g.i.r.l. Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 (endret) Jeg mener 2d-sideskrolling, det er da begrenset hvor morro det kan være i 2012? Jak and Daxter er jo i en helt annen liga. ... Men, som sagt, har prøvd å spille Mario opp til flere ganger, og det fenger meg midt i et visst sted. Antar man må være i en viss "sårbar" alder for å bli hektet på enkelte spill, som blir med en (bokstavelig talt) livet ut. Hvis det er et spill hvor et godt inntrykk dannes på grunn av at spilleren er i en "sårbar" alder, må det jo nettopp være Jak & Daxter og disse andre actionplattformerne til Sony. Det er knapt å regne som plattformspill i det hele tatt, men actionspill for 10-12-åringer som enda får lov til å kjøpe ordentlig actionspill. Dette er såklart ikke hele sannheten, og det finnes sikkert mange spillere som plukker og J&D og co. i voksen alder, men mitt inntrykk er likevel litt slik. Mario derimot, er med sitt enkle fengende plattformdesign, og balanserte vanskelighetsgrad noe som i større grad fenger alle aldersgrupper uavhengig av bakgrunn. Mario er nøytralt og passer for alle, selv om det selvsagt er mye gode barndomsminner inne i bildet, også der i gården. Angående populariteten til 2D Mario i nyere tid, må en å ha i bakhode at 2D plattformspill i Nintendo sin ånd var så og si ikke eksisterende etter lanseringen av N64, og 2D mario kom først tilbake til en hjemmekonsoll i 2009. Men for all del, 2D Mario er ikke noe helgen, og personlig håper jeg Nintendo satser litt hardere i fremtiden. 2D mario er trygt og fint, men jeg vil egentlig heller ha et spill som satser friskere, om det så betyr at det ikke lykkes helt med alt, enn et spill som lykkes med det meste, men som bare er mer same old same old. Ja, om dere skal begynne å diskutere hvilken spillserie som er best så kan dere like godt gi dere med en gang, for en slik diskusjon fører ingen vei. Typisk destruktiv forumholdning som ikke fører noen vei. Heftig diskusjon om subjektive temaer er det som holder tempen opp på et spillforum, hvor det uansett finnes få objektive fakta å snakke om. Å bare diskutere salgstall, maskinvare, og andre kalde fakta, blir kjedelig i lengden. Det er heller ingenting i veien for at også subjektive utbrudd kan forandre en annen bruker sin holdning rundt et tema. Det er ofte jeg har fått et annet syn på et spill på bakgrunn av en kommentar som egentlig bare er fulle av subjektive nyanser. Endret 30. desember 2012 av g.i.r.l. 3 Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 Angående populariteten til 2D Mario i nyere tid, må en å ha i bakhode at 2D plattformspill i Nintendo sin ånd var så og si ikke eksisterende etter lanseringen av N64, og 2D mario kom først tilbake til en hjemmekonsoll i 2009. Dette gjelder egentlig hele sjangeren. Kom det noen brukbare 2D-plattformspill til hjemmekonsoll ut mellom 1998 (Yoshi's Story) og 2008 (Braid)? De senere årene har vi jo fått et par av dem i form av NSMB, Rayman, Trine og Sonic, men sjangeren har vært mer eller mindre død såpass lenge at man kan leve med at det tar et par år å riste av seg søvnen. Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 Av 2d-platformere som jeg selv ikke har prøvd, men har svært lyst til å prøve er bl.a. nevnte Braid, Mark of the ninja, Blacklight, og det som jeg ikke kommer på navnet til i farten, som er i svart-hvitt. g.i.r.l. din kostelige dåsemikkel! (Er det lov til å bruke et slikt koselig uttrykk uten å bli svartelistet?) Jeg er stort sett enig med deg, men her skårer du lavt. Det første J & D er det ultimate platformspillet, og jeg skaffet det først i godt voksen alder. Jeg har spilt en god del platformspill i både 2 og 3d opp gjennom, kan du si, og sjelden funnet noe som virkelig brakte frem "10-12-åringen" i meg på samme måte! Mitt "personlige" problem, er at jeg MÅ nette med figuren man styrer, ellers er det ingen vits. Hvis du ikke har skjønt det, hater jeg altså Mario og alle hans repetisjoner. Et godt eksempel på en serie som faktisk har utviklet seg og blitt til noe "nytt og fresht" er Rayman. Hatet alt ved Rayman i første runde, men Rayman: origins er jo helt konge! 2 Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Jak & Daxter er et ålreit spill, men føler ikke det er helt på høyde med Mario 64, Sunshine og Galaxy. Visuelt var det det beste som fantes da det kom (og det har holdt seg svært godt), og den åpne verdenen var definitivt et friskt pust, men selve plattformhoppingen var bedre andre steder, og personlig synes jeg dialogen var mer irriterende enn morsom. Lenke til kommentar
g.i.r.l. Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 g.i.r.l. din kostelige dåsemikkel! (Er det lov til å bruke et slikt koselig uttrykk uten å bli svartelistet?) Jeg er stort sett enig med deg, men her skårer du lavt. Det første J & D er det ultimate platformspillet, og jeg skaffet det først i godt voksen alder. Jeg har spilt en god del platformspill i både 2 og 3d opp gjennom, kan du si, og sjelden funnet noe som virkelig brakte frem "10-12-åringen" i meg på samme måte! Jeg svarte deg jo bare med samme mynt. Det var et tåpelig ureflektert utsagn, for å kontre ditt tåpelige ureflekterte utsagn om at en lizzm må ha blitt hektet på Mario i en "sårbar alder" for og kunne like det i voksen alder. Ikke dermed sagt at jeg ikke delvis mener det jeg skrev, og jeg mener fullt ut at Mario har en mye bredere appell enn J&D og co, men det er alltid mange nyanser, noe jeg jo også tok høyde for i mitt forrige innlegg. Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Hehe - traff visst et "sårt" punkt? Forresten ser jeg ikke helt hva som er så "ureflektert" med en antakelse/ytring som er høyst subjektiv og seff satt på spissen? Og selvsagt har Mario mye bredere appell enn J&D! Det viser jo salgstallene med all tydelighet, og det tok jeg også høyde for. Det er ikke dermed sagt at ikke de aller aller fleste kan ta feil (det har skjedd før), og at det bare er en bitteliten andel som har rett. Mario-franchisen er for barn og casual-spillere, samt de som har vokst opp med fjompen og føler en eller annen nostalgisk streng vibrere i det de får servert Mario remix # 24, stort sett i 2d. Et annet eksempel på et spill som sikkert kan sies å være influert av Nintendo og Zelda, men som gjør det voksnere og mer tilgjengelig for et modent publikum er Okami, som lenge var Ps-eksklusiv. Noen som har spilt HD-versjonen? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Noen som vet om det finnes noen måte å bruke soft-subtitles (.srt - altså uten å re-encode) på ekstern harddisk på PS3? Enhver moderne mediespiller spiller jo av video med subs dersom videofilen og srt-filen har samme navn i samme mappe (eller på andre måter), men jeg finner ingen slik mulighet på PS3. PS3 media server er ikke et alternativ, det skal spilles av direkte via ekstern HDD. Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 Er det ikke lengre mulig å logge seg fra min PS3 til en anen bruker? Lenke til kommentar
g.i.r.l. Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 (endret) Hehe - traff visst et "sårt" punkt? Forresten ser jeg ikke helt hva som er så "ureflektert" med en antakelse/ytring som er høyst subjektiv og seff satt på spissen? Vet ikke hvorfor du ser deg nødt til å komme med disse små stikkene til meg. "Koselige dåsemikkel" , "sårt punkt". Når du først kommer med enkle spissformuleringer som setter folk i en bås, må du tåle at folk svarer med samme mynt. Hvis du tok det personlig at jeg beskrev J&D som et spill for "10-12 åringer", kan jeg berolige deg om at ikke var det jeg mente. Som sagt, det er et inntrykk jeg har, kanskje litt sant, kanskje helt feil, men som jeg skrev, er det selvsagt ikke hele sannheten. J&D har, akkurat som Mario, sine kvaliteter som ikke kan plasseres så enkelt i en bås. Og selvsagt har Mario mye bredere appell enn J&D! Det viser jo salgstallene med all tydelighet, og det tok jeg også høyde for... Mario-franchisen er for barn og casual-spillere, samt de som har vokst opp med fjompen og føler en eller annen nostalgisk streng vibrere i det de får servert Mario remix # 24, stort sett i 2d. Med bredere appell mener jeg ikke bare salgstall, men målgrupper. Mario er noe som kan spilles av unger, voksne, casual, hardcore, u name it. At spillene kun er noe for nostalgikere og casual tror jeg er helt feil. Men jeg kan nok gi deg rett i at J&D og co. er bedre valg for de som kun er ute etter de "dype" opplevelsene, mer like de en finner i typiske "hardcore" spill som Uncharted, GTA, Mass effect osv osv. Endret 3. januar 2013 av g.i.r.l. Lenke til kommentar
DuckDuckGoose Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 Er det ikke lengre mulig å logge seg fra min PS3 til en anen bruker? Jo, det går fortsatt..hvis du mener å ha f.eks. to forskjellige brukere på samme PS3? Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Jo, det går fortsatt..hvis du mener å ha f.eks. to forskjellige brukere på samme PS3? Nei, mente at jeg logger på en bruker som ble laget på en anen PS3. Det gikk før, men funker ikke nå lengre. Lenke til kommentar
XE800 Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Bare jeg som synes PS Store er et mareritt etter "oppgraderingen"? Noe så tregt, madre! De burde kopiert den amerikanske slik den var før "oppgraderingen", isteden er nå både US og EU store ødelagt. Bare noe så enkelt som å gå til kassen kan jo ta evigheter -.- 1 Lenke til kommentar
Mala Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 (endret) Er latterlig tregt nå kontra tidligere ja. Heldigvis er det sjeldent jeg henger på storen. Endret 4. januar 2013 av Mala Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412 Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 (endret) Tar gyselig lang tid for å finne en server på AC: Brotherhood... Som regel finner jeg ikke noen... Endret 5. januar 2013 av Slettet+412 Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Bare jeg som synes PS Store er et mareritt etter "oppgraderingen"? Noe så tregt, madre! De burde kopiert den amerikanske slik den var før "oppgraderingen", isteden er nå både US og EU store ødelagt. Bare noe så enkelt som å gå til kassen kan jo ta evigheter -.- Gjør alt av handling på PC, gå til download list på PS3en under Account Management, så slipper du å røre den nye Storen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412 Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Bare jeg som synes PS Store er et mareritt etter "oppgraderingen"? Noe så tregt, madre! De burde kopiert den amerikanske slik den var før "oppgraderingen", isteden er nå både US og EU store ødelagt. Bare noe så enkelt som å gå til kassen kan jo ta evigheter -.- Jeg fikk sjokk da jeg så den. Hadde aldri trodd dem skulle utvikle noe så forbanna styggt samt. så treigt. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Gjør alt av handling på PC, gå til download list på PS3en under Account Management, så slipper du å røre den nye Storen. Hvordan gjør man det? Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Hvordan gjør man det? https://store.sonyentertainmentnetwork.com/#!/en-no/home/games Lenke til kommentar
Mala Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Helt tragisk om en skal måtte belage seg på å gjøre kjøp og navigerong på en PC. Jaha, det blir ihvertfall ikke verre enn det var ved konsollen sin lansering. For en tragedie uten sidestykke det var haha. 1 Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Bare jeg som synes PS Store er et mareritt etter "oppgraderingen"? Noe så tregt, madre! De burde kopiert den amerikanske slik den var før "oppgraderingen", isteden er nå både US og EU store ødelagt. Bare noe så enkelt som å gå til kassen kan jo ta evigheter -.- Ikke bare deg, er helt enig, og det har irritert meg flere ganger. Skjønner ikke hvorfor de måtte ødelegge noe som fungerte. Før kunne jeg sitte inne på PS Store og bare "surfe" for å utforske det som lå der. Det gidder jeg knapt lenger, for det er altfor uoversiktelig og treigt. Synd. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå