Simen1 Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Jeg har stort sett redigert bilder i Windows til nå, men faser ut Windows på hjemmefronten og da må jeg finne erstatninger for en del programmer. Her er det jeg bruker i dag: Råfilkonvertering: Rawtherapee og UFRaw Bilderedigering: GIMP (ressurser) og Hugin - Panorama photo stitcher Analyse av kamerainnstillinger: exposureplot Bildevisning: Faststone Image Viewer Noe finnes i Linux-versjoner, noe fungerer halvveis i Wine, mens andre ting ikke fungerer i det hele tatt. Hva bruker dere? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. september 2011 Forfatter Del Skrevet 29. september 2011 (endret) Jeg har prøvd Digikam mange ganger og til og med gjort et ærlig forsøk på å venne meg til det, men uten hell. Jeg klarer ikke å like det etter å ha brukt Faststone. Problemet med Faststone er at det halter litt i Wine. Jeg har kontaktet han som står bak Faststone og spurt pent om han kan prøve å porte det til Linux, men har fått svar om at det er nedprioritert inntil videre. Hvilke andre alternativer bør jeg prøve ut for bildevisning? Endret 29. september 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Jeg har prøvd Digikam mange ganger og til og med gjort et ærlig forsøk på å venne meg til det, men uten hell. Jeg klarer ikke å like det etter å ha brukt Faststone. Jeg har forsøkt Digikam flere ganger men klarer ikke å like det jeg heller, det har masse snacks men grensesnittet er ikke noe for meg. Forsøk å endre fargebalansen med cuve-tool i PS og så gjør det samme i Digikam - så forstår du hva jeg mener. Men hva er greien med Faststone som du liker så godt? Jeg har brukt RawTherapee en god del for raw konvertering(de har nå egen ppa for ubuntu), men har brukt stadig mer Darktable. Det blir stadig oppdatert med forbedringer, og jeg liker det godt. Det støtter Lensfun som du har etterlyst tidligere. Test det ut og fortell oss hva du synes. Rawstudio er et annet alternativ, men synes ikke så mye om det. For importering/organisering(tagging)/visning så bruker jeg Shotwell(default i Ubuntu). Kom nylig med ny versjon hvor jpg+raw blir vist som en fil(letter når jeg skal slette osv.). Må bruke et annet program for gps tagging:-/ For panorama bilder bruker jeg også Hugin(fantastisk program!). HDR bilder er ikke tingen min men Luminance HDR skal være bra. Hugin kan også lage HDR bilder. Gimp er selvsagt et must, og det støttes jo. Gnome 3.2 er ute nå og kommer med "GNOME Color Manager" som nå skal fungere, ser frem til og teste det ut. Program for analyse av kamerainnstillinger har jeg ikke hørt om før, snodig. Tror jeg har en rimelig god ide av hvilke objektiver jeg bruker, og hva jeg trenger:-) Kanskje Exif tool har noe der(?). Lenke til kommentar
Epp Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Jeg bruker Bibble 5 og Sigma Photo Pro 5 (siste med wine). Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Skjønner ikke greia med å ikke like Digikam. Digikam gjør alt, men kanskje ikke alt like bra. Som digitalt fotoalbum vil jeg påstå at ingen er bedre. Fargebalanse er kanskje ikke det jeg har best grunnlag for å uttale meg om, men ta gjerne en sjekk på versjon 2.1 som nå kommer i kubuntu 11.10, du skal ikke se bort fra at det har kommet vesentlig bedringer. Generelt har du gode verktøy for å håndtere raw direkte i digikam, sev om jeg må innrømme at jeg lar digikam konvertere bildene for meg. Har hørt skryt av Bibble for formålet, så det kan kanskje være verdt å se på som et supplement til digikam. Ved å kombinere digikam med andre verktøy kan du matche det beste av løsninger for profesjonelle. Når det gjelder redigering har digikam det de fleste trenger. Vil du ha noe mer er Gimp et alternativ, personlig foretrekker jeg Krita. Men det er sjelden jeg trenger mer enn det Digikam har innebygget. Digikam har innebygget støtte for panorama, sammen med automatisk gjenkjenning av fjes. All tagge-funksjonalitet du måtte ønske deg også. Jeg tror rett og slett dere er sære gutter. Photoshop elements er et mareritt i forhold spør du meg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. september 2011 Forfatter Del Skrevet 29. september 2011 Takk for mange gode tips. Jeg skal hjem og teste ut etterpå. Dy§no: Greia med Faststone som jeg har blitt hekta på er den rammeløse fullskjermmodusen, men likevel kantmenyer ved berøring av kantene. Som verktøy er det ikke kraftig men det gjør i hvert fall rask og overfladisk redigering til en lek. (Batch beskjæring, skalering, oppskarping etc) Hvordan er organiseringa i rawstudio? På bildene virker det som den bruker database-tankegangen som finnes i Lightroom. Jeg foretrekker tradisjonell direkte organisering i mapper. Luminance HDR var jeg ikke klar over. Det må prøves. Takk! Hugin HDR har jeg ikke prøvd ennå så det får jeg også sette på må-testes lista. Jeg var ikke klar over Gnome Color Manager, men det høres ut som et must. Regner med det er noe a la fargeprofiler i OSX? Program for analyse av kamerainnstillinger har jeg ikke hørt om før, snodig. Tror jeg har en rimelig god ide av hvilke objektiver jeg bruker, og hva jeg trenger:-) Kanskje Exif tool har noe der(?). Exposureplot er mest for underholdning og litt for selvinnsikt i hvilke blendere osv man bruker mest. Det kan f.eks være en input for valg av brennvidde bør jeg satse på til mitt neste fastobjektiv. Bibble kvier jeg meg litt for på grunn av prisen og mange gode gratisalternativer. Krita må jeg teste. Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Her finner du en fin blogg om fargehåndteringen i Digikam: http://scribblesandsnaps.wordpress.com/2011/05/04/process-raw-files-in-digikam/ Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 (endret) Dy§no: Greia med Faststone som jeg har blitt hekta på er den rammeløse fullskjermmodusen, men likevel kantmenyer ved berøring av kantene. Som verktøy er det ikke kraftig men det gjør i hvert fall rask og overfladisk redigering til en lek. (Batch beskjæring, skalering, oppskarping etc) Ser den, har brukt det før og likte godt hvor raskt programmet var, samt mulighet til å sammenligne to bilder side om side med lik zoom. Digikam støtter alt dette, men som nevnt liker jeg ikke programmet. Shotwell har enkel(simpel) redigeringsmuligheter, men når ikke opp. Du kan jo teste ut gThumb og Gwenview, men er redd de ikke dekker det du ser etter. Hvordan er organiseringa i rawstudio? På bildene virker det som den bruker database-tankegangen som finnes i Lightroom. Jeg foretrekker tradisjonell direkte organisering i mapper. Rawstudio er vel først og fremst for raw konvertering, og som nevnt liker jeg (langt) bedre Darktable. Darktable lar deg importere mapper med raw filer uten å faktisk flytte på filene(så du kan beholde organiseringen i mappene dine). Luminance HDR var jeg ikke klar over. Det må prøves. Takk! Hugin HDR har jeg ikke prøvd ennå så det får jeg også sette på må-testes lista. Du får benytte den kommende solfylte helgen fylt med høstfarger å ta et panorama bilde i HDR - og så poste tilbake i løpet av uken:-) Jeg var ikke klar over Gnome Color Manager, men det høres ut som et must. Regner med det er noe a la fargeprofiler i OSX? Både Windows7 og Mac har det samme; i stedet for at hvert program selv må implementere støtte for fargeprofiler så gjøres det felles i Gnome. Da kan brukeren kalibrere skjermen en gang uten å måtte forholdet seg til ulike program. Litt info her og her. Som du ser støtter den skannere/printere/skjerm/kamera/webkamera osv. Så var det bare å skaffe seg hardware som støttes(ser ikke ut som at min måler støttes.. Her finner du en fin blogg om fargehåndteringen i Digikam: http://scribblesandsnaps.wordpress.com/2011/05/04/process-raw-files-in-digikam/ De holder på å lage gui(frontend) for colord til KDE; slik at både Gnome og KDE får felles løsning. Exposureplot er mest for underholdning og litt for selvinnsikt i hvilke blendere osv man bruker mest. Det kan f.eks være en input for valg av brennvidde bør jeg satse på til mitt neste fastobjektiv. Du kan hente ut slik info via Exif tool, se feks. tråden her. Men jeg vet ikke om noe gui for det dessverre. Bibble kvier jeg meg litt for på grunn av prisen og mange gode gratisalternativer. Helt enig, har vurdert Bibble selv mange ganger - men pga. pris og gode alternativer så har jeg latt være. Anbefaler som nevnt at du forsøker ut Darktable som har en rekke verktøy du kan aktivere. Last ned brukermanualen(PDF) så kan du lese deg til hva programmet byr på. Endret 30. september 2011 av Dy§no 1 Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Brukte tidligere Googles Picasa for Linux, men etter at jeg prøvde F-spot har jeg blitt overbevist om at det dekker alle mine behov. Liker det bedre enn Shotwell som er den nye default i Ubuntu (Der F-spot tidligere var default). Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Jeg bruker Bibble, og synes prisen er vel verdt det. Men det virker som om Bibble Labs sliter en del for tiden, så det tar lang tid før nødvendige patcher kommer. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Jeg har stort sett redigert bilder i Windows til nå, men faser ut Windows på hjemmefronten og da må jeg finne erstatninger for en del programmer. Her er det jeg bruker i dag: Råfilkonvertering: Rawtherapee og UFRaw Bilderedigering: GIMP (ressurser) og Hugin - Panorama photo stitcher Analyse av kamerainnstillinger: exposureplot Bildevisning: Faststone Image Viewer Noe finnes i Linux-versjoner, noe fungerer halvveis i Wine, mens andre ting ikke fungerer i det hele tatt. Hva bruker dere? Rawtherapee finnes, tror ufraw finnes, GIMP er greit, og Hugin finnes. Exposureplot - det ser ut som det er et statistikkverktøy som kunne mekkes sammen på en ukes tid av noen som har peil på dataanalyse. Faststone kjenner jeg ikke - bruker digiKam og gThumb litt om-hverandre. DigiKam for å konvertere Raw (16-bit er støtta), og gThumb for å vise bilder til slekt og venner. 1 Lenke til kommentar
helge_tore_hoyland Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 (endret) Bilderedigering: GIMP (ressurser) og Hugin - Har du prøvd CinePaint, i staden for gimp? Mykje betre motor med støtte for 8bit, 16 bit og 32 bit float. Nylig slept i versjon 1.0. http://sourceforge.net/projects/cinepaint/ Endret 2. desember 2011 av helge_tore_hoyland Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2011 Jeg har ikke prøvd det nei. Takk for tipset. Lenke til kommentar
olear Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Har det skjedd noe siden versjon 0.22 da? hadde flere mangler sist jeg sjekket Cinepaint. btw, hva er status for GIMP? Har de fått ut noe stabilt med fargestøtte og evt. 8bit+? Lenke til kommentar
olear Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) Kom over denne i dag: http://hughski.com/ Fargekalibrator for Linux (var også billig). Vurderer å prøve (nå har jeg en bra kalibrator fra før, men ikke med native programvare), får se til nyåret. Endret 3. desember 2011 av olear Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 btw, hva er status for GIMP? Har de fått ut noe stabilt med fargestøtte og evt. 8bit+? Nei, siste stabile versjon er 2.6, der ingen store endringar er med (trur eg). Versjon 2.8, som er neste stabile versjon, var fyrst planlagt til Q4 2010 om eg hugser rett, men so vart den utsatt eit heilt år. Håper den kjem snart ... Likevel, det vert endå lenger å vente før dei tinga du nemner kjem inn, høgare bitdjupn er planlagt til versjon 3.0, som kjem etter 2.10. Sjå roadmap: http://wiki.gimp.org/index.php/GIMP_Roadmap Den store nyheita i 2.8 er at grensesnittet vert samla i eitt vindauge (dette er og implementert i testversjonen 2.7). Lenke til kommentar
olear Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Skjønner, ingenting har egentlig skjedd siden sist, og det kommer til å ta flere år før det jeg vil ha er brukbart. Kanskje jeg burde forke CinePaint/GIMP... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå