Gå til innhold

Eldre PC - Installere Win7 eller WinXP


JohanP

Anbefalte innlegg

Hei

 

Sitter på en litt eldre bærbar PC som jeg skal klargjøre for datteren til en nabo.

Det er en Toshiba Satellite med Celeron 530 @ 1.73GHz og 1,99GB Ram.

 

Jeg tror nok PCen først og fremst skal brukes til skoleoppgaver og sørfing.

 

Hva bør jeg anbefale hun å installere?

Windows XP, Windows 7 32 bits eller Windows 7 64 bits?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den vil gå bedre med Win7 enn med Vista, i hvert fall ...

(forutsatt at drivere er tilgjengelig)

 

Enkelte av Black Viper's optimaliseringstips vil gjøre den enda bedre, dersom du vil bruke litt tid på at disable services som (sannsynligvis) ikke trengs, osv.

 

edit: WinXP er 10 år gammelt og egentlig ikke modernisert siden 2004 (?) (SP2).

Flere og flere nye programmer har ingen eller dårlig støtte for XP.

Flere og flere nye 'devices' har ingen eller dårlig støtte for XP.

Support fra Microsoft (=updates) vil opphøre om et par-tre år.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

win7 32bit vil jeg si.

win7 er egentlig ikke noe spesielt tregere enn windowsXP, men det spiser litt mer RAM. 2GB er nok til at det fungerer ok i min mening. Da er det verdt å gå for windows7 dersom prisen ikke er en faktor. winXP er rett og slett litt for utdatert på mange måter føler jeg.

Og kanskje 'naboen' også kan være villig til å investere i en 4GB minnemodul til 3-4-500 kroner?

(Hvis det ikke er nok å legge til en 2GB-modul.)

Lenke til kommentar

Min erfaring det er at det kommer litt ann på hva man er på jakt etter. I en del tilfeller så yter nok Windows 7 bedre, hvis det er nok RAM. Spesielt hvis det er snakk om en model med "elektronisk harddisk" (SSD) da kan Windows 7 kjøre mye raskere.

 

(Installerte Windows 7 / 32 på en gammel førstegenerasjons Asus EEE og til min store forbauselse så kjørte det mye kjappere med Windows 7 enn XP pga en forholdvis dårlig SSD.)

 

En annen problemstilling det er at drivere og slike ting til tider kjører mye bedre under XP enn under Windows 7. Ved for eksempel forholdvis store krav til lydkvalitet og til spesielle tekniske anvendelser så kan nok XP fortsatt være det beste valget.

 

En backup av XP tar ganske liten plass, og det er ganske kjapt å legge inn en "ny image". Med XP så går det fint å legge over en ny image av C partisjonen, for eksempel 1 gang i måneden slik at man hele tiden har "ny" PC.

 

Har selv brukt nesten bare Windows 7 etter at den kom på markedet, men har nå i ettertid oppdaget at Windows XP faktisk har en og annen fordel framfor Windows 7.

 

EDIT:

 

Leste det opprinnelige spørsmålet en gang til. Datteren til naboen og 2 gigabyte med RAM .. Det må vel så utvilsomt bli Windows 7/32. Den kjører helt sikkert bra på denne maskinen, og så blir den "kool og moderne".

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Problemet med å legge inn Windows 7 på en såpass gammel maskin kan bestå i at drivere for en del maskinvare som webcamera, pekeplate, m.m. ikke gjenkjennes under nytt OS. Jeg opplevde dette på en Asus A6 fra 2005. Min maskin kan heller ikke oppgraderes med RAM ut over 2GB som er max den forstår.

 

Nå er ikke dette et større problem enn at camera ikke virker lenger. Verre var det med pekeplaten som riktignok fungerer som pekeplate, men den kan ikke slåes av lenger. Dette er en bakdel hvis man skriver en del på maskinen fordi at under skriving så er det lett å komme bort i pekeplaten, noe som gjør at musepekeren flytter seg helt ukontrollert, som igjen roter til teksten man skriver på hvis man ikke hele tiden følger detaljert med. Dette er utrolig irriterende og gjør at jeg ikke lenger kan bruke maskinen til seriøst arbeide. Maskinen gikk vesentlig fortere under Windows 7 enn under XP Home 32 som den var født med.

 

Jeg ble lei av å få rotet til mine skriblerier og la derfor inn Ubuntu 10.06 og maskinen er som ny igjen og virker nå perfekt på alle måter. Ubuntu installeres på 6 - 7 minutter inkludert oppdateringer som er kommet til etter at versjon 10.06 ble sluppet.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Svaret til -alias- over har noe for seg.

 

Det er helt sant at det kan være litt problemer med Windows 7 og "spesielle" drivere. Det er imidlertid forholdsvis "vanlig" at Vista driverene fungerer, hvis dette var opprinnelig operativsystem.

 

Det er også sant at Ubuntu Linux har meget bra hardware støtte og at den er kjempehurtig å installere. Linux Mint er kanskje ennå enklere og har vel noe flere "codexer" og slike ting.

 

Windows 7 kan ellers kjøres 30 dager for uttesting og "lovlig uten lisens". Linux kjøres som kjent gratis for alltid.

 

Hva med å la sluttbrukeren få velge og eventuelt teste litt forskjellig ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...