Gå til innhold

Den store Playstationkaféen


CypheroN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva vil det si at de 24,6 millioner kontoene er stjålet? At de ikke får spillt online mer etterdet? At all infoen dems er stjålet osv?

Bare så ingen er forvirret - disse var kontoer til Sony Online Entertainment's onlinespill som Everquest og DC Universe Online. Selv om enkelte av spillene deres finnes til Playstation, handler dette i hovedsak om spill til PC. Og det betyr vel stort sett det samme som med PSN innbruddet, at brukernes personlige informasjon er kommet på avveie, og at SOE kommer til å slå av serverne inntil de er sikker på at de har lukket sikkerhetshullene.

Endret av BlackLagoon
Lenke til kommentar

hvordan er det å spille playstation offline? :rofl:

 

Hvordan er det å vite at en ALDRI får tilgang til ekslusive titler som FOM, GT5, Wipeout HD, Uncharted, GoW, LBP, MGS? Så svaret på spørsmålet ditt blir,

Uncharted offline? Jatakk.

FOM offline? Jatakk.

GoW offline? Jatakk.

LBP offline? Jatakk.

MGS offline? Jatakk.

GT5 offline? Jatakk.

Wipeout HD offline? Jatakk.

Artig med typer som tror at om du tar nettet bort fra en PS3 så blir den ubrukelig.

 

( :rofl: )

post-122529-0-53494700-1304434480_thumb.jpg

 

Kom igjen, vi er litt sinna på Sony, er vi ikke?

Lenke til kommentar

Jeg har fått noen gjennomspillinger samt en Platinum i løpet av nedetiden. Alikevel, som den store CoD spilleren jeg er, synes jeg det er på sin plass at PSN kommer opp snart. Sony må selvfølgelig ta sin tid for å gjøre dette kvalitetsfullt, men skal være enig med å si at jeg begynner å bli virkelig utålmodig.

Lenke til kommentar

ang streaming på ps3. Har brukt Vuze fram til nå. Er det noen film filer som streames lettere enn andre? Har problemet med at det lagger veldig nå og da. Streamer ikke HD kvalitet. Bruker trådløs router, og det er ikke tung trafikk på den. Kjøpte den 2009.

Endret av MrLuni
Lenke til kommentar

ang streaming på ps3. Har brukt Vuze fram til nå. Er det noen film filer som streames lettere enn andre? Har problemet med at det lagger veldig nå og da. Streamer ikke HD kvalitet. Bruker trådløs router, og det er ikke tung trafikk på den. Kjøpte den 2009.

Jeg har hatt det samme problemet når jeg ser på pingvinene fra madagaskar :wee:

Alle de filene er "avi" format, så min konklusjon er at det er tilfeldig hvem filmer som hakker...

Lenke til kommentar

Hei jeg har blitt trekt 600 kr fra kontoen i dag mistenker det er sony hackerne siden jeg har ikke tatt ut noe på 600 kr i dag merka det først nå. Hva bør jeg gjøre? Kontakte banken eller Sony? En kollega av meg har det også skjedd at penger har forsvunnet Hvem skal jeg kontakte?

Jeg har stengt kortet mitt.

Lenke til kommentar

Hei jeg har blitt trekt 600 kr fra kontoen i dag mistenker det er sony hackerne siden jeg har ikke tatt ut noe på 600 kr i dag merka det først nå. Hva bør jeg gjøre? Kontakte banken eller Sony? En kollega av meg har det også skjedd at penger har forsvunnet Hvem skal jeg kontakte?

Jeg har stengt kortet mitt.

 

Om du er sikker på at du ikke har trukket selv.

 

Så kan du -> DnBNor Nettbank -> Selvbetjening -> Andre produkter og tjenester -> Reklamasjon eller klage -> Gå til reklamasjoner -> Reklamere på ukjente eller feilførte bankkorttransaksjoner.

 

Fungerte fint for meg når Mastercardet og Visa kollapset og jeg ble trukket drøyt mye...

Lenke til kommentar

Når det gjelder Sony og hacking så er bankene ganske på hugget. De følger med på "mistenkelige" transaksjoner og har systemer som plukker opp at det plutselig trekkes penger fra Asia eller lignende.. Og 600 kr. er nok ikke fra hackere i og med at hackerne antagelighvis er utenlandske og vil prøve en rund sum i sin valør = noe sånt som 3491,56 kr for eksempel.. Pengene som evt blir stjålet driter jeg i, bankene erstatter slikt.

At hackerne vet hva jeg heter, hvor gammel jeg er og hvor jeg bor kunne jeg ikke driti mer i. Alle er så redde for ID-tyveri, men leser du litt her så ser du at det er ganske vanlig..

 

 

I USA utsettes omlag 10 millioner mennesker for ID-tyveri hvert år (tall fra FTC). Hvor mange nordmenn som rammes, har man ikke gode tall for. Om andelen her er like høy, vil Ola og Kari bli utsatt for ID-tyveri to-tre ganger i løpet av livet sitt.

 

Bekjempelse av ID-tyveri krever våkenhet og innsats både fra den enkelte og fra virksomheter som behandler opplysninger om deg. Personopplysningene er en av "råvarene" de kriminelle benytter for å gjennomføre sine aktiviteter. Kunnskap om den enkeltes bevegelsesmønster, vaner, og økonomiske forhold, supplert med tilgang til personlige dokumenter, utgjør de viktigste ingrediensene.

 

Det aller viktigste den enkelte kan bidra med, er å sørge for at tilgangen til disse ingrediensene er vanskeligst mulig.

 

 

Hvor vidt strekker begrepet seg?

Det er litt ulike synspunkter på hva som kan betegnes som et ID-tyveri. Datatilsynet legger til grunn at alle situasjoner hvor en person, uten samtykke fra rette vedkommende, enten:

 

  • helt eller delvis er i stand til utføre en eller annen form for uønsket transaksjon i annen persons navn, eller
  • skaffer seg tilgang til ressurser tilhørende andre, eller
  • urettmessig tilegner seg rettigheter som tilhører andre

vil være identitetstyveri.

 

 

 

Hva er motivasjonen for ID-tyveri?

I de fleste tilfeller vil tyveri av ID ha økonomisk vinning som motiv. En person eller en gruppe av personer ønsker å få kontroll over ressurser eller midler du som person er rettmessig innehaver av. Det er likevel ikke alltid økonomisk vinning er motivet for et ID-tyveri. I noen tilfeller kan også ønske om å ramme en person være motivet for slike handlinger. Hindringene for å plage andre er i praksis ofte lavere enn for å oppnå økonomisk vinning. Bare en liten detalj som at noen andre stadig endrer din adresse, kan påføre deg mye ekstra arbeid og ubehageligheter.

 

ID-tyveri har altså primært to årsaker:

 

  • Ønsket om økonomisk vinning
  • Ønsket om å påføre noen skade eller ubehageligheter

Hvordan kan den enkelte verne seg mot problemet?

Du kan selv gjøre ganske mye for å verne deg mot ID-tyveri. Først og fremst er det viktig å dele egen innsats inn i tre faktorer:

 

  • forebygge
  • oppdage
  • bekjempe

Forebygge

Gode tiltak for å forebygge ID-tyveri er den viktigste faktoren. Ved å være oppmerksom og våken i forhold til kildene de kriminelle benytter kan du allerede oppnå et godt vern.

 

  • Ikke oppgi personlig informasjon til ukjente på telefon, gjennom e-post, eller over Internett med mindre det er du selv som har initiert trafikken.
  • Legg aldri igjen personinformasjon hos selskaper du ikke vet nok om.
  • Husk at passord og PIN-koder er personlige, og skal ikke gis til andre.
  • Dersom postkassen din ikke er låsbar, bør du vurdere å sette lås på. Tenk igjennom hvor mye informasjon som flyter gjennom denne kassen. Da vil du raskt se at den vil kunne være et førstevalg for kriminelle som ønsker informasjon om deg.
  • Rive i stykker dokumenter som inneholder personopplysninger, før disse kastes i avfallsdunken. Dokumenter som har spesiell beskyttelsesverdi, slik som PIN-koder og lignende, bør fortrinnsvis brennes eller destrueres på annen måte.
  • Unngå å ha informasjon som kan gi tilgang til beskyttelsesverdig informasjon i lommebok eller vesker.
  • Klikk aldri på linker i e-post fra institusjoner du tilsynelatende kjenner for så å legge inn personinformasjon på siden du kommer til; skriv heller inn adressen du kjenner fra før.
  • Bruk brannmurer, virusprogrammer, antispionprogrammer til å beskytte din private datamaskin.
  • Ikke bruk for enkle passord på dine kundesider, din nettbaserte e-post eller andre sider med beskyttelsesbehov. Vær oppmerksom på at noen virksomheter beskytter passordet ditt for dårlig - derfor kan det være lurt å unngå å bruke samme passord flere steder.
  • Ha dine personlige data – dine personopplysninger – på et sikkert sted
  • Sjekk om forbindelsen er beskyttet (kryptert) ved utveksling av persondata.
  • Vær oppmerksom på at det går an å reservere seg mot at noen endrer din postadresse via Internett. Kontakt eventuelt Posten om dette.

Oppdage

Vær våken på signaler som kan tyde på at du er utsatt for et ID-angrep. Dess tidligere slike aktiviteter oppdages, dess større muligheter er det for å begrense skadepotensialet.

 

Vær på vakt hvis:

 

  • Du mottar regninger for produkter du ikke selv har bestilt
  • Uventede disposisjoner fremgår på din kredittkortregning
  • Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha spurt om dette
  • Du mottar varsel om at adresseendring er mottatt
  • Du mottar telefon eller brev om kjøp du ikke har gjennomført
  • Dersom du mottar gjenspartsbrev etter kredittsjekk uten selv å ha initiert aktiviteter som gjør dette nødvendig.

Følg godt med:

 

  • Kontroller nøye dersom du får adressert post du ikke forstår grunnlaget for, for eksempel en faktura, et avtaleforslag, etc.
  • Før jevnlig kontroll med at det ikke er unormale eller ukjente transaksjoner på dine konti. Vær spesielt oppmerksom på konti med tilknyttet kredittkort.
  • Vær oppmerksom på at du selv kan sjekke hvilken adresse du står registrert med i Folkeregisteret. Dette kan du gjøre via innloggingstjenesten minside (www.norge.no/minside, nytt vindu).

Bekjempe

Hvis først ulykken er ute og du har blitt utsatt for ID-tyveri, er rask handling det viktigste for å forsøke å begrense skadene.

 

  • Ta kontakt med alle virksomheter hvor du har aktiva for å sjekke omfanget av eventuelle ID-tyveriet
  • Reagert umiddelbart dersom du mottar informasjon om ny konto eller liknende.
  • Be om frivillig sperring av kreditt hos kredittopplysningsbyråene. De fleste som yter kreditt vil hente inn kredittverdighet hos slike selskaper, en telefon til disse vil kunne verne deg mot ytterlig skade.
    Dun & Bradstreet, telefon 22 45 92 00
    Experian, (tidligere CreditInform AS), telefon 815 55 454
    Lindorff Decision AS, telefon 24 17 80 00
  • Steng umiddelbart kontoer som har blitt utsatt for uautoriserte disposisjoner. Be om skriftlig bekreftelse på at stengning er foretatt.
  • Sørg for å påpeke urettmessige transaksjoner umiddelbart ovenfor kreditt- eller kortselskap
  • Følg nøye med på at postgangen kommer som normalt. Dersom du har mistanke om urettmessig endring av adresse, ta umiddelbar kontakt med Posten.
  • Anmeldt forholdet til politiet

Nyttige lenker

Under er en liten samling av dokumenter som kan være nyttig lesning om ID-tyveri. Flere offentlige kontorer og organisasjoner med ansvar for å bekjempe ID-tyveri har mange god råd og tips om du skulle være offer for en slik situasjon. Alle disse er på engelsk.

 

Generelt om ID-tyveri:

http://www.ftc.gov/bcp/edu/microsites/idtheft//index.html

http://www.idtheftcenter.org/

http://www.usdoj.gov/criminal/fraud/websites/idtheft.html

http://www.identity-theft.org.uk/

 

Interessant video om tema:

http://www.ftc.gov/bcp/edu/microsites/idtheft//index.html

 

Dokument som kan være relevant:

http://www.ftc.gov/bcp/edu/microsites/idtheft/

downloads/TalkingAboutIDTheft.pdf

 

 

 

 

 

Jeg er mere sint på Sony fordi Gran Turismo 5 er så hinsides ræva. Nå må jeg kjøpe meg Xbox igjen for å spille Forza 4, men det er en helt annen diskusjon...

Lenke til kommentar

Hmm, er du sikker på at det ikke er et gebyr eller noe? Eneste jeg reagerer på er at 600 kr er en rar sum.

det står visa uttak og jeg har ikke tatt uttak på 600kr på visakortet mitt i dag selv hater jeg kontanter jeg ska ringe banken i morgen. jeg har handelsbanken

Endret av birdy113
Lenke til kommentar

Hmm, er du sikker på at det ikke er et gebyr eller noe? Eneste jeg reagerer på er at 600 kr er en rar sum.

det står visa uttak og jeg har ikke tatt uttak på 600kr på visakortet mitt i dag selv hater jeg kontanter jeg ska ringe banken i morgen. jeg har handelsbanken

 

 

 

trenger ikke bety det var I DAG den summen ble brukt.

 

Du vet selv om du har brukt 600 kr på en handel siste dagene.......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...