Gå til innhold

Den store Playstationkaféen

CypheroN

Anbefalte innlegg

Dette er jeg veldig enig i, er dessverre alt for mye bra som aldri kom ut her. Selv har jeg aldri spilt Ys, men det er på listen min. Er PSP-remakene av Ys 1 og 2 de beste? Eller er Turbografx-versjonene bedre?

Aldri prøvd meg på Turbografx, men PSP-versjonene har polert grafikken og har selvfølgelig bedre lydkvalitet, noe som er viktig i en spillserie der så mye er blitt investert i musikken.

Jeg hadde mye moro med Ys 1 og 2 på PSP men en anbefaling må ta forbehold om at de er old school til beinet. Dvs. det er lite story, spillene er korte, fiendene er vanskelige og dungeons er store labyrinter. Musikken er fullt på høyde med de senere. Gameplay-messig er det også et vannskille mellom de eldre og nyere Ys, ved at man i 1 og 2 ikke har en egen knapp for å angripe fiender, men bare løper inn i dem, og så er det opp til vinkelen du angriper fra om fienden eller du får en treffer. Det som er kult med det er at gameplayet får et veldig tempo. Hvis man kjøper DS-remaken av Ys 1 og 2 så har man endret dette til at kampsystemet er som i de nyere, dvs. man slår med en egen knapp som i Zelda, men hvis man vil oppleve spillene i sin opprinnelige form er det PSP som gjelder.

Hvis du bare skal kjøpe ett Ys-spill (whyyy?) er det nok bedre å skaffe seg Oath in Felghana, Ark of Napishtim eller muligens Ys Seven. Ys 1 og 2 er såpass old school at de er mest interessante hvis man er interessert i utforske seriens røtter, men rent kvalitetsmessig er de ikke i nærheten av de senere. Min favoritt er Ark of Napishtim, som man får billig til PS2 eller PSP (også i PAL), men de fleste Ys-fans mener Oath in Felghana er best. Jeg har ikke brukt så mye tid på OnF ennå, så det er mulig jeg endrer mening. Ys Seven er like bra som de andre etter min mening, men det har fått en del kritikk for å ha endret gameplayet for mye ved at man bytter mellom flere karakterer i stedet for å styre én karakter hele veien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri prøvd meg på Turbografx, men PSP-versjonene har polert grafikken og har selvfølgelig bedre lydkvalitet, noe som er viktig i en spillserie der så mye er blitt investert i musikken.

Jeg hadde mye moro med Ys 1 og 2 på PSP men en anbefaling må ta forbehold om at de er old school til beinet. Dvs. det er lite story, spillene er korte, fiendene er vanskelige og dungeons er store labyrinter. Musikken er fullt på høyde med de senere. Gameplay-messig er det også et vannskille mellom de eldre og nyere Ys, ved at man i 1 og 2 ikke har en egen knapp for å angripe fiender, men bare løper inn i dem, og så er det opp til vinkelen du angriper fra om fienden eller du får en treffer. Det som er kult med det er at gameplayet får et veldig tempo. Hvis man kjøper DS-remaken av Ys 1 og 2 så har man endret dette til at kampsystemet er som i de nyere, dvs. man slår med en egen knapp som i Zelda, men hvis man vil oppleve spillene i sin opprinnelige form er det PSP som gjelder.

Hvis du bare skal kjøpe ett Ys-spill (whyyy?) er det nok bedre å skaffe seg Oath in Felghana, Ark of Napishtim eller muligens Ys Seven. Ys 1 og 2 er såpass old school at de er mest interessante hvis man er interessert i utforske seriens røtter, men rent kvalitetsmessig er de ikke i nærheten av de senere. Min favoritt er Ark of Napishtim, som man får billig til PS2 eller PSP (også i PAL), men de fleste Ys-fans mener Oath in Felghana er best. Jeg har ikke brukt så mye tid på OnF ennå, så det er mulig jeg endrer mening. Ys Seven er like bra som de andre etter min mening, men det har fått en del kritikk for å ha endret gameplayet for mye ved at man bytter mellom flere karakterer i stedet for å styre én karakter hele veien.

Takk for grundig gjennomgang! Høres ut som det blir PSP-versjonene på meg da, vil helst ha det litt genuint slik at jeg får en slags formening om hvordan spillene også føltes da de først kom ut. Så får jeg ta det derfra :)

Gikk det ikke noen rykter om at det kommer remaker av Ys 3 og 4 nå også? I så fall burde jo dette være en perfekt tid å starte.

Lenke til kommentar

Ys IV og V mener du vel, Ys III er Oath in Felghana. Det vil i så fall være første gang de kommer ut på engelsk.

Haha, ja var det jeg mente ja. Ble litt forvirret av Oath in Felgana, trodde det var nummer 5 jeg, for jeg kjenner Ys 3 fra Snes som Wanderers from Ys - så realiserte ikke før litt googling nå at det altså er samme spill :)

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Forresten.. hvem er denne "Michael"?

Jeg tror det er rettet til gamere generelt og da ble det trolig tilfeldig at det ble navnet "Michael" :p

Noen som har rundet GT5 her?

Er litt redd for å kjøre de siste 5 levlene. Det er tross alt flere døgn sammenhengende spilling.

Ta med noen kompiser og gjør det som de proffe gjør i 24t løp, bytte på kjøringa :wee:

Lenke til kommentar

Har kjøpt meg grand theft auto episode from liberty city.

Kommet meg til eit oppdrag der virkelig trenger et annet våpen for å greie det, probleme er berre det at eg mangler penger til å kjøpe det. Kordan kan eg skaffe meg penger fortast mulig uten å bruke cheating?

Lenke til kommentar

Kommet meg til eit oppdrag der virkelig trenger et annet våpen for å greie det, probleme er berre det at eg mangler penger til å kjøpe det. Kordan kan eg skaffe meg penger fortast mulig uten å bruke cheating?

Du kan jo alltids drepe sivile litt og litt for så å ta pengene deres?

Lenke til kommentar

Prøvd dette, men sjeldent mye penger og hente. Også standard at politi kommer å ødelegger hele greien.

Lenke til kommentar

Prøvd dette, men sjeldent mye penger og hente. Også standard at politi kommer å ødelegger hele greien.

Hvor mye penger er det snakk om her?

Lenke til kommentar

Litt over 10 tusen.. Trenger amo også :)

Lenke til kommentar

Litt over 10 tusen.. Trenger amo også :)

Tror du må ta noen sånn sidemissions isåfall :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...