Gå til innhold

Den store Playstationkaféen

CypheroN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har dukket opp noen nye rykter om PS4 nå som er ganske interessante. Jeg la spesielt merke til tre ting:

1. Støtter ikke brukte spill

2. AMD CPU (både Nintendo og MS ser ut til å bruke IBM her noe som kan vanskeliggjøre porting)

3. AMD Southern Islands GPU - noen som kan gi oss noen hint om hvor kraftig GPU-er i denne serien blir?

Lenke til kommentar

Er mulig det er utviklerne som presser på for dette initiativet siden det har gått rykter om at både MS og Sony vil gjennomføre det. I så fall vil det putte Nintendo i en rimelig kjedelig situasjon (igjen) når det gjelder tredjepartsstøtte.

Lenke til kommentar

Sony tok et patent på noe som kunne antyde at kunne brukes til å sperre brukte spill på konsoller for mange år siden, har også hørt fra noen bekjente av meg som er blant de som heller mer over til 360 at de har utrykt bekymringer om lignende rykter fra MS. Enkelte rykter har også fortalt at MS ikke skal ha fysisk medium, om det er tilfellet så vil salg og kjøp av brukte spill så og si være umulig uansett.

Dere er klar over at dette egentlig allerede er mulig i dag til en viss grad om spillprodusentene hadde ønsket det? De kunne solgt spill med koder som måtte skrives inn i Live/PSN-store for at spill skulle kunne åpnes, og de som kjøpte brukt måtte kjøpe nye koder i butikkene. Lignende har vært gjort i lange tider med ekstramaterialet og online delen av flere spill de siste årene. Det måtte i såfall bety at brukerne måtte ha internettilgang.

Skjønner ikke helt hvordan dette skal fungere, da må spilleren ha en form for brennefunksjon som skriver inn en sperre til en bestemt bruker på platen. En ting som hadde vært ekstremt frustrerende om dette ble tilfellet er at om man ønsker å ta med et spill til en kompis, ville man måtte opprette en bruker som er godkjent for spillet til maskinen, og dermed deaktivere denne brukeren når man stikker igjen.

Kan skjønne at utviklerne ønsker å tjene penger på salg av spill, og at de ønsker å komme med metoder for å sørge for å få fortjeneste på salg av brukte spill. Er allikevel svært få metoder som blir brukt i dag eller som jeg har hørt rykter om som jeg finner tilfredsstillende.

Lenke til kommentar

Høres mer ut som om PC-spill og PS4 blir samme arkitektur og dermed lettere å lage spill for PS4.

At det blir enklere enn med PS3 er ihvertfall sikkert. Men det kan være en ulempe for Sony om både MS og Nintendo bruker lignende arkitekturer. Da vil nok de fleste spill designes for Xbox3 og portes til PS4 slik som denne generasjonen.

Lenke til kommentar

Southern Island er den nyeste GPU-serien til AMD, altså blant de kraftigste GPU-ene til PC i dag, men kanskje ikke all verden ved juletider 2013 som det ryktes om her.

Ved å ikke støtte bruktspill vil nok spillbutikker som Gamestop forsvinne raskere enn antatt. Folk vil likså greit kjøpe spillet digitalt.

Føler alt jeg har hørt av rykter om PS4 og neste Xbox har vært rimelig skuffende saker så langt (moderate specs, ikke bruktspill, ikke bakoverkompatibilitet etc.).

Lenke til kommentar

Tipper dog det kan føre til at butikkene vil favorisere den eller de konsollprodusentene som ikke gjør noe slikt som dette, og at vi dermed får spillbutikker som bare selger spill og konsoller til de konsollene som godtar bruktspillsalg. Det vil i så fall også kunne slå flere veier.

Lenke til kommentar

Det har vært snakk om i lang tid at spillbransjen ønsker å få slutt på videre salget av spill. EA har vel innført at man må ha en kode hvis man skal spille online og den ble innført for at folk skulle kjøpe eget spill. Personlig har jeg kjøpt veldig veldig få spill brukt da man nesten får dem til lik pris på play.com eller amazon som folk skal ha for de brukte. Gamestop tar vel også mer for brukte spill enn hva de engelske tar for nye. Så jeg tror ikke det vil påvirke meg da dette er som forventet. På PC har vel dette med brukt spill vært tatt i bruk lenge, da ved bruk av serial key. Det er ikke noe problem å komme rundt den hvis man ønsker, men hvorfor dette kommer som et sjokk på mange skjønner jeg ikke.

Jeg forstår at spillbransjen gjør dette for å tjene mer og få slutt på piratkopieringen. Det sure eplet er vel at de vil sikkert ikke bruke noe mer penger på å utvikle mer. Om butikkene som Gamestop og Game forsvinner bryr jeg meg katta. De butikkene er så dyre fra før av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...