Gå til innhold

Hvilken fotopogramvare bruker dere i Linux?

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-Pqy3rC

Skjønner ikke helt at noen kan reagere på prisen til Bibble5.

Lisensen er personlig (ikke maskintilknyttet) så du kan lovlig installere så mange steder du ønsker. Jeg har Bibble installert på 6 ulike maskiner og det er en kjempefordel at de støtter alle de "store" OS'ene. Jeg har litt vanskelig for å se alternativer som er i stand til det samme (uavhengig av pris).

For meg er "linux-only" software en like stor ulempe som "windows-only".

En annen ting; Jeg bruker også myPaint en del på de mer "artistiske" produksjonene, gjerne i "samarbeid" (lagre-åpne, ...) med GIMP.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte mitt Canon EOS 550D fikk jeg med programvare fra Canon, Adobe Photoshop Elements 7 og Pinnacle HD Studio 14. Alle disse tilsammen gir meg mer enn nok programvare jeg kan trenge for bildebehandling, men de er kun for Windows.

Noen som vet om disse fungerer på linux under wine? Dumt å måtte betale for Bibble, eller bruke noe annet når jeg har fått med så mye med kameraet. Passer bedre med noe jeg kan bruke på tvers av Linux og Windows.

Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte mitt Canon EOS 550D fikk jeg med programvare fra Canon, Adobe Photoshop Elements 7 og Pinnacle HD Studio 14. Alle disse tilsammen gir meg mer enn nok programvare jeg kan trenge for bildebehandling, men de er kun for Windows.

Noen som vet om disse fungerer på linux under wine? Dumt å måtte betale for Bibble, eller bruke noe annet når jeg har fått med så mye med kameraet. Passer bedre med noe jeg kan bruke på tvers av Linux og Windows.

Adobe element og Adobe lightning fungerer helt greit og linux med wine så sant du har en grei maskin og ikke lagret bildene på en samba eller lignende disker. Wine ser de da ikke. Men generelt er linux programmer bedre inneklima linux så jeg anbefaler det ikke.

Lenke til kommentar

Skjønner, ingenting har egentlig skjedd siden sist, og det kommer til å ta flere år før det jeg vil ha er brukbart. Kanskje jeg burde forke CinePaint/GIMP...

Om jeg har lest riktig, så kommer 2.8 ut i januar. De skal også bytte til rapid release cycles, så forhåpentligvis ikke flere år til 3.0 :)

Nå har jeg ikke testet xnview på Linux, men duden bak xnview holder på å lage en crossplatform versjon:

http://newsgroup.xnview.com/viewtopic.php?f=60&t=24056

Ellers har jeg også en forkjærlighet for Gwenview av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar

Skjønner, ingenting har egentlig skjedd siden sist, og det kommer til å ta flere år før det jeg vil ha er brukbart. Kanskje jeg burde forke CinePaint/GIMP...

Om jeg har lest riktig, så kommer 2.8 ut i januar. De skal også bytte til rapid release cycles, så forhåpentligvis ikke flere år til 3.0 :)

Tviler, er det noe jeg har lært så er det at innen opensource tar ting tid (eller kanskje aldri blir gjort). Derfor går jeg etter hva som eksisterer nå, ikke hva som kanskje kommer en gang. Rapid release cycles trenger heller ikke å bety så mye, flere bugs kjappere kanskje :p

Er veldig negativ nå, men blir slik når det ikke skjer noe :) (og etter å ha lest roadmap til GIMP ser jeg ingen framtid i programmet for mitt bruk lengre)

Endret av olear
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...