Gå til innhold

redigere gammelt video med hvite striper

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en gammel video som jeg har overført fra VHS til pcen via DAZZLE men den videoen har kjørt så mye at det har kommet hvite striper og sånt innemellom så jeg lurer på om det finnes noen programmer som reparerer det? Legger ved et bilde som eksempel. Det er sånt på selve VHS kasetten.

post-185298-0-98913500-1317288637_thumb.png

Endret av corsa91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser egentlig litt rart ut, for feilen (stripen) ser veldig digital ut. Et VHS-opptak er derimot veldig analog, så en slik skjønnhetsfeil skal egentlig ikke være mulig.

Tipper jeg riktig at det bildet er kun et illustrasjonsbilde? (At trådstarter tegnet en hvit stripe over et bilde for å illustrere hva problemet dreier seg om)

Endret av @b
Lenke til kommentar

Dette er typiske riper i videobåndet pga dritt som har satt seg fast på videotrommelen, lydhodet eller eventuelle andre steder båndet beveger seg over. Bare ta kassetten ut av spilleren et sted du ser streken og vipp opp lokket foran på kassetten, så ser du en langsgående ripe i båndet.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar

Hvis du har tydelig stripe på tapen så er den skadet. Hvis du ikke har stripe på tapen så kan en rens av video hodet hjelpe, med mindre stripen har oppstått pga. møkk på video hodet under opptak.

Prøv også å spille av tapen i en annen avspiller. Eventuelt stram opp tapen før du setter i kassetten.

Eneste software løsningen jeg kan tenke meg er After Effects og bruk av liknende verktøy som Clone Stamp i Photoshop. Men hvor effektivt det er og hvordan det gjøres vet jeg ikke. Mest sannsynlig ikke verdt jobben med mindre du er veldig god med After Effects.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...