Gå til innhold

- Djuice bør tenke seg om


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Latterlige greier. Ofte lønner det seg jo faktisk å kjøpe med abbonnement. Bare å sette opp regnestykket over hvor mye du faktisk betaler for telefonen og hvor mye du betaler på forbruk.

 

For eksempel Netcom FastPris XL

 

899,- over 12 mnd med binding

 

589,- uten binding

 

da er det snakk om 310,- per mnd som er ren netbetaling av telefon.

 

Samsung Galaxy SII hvit = 1kr,- med FastPris XL. 310x12 = 3720

 

3721,- for en Galaxy SII kontra 4489,- på komplett.

 

Skriv din kommentar....

Lenke til kommentar

Latterlige greier. Ofte lønner det seg jo faktisk å kjøpe med abbonnement. Bare å sette opp regnestykket over hvor mye du faktisk betaler for telefonen og hvor mye du betaler på forbruk.

 

Hei!

 

Ringer du tett opptil 3000 minutter hver måned?

 

Sender du tett opptil 3000 SMS hver måned?

 

Surfer du 3GB+++ data hver måned?

 

Hvis svaret er JA på alle disse tre spørsmålene, så skal ikke jeg nekte for at dette vil lønne seg for deg. :cool:

 

Med et vanligere ringemønster blir imidlertid regnestykket et ganske annet, og da vil det trolig lønne seg å kjøpe Samsung Galaxy S II White i den rimeligste nettbutikken (4099,- hos NetOnNet nå) og velge et abonnement som er mest mulig tilpasset ditt forbruk.

 

Vårt poeng er at en del mobilbrukere kanskje vil velge nettopp NetCom Fastpris XL - som inkluderer 3000 ringeminutter og SMS, samt inntil 4 GB data, per måned -, selv om forbruket eksempelvis ligger på 200 minutter, 300 SMS og 400 MB data per måned. Noe lignende konkluderer også Forbrukerombudets fagdirektør med i denne artikkelen:

 

- Vår erfaring er at mange i praksis kjøper den mobiltelefonen de ønsker seg, og så er det et abonnement som "følger med". Det kan være mye penger å spare på å bestemme seg for abonnement først, og så sjekke pris på mobiltelefonen, sier Ravne Bugten.

 

Vi har fortsatt til gode å se et tilbud der du får ny mobil og et abonnement på kjøpet som reellt sett vil være lønnsomt for mange mobilkunder. Alt for ofte får kunden omtrent ingenting igjen for å binde seg i ett år til en operatør ved kjøp av ny mobil. Likevel finnes det alltids et unntak som bekrefter regelen - for eksempel at du treffer 99% med forbruket som tilbys i abonnementet (som belyst innledningsvis).

 

Et annet eksempel: Med NetCom kan du bruke abonnementet ditt i hele Norden til samme pris, og for enkelte kunder vil en slik tjeneste være mye verdt.

 

Det er altså mange hensyn å ta når du skal velge mobilabonnement (og kjøp av ny mobil), og det er kun dette vi ønsker å sette fokus på i slike artikler.

 

:thumbup:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nåja, så må man jo også bruke alle de ekstra minuttene/sms/mms/mb de setter i abonnementet.

 

 

Særlig med dagens kampanjer (120m ringetid, 90sms, fri bruk av data) så synes jeg det ikke lønner å kjøpe tlf med binding.

 

 

Det lønner seg av og til og binde seg til et abonnement, men det er sjeldent og det gjelder omtrent aldri 'toppmodellene'.

Endret av kalden
Lenke til kommentar

Herre.. nei ta fra folk alle valg og gjør dem til de idiotene de er. Å få velge er no dritt..

 

Slutt å suttr, kjøp telefonen enten med eller uten abn. dJuice tok da ikke feil heller, de sa hva de gjorde og de var billigst 8 av 10 ganger. Når rema, rimi, joker, ica eller hva nå alle dagligvare kjedene heter sammenligner er det stort sett 1 mot 1.. Når vg eller andre gakk gakk aviser gjør sammenligninger så er det mange mot mange.. og som forbruker sitter en igjen og lurer på hva i himmelens navn som egentlig er bra.. Bruk huet og tenk deg litt om så finner til og med bestemor ut hva som er greit. Billigst er ikke alltid best..

Lenke til kommentar

Fagdirektør (intet mindre..) Bugten i Forbrukerombudet sier: "- I slike sammenhenger er det viktig at forbrukerne får vite hva testen gikk ut på, hvem som utførte den, hvilke forutsetninger som ligger til grunn etc., sånn at de selv kan vurdere hvor mye de skal stole på den."

 

Har han ikke lest premissene for testen til djuice? Der oppgis det jo utvetydig at sammenlikningsgrunnlaget er priser funnet på Komplett.no. Så hva er så poenget til fagdirektøren, annet enn å si det åpenbare som allerede er sagt og oppfylt?

 

Man kan sikkert stille spørsmål til djuice sitt valg av én leverandør alene som sammenlikningsgrunnlag (altså landets største nettbutikk), men de har vært tydelige på premissene for testen og fulgt disse. Selv om pristesten da blir noe tynn..

 

At Forbrukerombudet her kommer med kun varm luft er en bekreftelse på at de ikke kan ta djuice for å ha gjort noe galt.

Lenke til kommentar

Gleder meg til den dagen all mobiltrafikk regnes som datatrafikk. Da slipper man uoversiktlige sammenligninger der SMS, MMS, tale og datatrafikk prises ulikt. For ikke å glemme ulik pris på ulike typer samtaler (utland, spesialnummer, vanlig etc). Kjør alt som datatrafikk og gi oss én pris på denne datatrafikken. Enten kr/MB eller fastpris.

 

Nedbetaling av telefon gjennom månedspris på abb. bør avskaffes totalt. Vil folk ha telefonen på avbetaling så får de ta den saken med banken, ikke operatøren.

 

Tenk hvor hærlig oversiktlig markedet blir når dette skjer. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fagdirektør (intet mindre..) Bugten i Forbrukerombudet sier: "- I slike sammenhenger er det viktig at forbrukerne får vite hva testen gikk ut på, hvem som utførte den, hvilke forutsetninger som ligger til grunn etc., sånn at de selv kan vurdere hvor mye de skal stole på den."

 

Har han ikke lest premissene for testen til djuice? Der oppgis det jo utvetydig at sammenlikningsgrunnlaget er priser funnet på Komplett.no. Så hva er så poenget til fagdirektøren, annet enn å si det åpenbare som allerede er sagt og oppfylt?

 

Man kan sikkert stille spørsmål til djuice sitt valg av én leverandør alene som sammenlikningsgrunnlag (altså landets største nettbutikk), men de har vært tydelige på premissene for testen og fulgt disse. Selv om pristesten da blir noe tynn..

 

At Forbrukerombudet her kommer med kun varm luft er en bekreftelse på at de ikke kan ta djuice for å ha gjort noe galt.

 

Du bør lese hele avsnittet du siterer.

 

Det fungerer på nettsiden deres, men ikke i en annonse i en avis eller på TV. Da blir det straks vanskeligere å få med all informasjon rundt sammenligningen. Derfor står det også at «Djuice bør tenke seg om hvordan de bruker denne testen i markedsføring på andre steder enn sine egne hjemmesider hvor all informasjon om testen er tilgjengelig»

Lenke til kommentar

Dette er den beste løsningen. Skaff deg et nytt nr. (kontantkort om du vil) på billigst mulig måte. Hos forhandlerne er simkort så og si gratis, og det er også gratis for forhandlere å etablere nytt kontantkort. Så hvis dem skal ha 100 kr for det, så er det i teorien for å få penger for jobben. Fair enough. Startpakke hos Lebara koster 50kr som er noe av det laveste jeg finner akkurat nå, men i teorien er dette egentlig gratis.

 

Deretter gjør du research og finner billigste løsning totalpris løsninger. Pr. dags dato slik jeg ser det, så er dette champion 79 på tele2.no med Galaxy S II til 1999,-

 

Portering er gratis, så da koster det deg heller ingenting i etableringsavgift (ofte koster dette 200kr)

 

Regnestykket blir da:

Galaxy S II i ett år: 1999,- + 79,- * 12 = 2947.

 

Så tar du simkortet og legger det i en fin plass i skuffen, og tar i bruk det nr og det abonnementet du har fra før, selvfølgelig det som passer best til ditt bruk uten dyre avgifter i hytt og pine.

 

Vips har du Galaxy S II til under 3000kr og har spart 800 kr i følge prisjakt sin billigste på prisoversikten uten abonnement.

 

--

 

Til informasjon. Telefonen er selvfølgelig ulåst. Om du så skulle finne billigere totalpris med Telenor, så er det ingenting i veien med dette heller, men da kan det hende at du må låse den opp, kostnadsfritt selvfølgelig. Kjøper du en android-telefon så sliter Telenor med å låse omtrent halvparten av telefonen sine med android, så det kan hende du har flaks og slipper å ta telefonen til kundesenteret.

Endret av .vision
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...