Fibonacci Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 (endret) Eg lurer på om ein er heilt gamaldags om ein lagar nettsidene sine frå botnen av no til dags. Eg har alltid likt å lage design, PHP-kode og databasestruktur sjølv, utan bruk av ferdig-modular. Men eg forstår at nesten alle no til dags brukar CMS-system som Wordpress, Joomla og liknande. Er det berre eg som er bakstrebersk, eller er det greit å lage sine eigne løysingar på ting og tang. Slik eg ser det er fordelen med CMS-system at det er fleksibelt og greit om fleire skal bruke det. Fordelen med heimesnikra løysingar er at ein kan lage ting nøyaktig som ein sjølv vil utan å måtte finne ferdige modular og løysingar på alt. Ulempen er sjølvsagt at det kan verte vanskeleg for andre å ta over prosjektet om ein ikkje dokumenterer koden godt nok. Synspunkt på dette? Bør eg kaste inn handkleet og installere PHPMySQLadmin, Joomla og whatnot, eller halde fram som før med 100% heimelaga PHP/MySQL-løysingar skrive i rein tekst og med bruk av kommandolinje framfor frontend? Endret 29. september 2011 av Kjell Arne Steinsvik Lenke til kommentar
NicholasWalkerHD Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Jeg gjør akuratt det samme som du gjør på mine egne sider, programmerer fra bunnen av. Grunnen til at jeg ikke bruker en CMS er for at jeg vil kunne strukturen til siden så jeg kan administrere den lett og fikse feil som dukker op.. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Koder alt fra bunn av for læringens skyld. Bruker dog ekstra scripts her og der til f. eks js eller php image-compress etc. som ikke spiller stort inn. Ikke snakk om rammeverk eller CMS. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Det er avhengig av hvor dyktig du er og hvor mye tid du har. Er du dyktig og har mye ledig tid ser jeg ingen problem med å gjøre ting selv fra bunnen av, omtrent som en hobby. Er du derimot ikke dyktig nok til å sikre deg fra angrep bør du heller bruke programvare skrevet av noen som er. Og angående tid så kan det ta ti minutter å i dag kjøpe et domene og hosting, deploye et CMS med et eget skin, en blog og eventuelt annen programvare du trenger. Altså tidsbruk totalt fra du skriver inn VISA-nummeret ditt. Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Det kommer an på hva målet/formålet er. Leier jeg deg inn for å lage en site for meg, og den skal ha CMS-lignende egenskaper, så vil jeg ikke betale deg for å finne opp hjulet på nytt. Setter du deg dine egne mål kan du gjøre akkurat hva du vil. Dessuten - hvis du alltid benytter andres rammeverk så lærer du aldri hvordan ting egentlig fungerer. For noen gjør ikke det noe særlig, men for meg er all kunnskap god kunnskap. Så noen som laget en dynamisk website i batch-script engang. Alt er mulig! Fremgangsmåten din er gammeldags, men bør likevel beherskes - slik at du kan velge den teknikken den dagen du virkelig har behov for det. Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 29. september 2011 Forfatter Del Skrevet 29. september 2011 (endret) Godt å høyre fleire er "gamaldagse" Eg likar best å sitte og pusle med hobbyprosjekt og lage dei nøyaktig som eg vil. Vil påstå eg har over snittet greie på PHP og Internett generelt. Som sagt; alt er muleg med programmering. Om ein vil ha ein ny funksjon, er det berre å programmere den. Det vert vel ofte nye oppfinningar av hjulet, men så kan ein også lage svært fleksible hjul for alle terreng Eg driv til dømes og lagar ei (redesigna) kinoside (http://www.volda.org/kino2/) (NB! Ikkje ferdig) som er spesiallaga sitt formål. Denne har ei massiv database ni år tilbake i tid, med eit spesiallaga kontrollpanel på baksida. PS: Dette er gratisarbeid. Men det er snakk om å bytte dette ut med ferdig-CMS. Eg meiner spesialtilpassa har meir "sjel" (men kan dog vere vanskeleg å overta for nestemann)... Samstundes er det kjapt gjort å logge inn via SSH frå ein vilkårleg PC og gjere små endringar i scriptet når som helst, om behovet skulle melde seg. Etter som eg til dagleg brukar system som er svært tunggrodde med serverer i millionklassen med mykje teknisk feil, er eg også tilhengar av å gjere ting enkelt. Keep It Simple, Stupid og Less Is More. Før i tida gjorde ein seg meir flid med å optimere kode og bruke lite ressursar. Dette ser ut til å vere ein gløymt kunst med dagens bandbreidde, skjermoppløysing, RAM- og CPU-kapasitet... Endret 29. september 2011 av Kjell Arne Steinsvik Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Før i tida gjorde ein seg meir flid med å optimere kode og bruke lite ressursar. Dette ser ut til å vere ein gløymt kunst med dagens bandbreidde, skjermoppløysing, RAM- og CPU-kapasitet... Det kommer veldig an på hvem du snakker med, og hva de holder på med. Heldigvis! Jeg jobber med systemer som prosesserer mange millioner kritiske meldinger i måneden, og for oss er ytelse og stabilitet Alpha og Omega. Mange har også oppdaget at å skalere kan bli dyrt, og tar i større grad enn tidligere i bruk enklere løsninger som er mere robuste og skalerer bedre. 1 Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Jeg startet akkurat som deg. Alt fra bunnen av. Etterhvert begynte jeg å kikke på mvc strukturer og orm modeller som jeg kunne inkorporere. Med dette har jeg snekret et eget sammeverk som jeg bruker til raske prototyper etc, mens i produksjon går jeg for cakephp/wordpress/etc avhengig av type oppdrag. Torbjørn har gode poenger her. Har du til så er det ingenting galt i å lage ting fra scratch, men husk også at rammeverk slik som cake gir deg en del gratis i forhold til databasehåndtering og sikkerhet. 1 Lenke til kommentar
dahuff Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Poenget med rammeverk er felles kodestandard og gjenbruk, og rammeverk blir stadig en viktigere del av hverdagen til PHP-utviklere når man kommer bort i større og større prosjekter. Det finnes vel ikke noen grunn til å ikke sette seg inn i alle fall ett etablert rammeverk? Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Poenget med rammeverk er felles kodestandard og gjenbruk... Så sant så sant. Fikk 'gleden' av å kikke på kildekoden bak fivrrscript her for en stund siden med et mål å legge til funksjoner som stedbestemmelse etc. Viste seg å være en stor hau med møkkakode som ikke var mulig å lese, på tross av salgsargumenter som "100% Viewable Source Code - The script is not encrypted.". Måtte bare gi opp. Mulig det er et strategisk trekk for salg av mer support. :s Lenke til kommentar
dahuff Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 De slipper i alle fall å kryptere produkthemmeligheten sin når den er uforståelig. Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 Greit nok det kan vere fint å kunne eit CMS, men for mindre prosjekt er det vel litt overkill å sette opp slikt. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Å jobbe med eit rammeverk som setje utviklaren i fokus er det eg føretrekkje. Derfor likar eg jævlig godt Groovy and Grails og Ruby on Rails. Man lager sin webapplikasjon opp frå bånn, men sjølve utviklingsmiljøet er ferdig satt opp og følger ein "standard". 1 Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Nå har ikke jeg orket å lese gjennom hele denne tråden, men her er mine synspunkter. Det fungerer helt fint å lange ting fra bunnen av, men det er veldig tidkrevende, og du må være flink for å få det sikkert/strukturert nok. Jeg lagde nylig et intranett for arbeidsplassen min, utviklingen, planleggingen og programmeringen tok i overkant av 40 timer. Vi kunne sikkert brukt noe ferdiglagd og modifisert det, men jeg liker mye bedre å ha full kontroll over hvert eneste ord og funksjon i systemet. Men som tidligere nevnt, dette krever tid, kunnskaper og en del god planlegging. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Og totalt med eventuelt vedlikehold som kan komme med årene, hva tror du ville vært den mest lønnsomme løsningen? Da med tanke på hvor mye produktet mot hvor mye det kostet. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Occi: Hvor lengre et system skal leve og vedlikeholdes, jo bedre kommer "lag det fra bunnen av" ut IMO. Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Og totalt med eventuelt vedlikehold som kan komme med årene, hva tror du ville vært den mest lønnsomme løsningen? Da med tanke på hvor mye produktet mot hvor mye det kostet. Occi: Hvor lengre et system skal leve og vedlikeholdes, jo bedre kommer "lag det fra bunnen av" ut IMO. Man kan argumentere begge veier. Poenget er at langt liv og vedlikehold fordrer god og fleksibel kode. Occi tenker på ferdige rammeverk som god og fleksibel kode, JohndoeMAKT tenker på hjemmelaget som god og fleksibel kode. Begge deler kan være riktig, begge deler kan være feil. 2 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Så hvis du skriver god, strukturert og vel kommentert kode som også andre (eller deg selv om et par år) klarer å lese så kan "hjemmesnekret" kode være minst like bra som et rammeverk, er vel da altså konklusjonen Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Så hvis du skriver god, strukturert og vel kommentert kode som også andre (eller deg selv om et par år) klarer å lese så kan "hjemmesnekret" kode være minst like bra som et rammeverk, er vel da altså konklusjonen Gitt at rammeverkene består av god, strukturert og vel kommentert kode, noe de svært ofte ikke gjør. Hvis ikke trenger du bare skrive bedre kode enn rammeverkene du velger bort. Ok, skal ikke dra den lengre nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå