Gå til innhold

Sniktitt: Diablo III (Mac, PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Dette er ganske greit, når de i stedet fokuserer mer enn noen andre på spillbarhet, flyt og å lage gode spill enda bedre."

 

Bra noen gjør det da de fleste fokuserer på å selge mest mulig på konsoll i dag, gjerne bytte sjanger totalt og lage Fps som ikke har noe med orginalspillne å gjøre. Premium eksempelet på dette ser ut til å bli nye Xcom spillet.

Lenke til kommentar

"Dette er ganske greit, når de i stedet fokuserer mer enn noen andre på spillbarhet, flyt og å lage gode spill enda bedre."

 

Bra noen gjør det da de fleste fokuserer på å selge mest mulig på konsoll i dag, gjerne bytte sjanger totalt og lage Fps som ikke har noe med orginalspillne å gjøre. Premium eksempelet på dette ser ut til å bli nye Xcom spillet.

...eller Syndicate.

Lenke til kommentar
Du bruker ikke lengre poeng på å oppgradere evner og grunnleggende egenskaper hver gang du går opp et erfaringsnivå.

 

Du låser i stedet opp flere muligheter etterhvert som du blir sterkere. Når du begynner spillet kan du kun bruke to forskjellige evner. Når du tilegner deg nye erfaringsnivåer får du tilgang på flere evner, men kan fortsatt kun velge å bruke få av dem til enhver tid.

 

Eh? Vil det si ingen skillpoints?

Så alle lv 35 barbarians er helt like?

 

Kanskje de har gått Skyrim-veien og fjerna stats helt også.

Lenke til kommentar

"Selv om både laging av utstyr og økt flyt er viktige nyvinninger i Diablo III, ligger de største endringene i figurutviklingssystemet. Du bruker ikke lengre poeng på å oppgradere evner og grunnleggende egenskaper hver gang du går opp et erfaringsnivå."

"Den største fordelen ved systemet virker å være økt frihet."

 

Er jo nettop dette som virker sugent ved Diablo 3, ikke lenger mulig å lage alternative speccs, evt experimentere med klasseoppbygging.. Det som gjorde diablo 2 bra..

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å ta klasser i nye retninger og følge vidt forskjellige "specs", forskjellen er at man gjør det via runer man fletter inn i utstyret nå. Systemet med permanente poeng i statistikker og ferdigheter var jo håpløst i det hele tatt, og Blizzard har vel nok av erfaring med talenttrær fra World of Warcraft til å vite om det fungerer eller ikke. Jeg synes det høres helt strålende ut om man må kjøpe eller finne de egenskapene man vil skreddersy figuren sin med. Kanskje tvinges man til å være mer fleksibel og leken, ettersom alle neppe synes det er like aktuelt å flakse til auksjonshuset for å handle det de vil ha.

 

Statistikkene i Diablo II var jo bare vas. Om man forsøkte å gå sin egen retning så risikerte man å permanent skadeskyte figuren sin og være ute av stand til å bruke visse rustninger. Ikke var det mye personlig preg over de poengene man heiv i ulike statistikker heller.

Endret av Odesseiron
Lenke til kommentar

"Selv om både laging av utstyr og økt flyt er viktige nyvinninger i Diablo III, ligger de største endringene i figurutviklingssystemet. Du bruker ikke lengre poeng på å oppgradere evner og grunnleggende egenskaper hver gang du går opp et erfaringsnivå."

"Den største fordelen ved systemet virker å være økt frihet."

 

Er jo nettop dette som virker sugent ved Diablo 3, ikke lenger mulig å lage alternative speccs, evt experimentere med klasseoppbygging.. Det som gjorde diablo 2 bra..

 

Personlig synes jeg det virker som de har forsøkt å fjerne gammeldags og lite fleksible irritasjonmomenter, og heller fokuserer på spillbarhet i denne oppfølgeren, gameplaymessig virker d3 lovende, jeg liker dog ikke rammen rundt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å ta klasser i nye retninger og følge vidt forskjellige "specs", forskjellen er at man gjør det via runer man fletter inn i utstyret nå.

 

Er ikkje berre runestones som avgjer "spec" no, ein har jo òg tilgang på ganske mange fleire aktive og passive skills enn det endelege talet på slots (6/3 på level 30?) - dermed kan alt vere viable gjennom heile spelet, i staden for at 90% av buildsa er cookie-cutters med fokus på ein eller to 24/30-skills + synergies.

 

Synes betaen var litt kjedelig. Var jo "faceroll" fra ende til annen

 

Litt som den første tredjedelen av Act 1 Normal i D2?

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å ta klasser i nye retninger og følge vidt forskjellige "specs", forskjellen er at man gjør det via runer man fletter inn i utstyret nå.

 

Er ikkje berre runestones som avgjer "spec" no, ein har jo òg tilgang på ganske mange fleire aktive og passive skills enn det endelege talet på slots (6/3 på level 30?) - dermed kan alt vere viable gjennom heile spelet, i staden for at 90% av buildsa er cookie-cutters med fokus på ein eller to 24/30-skills + synergies.

 

Utvilsomt, men kjernespillerne vil jo tilsynelatende ikke ha fleksibilitet og sjansen til å finne personlige, effektive builds. Enten det er Starcraft 2 eller World of Warcraft så virker det som om de "seriøse" spillerne hovedsakelig er de som drar på Internett-fora og låner andres min/max-ing. Jeg tror ikke det er den faktiske fleksibiliteten folk klager på her, men vanskeligheten med å kopiere andres suksess. *sukk*

Endret av Odesseiron
Lenke til kommentar

For en sniktitt.... (I mine øyne :p)

 

Til tross for det isometriske overblikket, og en grafikk som ikke er utpreget detaljert, er Diablo III definitivt ikke et primitivt spill.

 

Det eneste positive med spillet som jeg kan lese ut fra sniktitten blir trukket fram som potensielt primitivt? Was?!

 

Du behøver ikke lengre åpne «Town Portals» for å reise til byen for å tømme sekken din for ubrukelig skrot, selv om du når som helst kan bruke noen sekunder på å teleportere deg til byen. Du bærer i stedet hele tiden med deg verktøy som lar deg selge eller bryte ned gjenstander til mindre deler. Av delene kan du lage nytt utstyr som er bedre enn det meste av hva du finner.

 

Konsoll konsoll konsoll.

 

Det er heller ikke nødvendig å løpe rundt som en galning for å plukke opp hver minste mynt. Du kan nemlig fremkalle en liten kylling som gjør det for deg. Det er også mye lettere å plukke opp gjenstandene som ligger på bakken, for de spretter opp i sekken når du trykker i nærheten av dem.

 

En.... kylling.... etterfulgt av mer konsoll.

 

Er dette logikken?

 

- Plukke opp ting er kjedelig. Resultat: Kylling som gjør det for deg. Forbedring!

- Dra steder for å selge det som er autoplukket er kjedelig. Resultat: Selge ting via intentory. Forbedring!

- Dra steder for å crafte er kjedelig: Resultat: Kan crafte direkte fra inventory. Forbedring!

- Crafte i seg selv er kjedelig: Resultat: Spillet crafter hele tiden det beste utstyret automatisk om det automatisk har plukket opp skrot som kan brukes til å lage utstyr bedre enn det du har. Resultat: Ikke implementert, men det hadde vel helt klart vært en Forbedring?

- Kamp er kjedelig. Må klikke for mye på for mange skills. Risikerer å dø. Spillet burde sloss for deg, eller i det minste vinne automatisk ved hjelp av AWESOME button. Resultat: Implementert i Dragon Age 2, men ikke implementert her. Hadde vel også helt klart vært en Forbedring.

 

Du bruker ikke lengre poeng på å oppgradere evner og grunnleggende egenskaper hver gang du går opp et erfaringsnivå.

 

Du slipper å binde rollefiguren din til en bestemt rolle eller evne, fordi du hele tiden kan bytte mellom hva du vil bruke.

 

Skal ikke mye til for å bli kalt rollespill i dag. Rollespillbegrepet er like misvisende som hva musikkanmeldere mener er R&B.

 

Når du ikke bruker kostbare poeng på å oppgradere evner, unngår du også sjansen for å gjøre dumme valg du senere vil angre på. Dette er egenskaper ved et rollespillsystem som virkelig imponerer meg.

 

Er dette seriøst ment? Et rollespillsystem som hjelper deg til å powergame er det som ønskes? Begynner å forstå Dragon Age 2-karakteren. :p

 

Selv om fargevalget i spillet er noe lysere enn forgjengerne, opprettholdes den mørke Diablo-stilen. Jeg kan love dere – Diablo III har ikke blitt forvandlet til My Little Pony.

 

Morsomt, siden My Little Pony var det første jeg tenkte på da jeg så beta-videoer fra spillet. :p

 

Jeg er likevel noe overrasket over hvor mye Diablo III har til felles med forgjengerne. Jeg hadde forventet meg mer nytt.

 

Hvordan kan dette overraske? Blizzard er jo tidenes melkeku-utvikler med få lisenser og marginale forbedringer fordi konseptene deres fungerer. (Dvs selger bra)

Lenke til kommentar

Det kjem garantert cookiecutters for einskilde roller innanfor kvar av klassane her òg, for vanskeleg er det ikkje å skrive ned "bruk ditt som aktive, datt som passive, sleng på runestone x og y asap". Men den skjære mengden potensielle builds har jo sjølvsagt gått gjennom taket, og i kontrast til D2 og vanilla WoW har ein ikkje bloata skilltre fulle av skrot og prereqs. At alt kan vere viable i riktig kombinasjon er nok eit framand og skremmande konsept for mange. :p For min del tyder det godt og balansert skilldesign.

 

Radiohodet: Ganske langt utanfor målskiva denne gangen.

 

- Diablo er ikkje eit RPG, men ein roguelike-inspirert hack and slash. Nemninga action-RPG er nære nok for dei som ville sett ut som eit spørsmålsteikn når du sa "roguelike"

- Reduksjon av cheese-potensialet med TP og i uinteressant logistikk har ingenting med "konsoll" å gjere, og eg kan ikkje tru at butikkturane var noko høgdepunkt i faktiske RPG-ar, heller

- Autogathering av ting du ikkje har nokon grunn til å ikkje plukke opp (t.d. gull) har vore sjangerstandard ein god stund no, og eg personleg ser fram til å bruke mindre tid på å halde alt-tasten nede - sjølv om dei mest hardcore sikkert vil gjere det framleis

- Skillsystemet, som nemnt over, er så uendelig mykje meir interessant enn det i D2

- Eg har endå ikkje sett korkje Twilight Sparkle eller Derpy Hooves i D3

 

Det eg ikkje syntes noko om i previewet var tendensane til GameReactor-norsk og den lite konsekvente omsetjinga av klassenamn.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Diablo har aldri vært ett rollespill, det er et action-spill med noen rollespill-elementer. Å fjerne masse unødvendig kjedelig manuel micromanaging er bra, ikke dårlig, det har lite med konsollifisering å gjøre, og mer å gjøre med mer moderne/bedre spilldesign.

 

AtW

 

Gamer skriver følgende under sjanger på sin sniktitt:

 

Sjangre: Action, rollespill

 

Diablo har aldri vært et rollespill, nei, men nå er det ikke noen rollespillelementer igjen engang. Moderne/bedre spilldesign som du kaller det er det jo konsollspillene som står for, derav konsollifisering. Så kan jo du bruke det som en positivt ting.

 

Kamp er jo også "kjedelig manuell micromanaging" for mange. Derfor kunne jo også det vært fjernet i følge din logikk.

Lenke til kommentar
Kamp er jo også "kjedelig manuell micromanaging" for mange. Derfor kunne jo også det vært fjernet i følge din logikk.

 

Nå er det en gang slik at de fleste ikke spiller Diablo fordi de synes det er så utrolig morsomt å gå rundt og klikke på ting som ligger på bakken. Derfor vil det være en forbedring av spillet å gjøre disse aktivitetene litt enklere. Det har overhodet ingen ting med konsollifisering å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...