå altså bruke DS4 til PS3 trådløst.

 

 

 

We've tested it out and it's easy to set up. First, head to Settings on the PS3 media bar, then Accessory Settings and Manage Bluetooth Devices and finally Register New Device. After that the PS3 will scan for Bluetooth controllers, so to make your DualShock 4 show up hold the PS and Share button at the same time. After a few seconds the controller's light bar will start blinking, and then it'll show up on the PS3 screen ready to be connected.

 

http://www.joystiq.com/2014/07/02/ps4s-dualshock-4-now-works-wirelessly-with-ps3/?ncid=rss_truncated

Lenke til kommentar

Har hatt PS4 i hus en ukes tid. PS3 er lagt i en pose og står egentlig bare klar for å bli lagt ut til salgs.

Jeg er først og fremst en pc-gamer og kommer nok til å fortsette å spille det meste der. Unntakene er selvfølgelig ekslusive (som jeg har inntrykk av ikke er så mange på denne generasjonen) og åpenbare konsollspill. Med det sagt fungerer også pc'en som en finfin konsoll når jeg plugger den i tv'en...

Playstation Plus er tegnet på nytt og jeg har lastet ned spillene for juni og juli. Utover dette har jeg ikke kjøpt noe. Hva bør jeg kjøpe?

 

Og jeg hadde helt glemt hvor svindyre spill til konsoll egentlig er. Så spørsmål #2 er da: kan jeg kjøpe spill fra Amazon Digital Store til PS4 her til lands?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...