ikjell Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Monterte i går sammen en ny maskin som ikke helt vil spille på lag. Mistenker at det er kabinettet som er synderen, men her er i alle fall specs på øvrige komponenter: - Asus P8P67 - i7 2600K - 8GB Cosrair Vengeance DDR3 1600 - GTX 560 - Chieftec Nitro Series BPS-650C 650W Kabinettet er et Cooler Master CM 690 II Advanced. Mistenker som sagt at det er synderen, men tar det fra begynnelsen, i tilfelle det er noe annet vi har oversett. Problemet er at når alt var montert, etter sigende riktig, så fikk vi ikke noe signal på skjermen. HK går heller ikke til POST. Kabel mellom skjermkort og skjerm er korrekt, for nå den fjernes sier skjermen "No Cable" i stedet for "No signal". Et annet skjermkort (GTX 260) gjorde ingen forskjell. Neste punkt på lista mi, var derfor minnet. Hadde ikke annet minne å teste med, så forsøkte vekselvis å bytte brønner og kombinere med en og to brikker. Ingen forskjell. En rød MEMOK!-led slukker også hver gang, noe som skulle bety at minnet var ok. Kun når jeg fjerner alt minnet og forsøker å starte uten, så sier HK ifra (et langt + tre korte pip), men fortsatt "No signal" og ikke noe bilde. Vet godt at teori og praksis ikke helt går hånd i hånd, i dataverdenen, så etter å ha feilsøkt og resatt BIOS uttallige ganger, endte jeg opp med å montere HK/CPU/GPU utenfor kabinettet. Til min store overraskelse, så fungerte det. HK POST'et og det ble bilde på skjermen. Monterer alt tilbake i kabinettet - ingen POST, og "No signal" Monterte alt i kabinettet, MEN la den antistatiske posen som HK kom i, under HK i kabinettet = alt fungerer. Etter alt dette, så begynner jeg å bli ganske sikker på at det er kabinettet som skaper trøbbel her, men hva kan jeg gjøre for å løse det? Usikker på om HK kortslutter på undersiden, eller om det er når skjermkortet eller I/O-panelet kommer i kontakt med kabinettet, at det oppstår. Kan det være en jordingsfeil her av noe slag? Er det noen spesielle hensyn jeg bør sjekke i forhold til dette? Evt finnes det noe som er egnet til å legge under HK i kabinettet? (turte ikke å la den antistatiske posen ligge der - usikker på hvor mye varme den tåler før den smelter og lager mer trøbbel) Eller burde kabinettet rett og slett returneres? Dette er en maskin jeg skulle montere for andre, og da er det ergelig når slikt skjer. Heldigvis hadde han en eldre PC også, hvor jeg tok kabinettet (et Cooler Master Centurion 534) og monterte de nye komponentene inn i - helt problemfritt. Alle tips og erfaringer rundt tilsvarende problemer mottas med takk! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Har du brukt avstandstykkene? De er messingfarget, ligger i posen opp til høyre i dette bildet. Ser ut som disse er av typen som skrues inn i bunnplaten, i motsetning til klips. Det er da antagelig mulig å skru HK fast direkte på bunnplaten. Noe som vi har sett innlegg om en del ganger her på forumet. Lenke til kommentar
ikjell Skrevet 29. september 2011 Forfatter Del Skrevet 29. september 2011 Har du brukt avstandstykkene? De er messingfarget, ligger i posen opp til høyre i dette bildet. Ser ut som disse er av typen som skrues inn i bunnplaten, i motsetning til klips. Det er da antagelig mulig å skru HK fast direkte på bunnplaten. Noe som vi har sett innlegg om en del ganger her på forumet. Jepp, de er på plass. På riktig plass også. Nå stikker det jo ut en del "loddetagger" bak HK. Noen kanskje litt lenger enn hva jeg har sett på tidligere HK. Hvis platen i kabinettet i tillegg kanskje har en bitteliten bøy i seg, så KAN jo muligens noen av disse taggene gå nedi, selv om jeg ser det som lite sannsynlig. Det er jo så trangt nedi der, at det er klin umulig å se om dette er tilfellet. Har også notert meg at dette kabinettet stort sett er i stål, kontra aluminium som er brukt i mange andre kabinetter. Kan det ha noe å si for jording og evt kortslutning? Lenke til kommentar
Bit33 Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Monterte i går sammen en ny maskin som ikke helt vil spille på lag. Mistenker at det er kabinettet som er synderen, men her er i alle fall specs på øvrige komponenter: - Asus P8P67 - i7 2600K - 8GB Cosrair Vengeance DDR3 1600 - GTX 560 - Chieftec Nitro Series BPS-650C 650W Kabinettet er et Cooler Master CM 690 II Advanced. Mistenker som sagt at det er synderen, men tar det fra begynnelsen, i tilfelle det er noe annet vi har oversett. Problemet er at når alt var montert, etter sigende riktig, så fikk vi ikke noe signal på skjermen. HK går heller ikke til POST. Kabel mellom skjermkort og skjerm er korrekt, for nå den fjernes sier skjermen "No Cable" i stedet for "No signal". Et annet skjermkort (GTX 260) gjorde ingen forskjell. Neste punkt på lista mi, var derfor minnet. Hadde ikke annet minne å teste med, så forsøkte vekselvis å bytte brønner og kombinere med en og to brikker. Ingen forskjell. En rød MEMOK!-led slukker også hver gang, noe som skulle bety at minnet var ok. Kun når jeg fjerner alt minnet og forsøker å starte uten, så sier HK ifra (et langt + tre korte pip), men fortsatt "No signal" og ikke noe bilde. Vet godt at teori og praksis ikke helt går hånd i hånd, i dataverdenen, så etter å ha feilsøkt og resatt BIOS uttallige ganger, endte jeg opp med å montere HK/CPU/GPU utenfor kabinettet. Til min store overraskelse, så fungerte det. HK POST'et og det ble bilde på skjermen. Monterer alt tilbake i kabinettet - ingen POST, og "No signal" Monterte alt i kabinettet, MEN la den antistatiske posen som HK kom i, under HK i kabinettet = alt fungerer. Etter alt dette, så begynner jeg å bli ganske sikker på at det er kabinettet som skaper trøbbel her, men hva kan jeg gjøre for å løse det? Usikker på om HK kortslutter på undersiden, eller om det er når skjermkortet eller I/O-panelet kommer i kontakt med kabinettet, at det oppstår. Kan det være en jordingsfeil her av noe slag? Er det noen spesielle hensyn jeg bør sjekke i forhold til dette? Evt finnes det noe som er egnet til å legge under HK i kabinettet? (turte ikke å la den antistatiske posen ligge der - usikker på hvor mye varme den tåler før den smelter og lager mer trøbbel) Eller burde kabinettet rett og slett returneres? Dette er en maskin jeg skulle montere for andre, og da er det ergelig når slikt skjer. Heldigvis hadde han en eldre PC også, hvor jeg tok kabinettet (et Cooler Master Centurion 534) og monterte de nye komponentene inn i - helt problemfritt. Alle tips og erfaringer rundt tilsvarende problemer mottas med takk! Ja, det er såkalte jordingsfeil. Har levert to grafikkort tilbake pga dette. De virket kun hvis de ble kjørt utenfor kabinettet. I en "pc- butikk" vil de ofte; for å være raske, teste hovedkort+diverse hardware i en såkalt benk. (benk=uten kabinett). De oppdager derfor ikke jordingsfeil i forhold til kabinettet. Ofte blir da varen retunert med en lapp om at produktet virker. Har du en formening om at det er en jordingsfeil, så er det veldig viktig at du får presisert dette slik at de blir tvunget til å teste hardware med et kabinett. Da får de som oftest lang nese + at du får ny hardware tilbake. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Har også notert meg at dette kabinettet stort sett er i stål, kontra aluminium som er brukt i mange andre kabinetter. Kan det ha noe å si for jording og evt kortslutning? Neppe. Begge deler leder elektrisk strøm - Alu faktisk bedre enn stål. Dobbeltsjekk at du ikke har et avstandsstykke for mye i kabinettet (som vil kunne effektivt kortslutte). Lenke til kommentar
ikjell Skrevet 29. september 2011 Forfatter Del Skrevet 29. september 2011 Har også notert meg at dette kabinettet stort sett er i stål, kontra aluminium som er brukt i mange andre kabinetter. Kan det ha noe å si for jording og evt kortslutning? Dobbeltsjekk at du ikke har et avstandsstykke for mye i kabinettet (som vil kunne effektivt kortslutte). Skulle ønske jeg fant feilen der, men det er både dobbelt og trippelsjekket. 9 hull i HK, 9 avstandsstykker, 9 skruer. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Har også notert meg at dette kabinettet stort sett er i stål, kontra aluminium som er brukt i mange andre kabinetter. Kan det ha noe å si for jording og evt kortslutning? Dobbeltsjekk at du ikke har et avstandsstykke for mye i kabinettet (som vil kunne effektivt kortslutte). Skulle ønske jeg fant feilen der, men det er både dobbelt og trippelsjekket. 9 hull i HK, 9 avstandsstykker, 9 skruer. Kanskje 9 plastskiver (mellom HK og avstandsstykke) i tillegg ville hjelpe? (Rent bortsett fra at det er et h*****te å få til og ikke burde være nødvendig.) Kan det være kontakt mellom kabinett og kort andre steder, f.eks. i kantene av kortet? Det må jo være kontakt rundt kortets 'rear panel', så den kan man i hvert fall ikke isolere seg vekk fra. Jeg vet ikke hvor mye du har lyst til å 'eksperimentere' med å flytte 'plastposen' rundt omkring mellom kortet og kabinettet for å se hvor kortslutningen eventuelt skjer, heller ... Lenke til kommentar
ikjell Skrevet 29. september 2011 Forfatter Del Skrevet 29. september 2011 Jeg vet ikke hvor mye du har lyst til å 'eksperimentere' med å flytte 'plastposen' rundt omkring mellom kortet og kabinettet for å se hvor kortslutningen eventuelt skjer, heller ... Har lyst, men det er ikke så lett å få til. Har flytta rundt på posen en del, men det ga ikke konsistente resultater nok, til at jeg kunne konkludere med akkurat hvor problemet lå. I den grad det pekte mot noe, så kunne det virke som om problemet dukket opp når HK var i kontakt med I/O-panelet og brakettene på skjermkortet med kabinettet. Hvordan er det med strømforsyninga - er den jordet i sitt "kabinett"? Evt kan det bli et problem om den ikke skal være, men allikevel er det? Jeg kan prøve å montere alt inn, men holde strømforsyninga utenfor og ikke i kontakt med kabinettet - som jeg dessverre ikke får gjort på denne siden av helgen, men det er et "scenario" jeg kom på nå, at jeg ikke har prøvd. HK/CPU/RAM fungerer forøvrig fortsatt utmerket i "backup-kabinettet" vi monterte det i. Her satt det riktignok PSU fra før av, slik at jeg har ikke byttet den, og derfor heller ikke "friskmeldt" den nye 100% enda. Forslaget med skiver er heller ikke dumt. Skal se om jeg kan få forsøkt det også. Om jeg bruker plastskiver mellom avstandsstykkene og HK, eller om jeg legger de mellom kabinettet og avstandsstykkene (som vel er enklere å få til), spiller vel ingen rolle? Skruen er jo metall, slik at eneste effekt uansett, er vel at HK blir hevet enda mer fra kabinettet? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Forslaget med skiver er heller ikke dumt. Skal se om jeg kan få forsøkt det også. Om jeg bruker plastskiver mellom avstandsstykkene og HK, eller om jeg legger de mellom kabinettet og avstandsstykkene (som vel er enklere å få til), spiller vel ingen rolle? Skruen er jo metall, slik at eneste effekt uansett, er vel at HK blir hevet enda mer fra kabinettet? Hvis det er kortslutning mellom hovedkort og kabinett via avstandsstykkene vil det ikke hjelpe å plassere plastskivene mot kabinettet. Det vil være kontakt mellom skruedelen av avstandsstykkene og kabinettet. Legges plastskivene på toppen av avstandsstykkene (mellom disse og hovedkortet) vil du unngå evt. kortslutning på mellom hovedkortets bakside og avstandsstykkene. Lenke til kommentar
ikjell Skrevet 29. september 2011 Forfatter Del Skrevet 29. september 2011 Hvis det er kortslutning mellom hovedkort og kabinett via avstandsstykkene vil det ikke hjelpe å plassere plastskivene mot kabinettet. Det vil være kontakt mellom skruedelen av avstandsstykkene og kabinettet. Legges plastskivene på toppen av avstandsstykkene (mellom disse og hovedkortet) vil du unngå evt. kortslutning på mellom hovedkortets bakside og avstandsstykkene. Ja, jeg ser hva du mener nå. Lenke til kommentar
ikjell Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2011 Da er jeg rimelig sikker på at synderen er "tatt". Som antydet, så er det strømforsyninga som skaper problemer: Nytt kabinett + ny strømforsyning: FAIL Nytt kabinett + gammel strømforsyning: OK Gammelt kabinett + ny strømforsyning: FAIL Gammelt kabinett + gammel strømforsyning: OK Som foreslått så forsøkte jeg også å legge isolerende skiver både over og under HK, uten at det gjorde noen forskjell. Sålenge I/O panelet sitter i, og/eller skjermkortet kommer i kontakt med kabinettet, så får jeg ikke POST eller boot med den nye strømforsyninga. Om jeg derimot isolerer HK helt, som feks ved å montere alt utenfor kabinettet, så fungerer det. Kan ikke skjønne annet enn at det da er noe galt med jordinga på strømforsyninga. Vet ikke hvordan MPX/Komplett tester dette ved retur? Tester de det utenfor kabinett, så vil jo feilen aldri merkes. Får prøve å beskrive så godt som mulig, og håpe de forstår forklaringa. Uansett deilig å finne ut av det...gikk noen timer mer enn beregnet på den monteringa der Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå