Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er utroskap blitt kultur i Norge?

Anbefalte innlegg

Dette er direkte feil. Det er Det er foretatt flere undersøkelser her (2011), her (2004), her (2010/2003) og her (2011). Kvinner er i gjennomsnitt faktisk mer utro enn menn, sånn er ståa i dag.

Ja, ok. Hadde vel bare lest feil et eller annet sted.

-------

Hva kan være grunnene til at jenter er mer utro? Er det fordi jenter lettere får seg noe enn det menn gjør, og derfor får større muligheter til å være utro?

Endret av logaritmemannen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Motive, means, and opportunity er refrenget i straffesaker. Jeg mistenker at man i større grad nå enn før jakter på det "perfekte" forhold, og at det er lettere å rasjonalisere vekk et sidesprang etter resonnementet "Hvis jeg virkelig var lykkelig så ville jeg jo ikke hatt lyst til dette - og siden jeg har lyst kan jeg ikke være lykkelig". Det at flere yngre enn eldre er utro (iflg. 2011-undersøkelsen) kan forklares ut fra at man ennå ikke har erfart nok til å innse at det perfekte forholdet hvor man er evig lykkelig ikke finnes.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det ligger mye mer bak enn det, men at det er med til å bidra. Jenter som er single og puler rundt i dag blir sett på som horer, og de vil naturligvis unngå å bli sett på som det. Det gjør de ved å være i et forhold. Men alle som går inn i forhold går mot sine biologiske programeringer og gjør det av andre grunner. Alle vil jo pule andre, de bare gjør det ikke av respekt for partneren eller andre årsaker. Men jeg tror kvinner er overrepresentert av flere grunner. For det første har de mye lettere for å få seg noe, så de trenger ikke å gjøre en like stor innsats, og det er dermed lettere for de å bli emosjonelt revet med. Gutter må jobbe for fitte, så under sjekkeprossessen har vi flere muligheter for å innse at det vi gjør er feil. Dessuten så blir jenter prøvd seg på mye mer enn det gutter blir, og det tror jeg er en viktig faktor. Hvis en gutt og en jente hadde blitt prøvd seg på av 10 personer av motsatt kjønn, tror jeg tallene hadde vært mye mer jevne.

Forholdene ligger mye mer til rette for at jenter skal være utro. Hvis de er single og puler rundt blir de sett på som horer. Derfor går de inn i et forhold, men de vil naturligvis fortsatt pule rundt. Når de da har så lett for å få seg kukk er de naturligvis involvert i flere utroskapstilfeller.

Videre tror jeg at gutter er mindre kresne, og tar det de får av fitte, så de holder seg lettere til partneren.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Motive, means, and opportunity er refrenget i straffesaker. Jeg mistenker at man i større grad nå enn før jakter på det "perfekte" forhold, og at det er lettere å rasjonalisere vekk et sidesprang etter resonnementet "Hvis jeg virkelig var lykkelig så ville jeg jo ikke hatt lyst til dette - og siden jeg har lyst kan jeg ikke være lykkelig". Det at flere yngre enn eldre er utro (iflg. 2011-undersøkelsen) kan forklares ut fra at man ennå ikke har erfart nok til å innse at det perfekte forholdet hvor man er evig lykkelig ikke finnes.

Dette trenger ikke nødvendigvis ha noe med virkeligheten å gjøre, da det å være utro i tidligere dager var forbundet med skam og var noe man som ett godt menneske så absolutt ikke skulle gjøre, så da tror du at folk var ærlige når de f.eks skulle delta i en spørreundersøkelse om det? Det er ikke heller mulig at den eldre garden sitter igjen med den samme moralen og derfor lyver om det den dag i dag så det synger etter, fordi mennesket er ett så ærlig vesen og aldri kan finne på å lyve for å sette seg selv i ett bedre lys?

Lenke til kommentar

Dette trenger ikke nødvendigvis ha noe med virkeligheten å gjøre, da det å være utro i tidligere dager var forbundet med skam og var noe man som ett godt menneske så absolutt ikke skulle gjøre, så da tror du at folk var ærlige når de f.eks skulle delta i en spørreundersøkelse om det?

Det er visse holdepunkter for at man lyver i anonyme spørreundersøkelser - men det er fortsatt skambelagt å være utro (om enn i mindre grad), så dette kan ikke ha hatt så stor utslagsgivende betydning som du virker å påstå.

Lenke til kommentar

Mangel på respekt er vel kanskje årsaken til at folk er utro. Det er bare å ta en titt på elever i den norske skolen; veldig mange bortskjemte ungdommer som ikke eier respekt for hverken lærer eller medelever. Fra man er ung vokser mange opp uten respekt for andre, og jeg tror nok at mange tar med seg denne holdningen videre. Før i tiden vokste man opp med andre verdier, og det virker som at folk hadde bedre moral.

I tillegg til moralens forfall, så lever vi et sexfiksert samfunn. Hvis man er sexy, så blir man hyllet som en gud i media. Det er viktig å være attraktiv i dag. Jeg tror at mange jenter som er utro, er det kun for å få følelsen av å være attraktiv. Det er en måte å sjekke markedsverdien på.

Midt oppi dette så vil jeg tror det er lettere å være utro i dag. I dag så har vi mobil, facebook, osv. Vi reiser mer enn vi gjorde tidligere. Dette gjør det enklere å opprette kontakt bak partnerens rygg.

Jeg tror kommunikasjonen er det viktigste i forholdet, og det er viktig å ikke glemme hverandre. Alle liker å bli satt pris på, og hvis man er flink til å gi partneren oppmerksomhet samtidig som man gir personen rom, så tror jeg er mye "er gjort". Men man kan aldri vite... Men man kan ikke la være å leve, selv om uhyggelige ting kan skje. Jeg tror man vil vokse på det uansett.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det som er problemet med å ''bare å unngå å være sammen med noen'' er at dagens samfunn er lagt opp til at man skal være ett par, så selv om man kanskje ikke ønsker å holde seg til kun en så er dette noe man forventer av dem og presser dem til dette.

Man kan da snu det også. Samfunnet legger mye mindre opp til at man skal være et par nå enn før. Før måtte man jo nærmest ha en partner for å klare seg økonomisk, i det minste kvinner, nå går det helt fint å leve alene.

Samtidig er det fortsatt tabu å si ut åpent at man er interessert i polygame forhold, eller bare det å ha et åpent forhold istedet for et streng lukket hvor man bare kan ha sex med kjæresten. Eller til og med som nevnt, for jenter å ikke være i forhold men samtidig ha sex.

Uansett har jeg selv ikke inntrykk av at det er mer utroskap nå for tiden enn det har vært tidligere.

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Sant nok. Men tror dere liberaliseringen av samfunnet har ført til mer utroskap, eller tror dere at det ikke har noe å si? Ta for eksempel Saudi Arabia eller Irak; tror dere det er mindre utroskap der, eller hører vi bare om mindre siden det er så strenge straffer for det?

Jeg anntar at siden vi mennesker er polygame vil vi alltid være utro inntil mulighetene ikke er der lengre, når polygami blir lovlig og akseptert. Jeg er bare 17 år så jeg har ikke noen oppfatning om hvordan det var med utroskap før, siden det bare er et par år siden folk på min alder begynte å ha sex, og å være utro.

Lenke til kommentar

Eg tror at antall utroskap har vært rimelig stabilt, men at det nå er flere av de som ser dagens lys. Dvs at det er ingen tragedie for den som blir sviktet at partneren var utro. Man avslutter forholdet og livet fortsetter. Mens før ser eg for meg at det var mye mer tabubelagt, og dermed færre utroskap som ble "offentliggjort".

Mao, eg tror ikke at seksualaktiviteten til folk flest nødvendigvis har endret seg så mye fra gamle dager, men det er nå mer akseptert å prate om det og ikke så mye tabu.

Lenke til kommentar

Har man blitt utsatt for utroskap så tror jeg ikke du gjør det mot din neste kjæreste, med mindre man ikke har lært noen ting. Det sårer noe helt for jævlig, og det farlige er at man kan utvikle et tunnelsyn ikke bare overfor personen som har vært utro, men mot hele kvinnekjønnet. De klassiske eksemplene jeg hører om innebærer at jenta har vært i en annen by, det var alkohol med i bildet og "det bare skjedde".

Som det ble påpekt tidligere blir det også forsøkt rasjonalisert bort ved hjelp av de utroligste eksempler. Finner man f.eks. ut at samboeren er utro når hun har glemt å logge av Facebook, forsøker hun som regel etter beste evne å rasjonalisere det bort ved at "det var du som sjekket min konto", og derfor slår hun opp. Dette er også versjonen hun fremlegger for venninner og bekjente. Du kunne ikke la vær å snoke i hennes ting, du er en sjalu faen, og "hun fortjener så mye bedre, en som kan stole på henne".

Utroskap er etter min mening noe av det verste du kan gjøre mot et annet menneske, som man ikke juridisk sett kan bli straffet for.

Endret av Mannetøs
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...