Trøndern1 Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 hei jeg har 2stykk 12" subber som jeg skal koble opp, de er på 4ohm, 2spoler. slik jeg forstår det da, blir det 2ohm om jeg parallell kobler disse, stemmer det? og vil effekten dobles siden motstanden halveres? da er spørsmålet igjen om forsterkeren min tåler en last på 2ohm. legger ved linker til både sub og forsterker her, så om noen kunne bekrefte om dette stemmer og om forsterkeren min klarer å drive de i 2ohm hadde det vært fint. hvordan dette eventuellt skal kobles opp? http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120774513202&ssPageName=ADME:L:OU:US:1123 http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=140597443022&ssPageName=ADME:L:OU:US:1123#ht_4842wt_1270 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Hvis begge elementene har doble spoler og hvis spolene hver for seg er 4 ohm óg hvis spolene har uavhengige tilkoblingsterminaler. Hvis disse kriteriene er oppfylt så er det en smal sak å serie/parallellkoble elementene slik at du ender opp med en ekvivalent motstand på 4 ohm. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Her må du seriekoble spolene på hver sub, for så å paralellkoble begge suben, da havner du på 4ohm som han over her sier, og du kan da brokoble forsterkeren. Men ikke tro at den forsterkeren gir 3500w, for det er den ikke i nærheten av, den klarer kanskje 750w rms brokoblet Lenke til kommentar
Trøndern1 Skrevet 30. september 2011 Forfatter Del Skrevet 30. september 2011 (endret) noen som har en tegning, forklaring hvordan dette kobles ? Endret 30. september 2011 av Trøndern1 Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Hvis du først ser på nederste bildet, så ser du hvordan hver sub skal kobles i serie, så ser du på midterste bildet hvordan du paralellkobler de to subene til hverandre http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=39&ids=artID Lenke til kommentar
Trøndern1 Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) så da kobler jeg fra pluss til pluss ut til forsterker fra minus til minus ut til forsterker, på hvert element Endret 4. oktober 2011 av Trøndern1 Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 så da kobler jeg fra pluss til pluss ut til forsterker fra minus til minus ut til forsterker, på hvert element Ja, ETTER at du har seriekoblet hver sub Når du seriekobler en sub, så sitter du igjen med en pluss og en minus, disse skal til forsterkeren, så gjør du det samme med neste sub.... Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Kan man parallell koble f.eks 3 like bassere? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Kan man parallell koble f.eks 3 like bassere? Jada, det kan man, men man må da selvsagt passe på hvor mange ohm man havner på. 3stk 4ohm i paralell blir sånn ca 1,33ohm Lenke til kommentar
Trøndern1 Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2011 hvordan skal subbene spilles inn ? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 hvordan skal subbene spilles inn ? Ikke spill full guffe over lang tid den første uka, så går det greit skal du se Korte runder med full guffe går greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå