MilKman' Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Hei! Jeg har et kjapt spørsmål. Jeg og tre andre planlegger å flytte til en leilighet i Oslo, og vi har vært i kontakt med selgere allerede. En av de tre andre fikk plutselig en "Mulig innkalling til førstegangstjeneste" som skal skje i Januar. (Vil det si at det ikke er 100% sikkert at han blir innkalt?) Det jeg lurer på, er om flytting er en gyldig grunn for utsettelse? Og hvis ikke, hvorfor går det ikke ann å utsette når han allerede hadde tenkt seg inn senere i 2012? Og ett siste; Dersom vi bestemmer oss for å flytte likevel, vil Forsvaret dekke hans andel av leien på leiligheten? (Vi planlegger å flytte i Desember/Januar) Mvh CjC Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Og ett siste; Dersom vi bestemmer oss for å flytte likevel, vil Forsvaret dekke hans andel av leien på leiligheten? (Vi planlegger å flytte i Desember/Januar) Mvh CjC Det vil de Lenke til kommentar
reor Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 (endret) Å mota melding om "Mulig innkallelse til førstegangstjeneste" har jeg ikke hørt om tidligere. "I min tid" ble man enten innkaldt eller ikke. Utsettelse kunne dengang være egen sykdom, barnefødsel ved oppmøtedato eller egen eksamen. Å få utsettelse fordi man planlegger å flytte sammen med noen kompisser eller forvente at forsvaret skal betale den innkaldtes del av husleien i militæroppholdet høres merkelig, men kan likevell være tilfelle. Endret 29. september 2011 av reor Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 (endret) Utgifter til husleie dekker forsvaret, men Kriterium for å få dekt buutgifter: Du må bu i bustaden det blir søkt om stønad for, og du må ha budd der i meir enn fire månader før oppmøte. Du må vere registrert i folkeregisteret med adressa til bustaden. (Her er det unntak for studentar.) Du må sjølv ha hatt midlar til å dekkje buutgiftene. Det må vere samsvar mellom inntektene og utgiftene dine. http://forsvaret.no/verneplikt/under-forstegangstjeneste/okonomi/Sider/stonader.aspx Forsvaret vil med andre ord IKKE dekke hans utgifter til leiligheten om han flytter inn rett før innrykk. Utsetning/ fritak: http://forsvaret.no/verneplikt/for-forstegangstjeneste/utsettelse-fritak/Sider/utsettelse-fritak.aspx Endret 29. september 2011 av Pastafarian Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 29. september 2011 Forfatter Del Skrevet 29. september 2011 Å mota melding om "Mulig innkallelse til førstegangstjeneste" har jeg ikke hørt om tidligere. "I min tid" ble man enten innkaldt eller ikke. Utsettelse kunne dengang være egen sykdom, barnefødsel ved oppmøtedato eller egen eksamen. Å få utsettelse fordi man planlegger å flytte sammen med noen kompisser eller forvente at forsvaret skal betale den innkaldtes del av husleien i militæroppholdet høres merkelig, men kan likevell være tilfelle. Nei jeg skjønnte ærlig talt ikke innkllingen selv. Men det er vel et varsel om innkalling som kommer. Utgifter til husleie dekker forsvaret, men Kriterium for å få dekt buutgifter: Du må bu i bustaden det blir søkt om stønad for, og du må ha budd der i meir enn fire månader før oppmøte. Du må vere registrert i folkeregisteret med adressa til bustaden. (Her er det unntak for studentar.) Du må sjølv ha hatt midlar til å dekkje buutgiftene. Det må vere samsvar mellom inntektene og utgiftene dine. http://forsvaret.no/verneplikt/under-forstegangstjeneste/okonomi/Sider/stonader.aspx Forsvaret vil med andre ord IKKE dekke hans utgifter til leiligheten om han flytter inn rett før innrykk. Utsetning/ fritak: http://forsvaret.no/verneplikt/for-forstegangstjeneste/utsettelse-fritak/Sider/utsettelse-fritak.aspx Ah, ikke sant... Vi trodde hvertfall det var 6 mnd og ikke 4, så det var jo litt bedre Men ærlig talt syntes jeg fortsatt det er rart at man ikke kan be om en utsettelse når man allerede hadde planer om å dra i militæret. Veeldig dårlig av Vernepliktsverket. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Det er ingen som sier at han ikke kan søke om utsetting. Om han skriver et brev hvor han forklarer at han ønsker førstegangstjeneste, men pga bosituasjon oa ønsker et senere innrykk er det ikke utenkelig at han kan få det. Det er heller ikke noe i veien for at han om han ønsker kan søke en annen våpengren/tjenestested. Kanskje innrykket der passer bedre med flytting osv. Poenget er at det er ingen automatikk i det som det er om du studerer. 1 Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 29. september 2011 Forfatter Del Skrevet 29. september 2011 Det er ingen som sier at han ikke kan søke om utsetting. Om han skriver et brev hvor han forklarer at han ønsker førstegangstjeneste, men pga bosituasjon oa ønsker et senere innrykk er det ikke utenkelig at han kan få det. Det er heller ikke noe i veien for at han om han ønsker kan søke en annen våpengren/tjenestested. Kanskje innrykket der passer bedre med flytting osv. Poenget er at det er ingen automatikk i det som det er om du studerer. Takk for godt svar. Vi prøver igjen imorgen og sender en søknad Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Å mota melding om "Mulig innkallelse til førstegangstjeneste" har jeg ikke hørt om tidligere. "I min tid" ble man enten innkaldt eller ikke. Utsettelse kunne dengang være egen sykdom, barnefødsel ved oppmøtedato eller egen eksamen. Å få utsettelse fordi man planlegger å flytte sammen med noen kompisser eller forvente at forsvaret skal betale den innkaldtes del av husleien i militæroppholdet høres merkelig, men kan likevell være tilfelle. Nei jeg skjønnte ærlig talt ikke innkllingen selv. Men det er vel et varsel om innkalling som kommer. Det er noe forsvaret sender ut for å øke sjansen for å få inn folk som vil i forsvaret. At de som får det vet at i løpet av noen måneder så vil de bli innkalt. Så de ikke begynner å planlegge etc. Også for at de som holder på med utdanning/skal begynne får si i fra før. Så forsvaret får mindre telefoner/søknader når innkallelsen sendes ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå