Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er utroskap blitt kultur i Norge?

Anbefalte innlegg

Jeg leser og hører hver jævla dag om folk som har vært utro, eller folk som har blitt utsatt for det. Jeg har aldri blitt utsatt for utroskap selv, men jeg vil veldig gjerne unngå det, og kanskje den viktigste tingen for meg når jeg finner meg partner er at hun har nulltolleranse for utroskap. Sånne jenter tror jeg er veldig vanskelig å få fatt på, siden det later til at så sinnsykt mange er utro uansett.

Hvorfor er det slik? Hva har skjedd med verdighet, moral og empati? Har velferden i landet vårt gjort oss så egoistiske at vi tillater oss selv å gjøre umoralske handlinger kun for vår egen nytelse, uten i det hele tatt å ofre en tanke på andre, eller bare gi faen i den? Og hvorfor er det slik at folk driter i om andre har kjæreste eller ikke? Er begrepet nestekjærlighet gått helt ut av tankene våres?

Jeg tror ikke vi mennesker er skapt for monogami. Vi er biologisk sett skapt for å pule på så mye som mulig, for å ha best mulig sjanser til å få avkom og dermed føre rasen videre. Men hvorfor er man da i et forhold? Jeg fatter ikke hvordan folk kan være så egoistiske at de absolutt må ha en kjæreste, hvis de ikke klarer å holde seg trofast. Da blir kjæresten kun en emosjonell backup, og det kan og bør man finne andre steder hvis man på død og liv skal pule alt man klarer.

Jeg kommer på så utrolig mange tilfeller av utroskap at jeg nærmest kvier meg for å gå inn i et forhold i 20 årene. Jeg vil heller være singel og muligens ensom, enn å bli bedratt av en jeg var glad i, som tilsynelatende var glad i meg også. Hva synes dere? Er utroskap blitt kultur i Norge?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo slik at man biologisk sett holder sammen lenge nok for å bli gravid og passe på barnet sammen de første, kritiske årene.

Men ja.. det virker som om det er mer sosialt akseptert enn det det var før, men hva er alternativet? At folk skal skamme seg over sin seksualitet?

Hva har seksualitet med utroskap å gjøre?

TS sier jo selv at hvis vedkommende vet at de ikke klarer å holde seg trofast, slo opp da!

Eller ikke gå kjæreste/giftemål veien.

One night stands er jo relativt normalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er problemet med å ''bare å unngå å være sammen med noen'' er at dagens samfunn er lagt opp til at man skal være ett par, så selv om man kanskje ikke ønsker å holde seg til kun en så er dette noe man forventer av dem og presser dem til dette.

Edit: Hvordan det har med seksualitet å gjøre er jo selvsagt.. hvordan skal man kunne holde seg hvis ikke man undertrykker sine seksuelle lyster?

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er problemet med å ''bare å unngå å være sammen med noen'' er at dagens samfunn er lagt opp til at man skal være ett par, så selv om man kanskje ikke ønsker å holde seg til kun en så er dette noe man forventer av dem og presser dem til dette.

Man kan da snu det også. Samfunnet legger mye mindre opp til at man skal være et par nå enn før. Før måtte man jo nærmest ha en partner for å klare seg økonomisk, i det minste kvinner, nå går det helt fint å leve alene.
Lenke til kommentar

Man kan da snu det også. Samfunnet legger mye mindre opp til at man skal være et par nå enn før. Før måtte man jo nærmest ha en partner for å klare seg økonomisk, i det minste kvinner, nå går det helt fint å leve alene.

Det spiller liten rolle da mye ofte vil ha mer, så jeg ville ikke sett bort fra at mange holder i forholdet på grunn av de økonomiske fordelene også.

Lenke til kommentar

Edit: Hvordan det har med seksualitet å gjøre er jo selvsagt.. hvordan skal man kunne holde seg hvis ikke man undertrykker sine seksuelle lyster?

Da er det bare å slå opp hvis man føler seg stadig fristet til å være utro.

Er ikke verre enn det, det er i det minste man kan gjøre.

Seksualitet er ikke en unnskyldning, vi lever i et samfunn hvor man kan slå opp på flekken, er ikke vits å lure andre mennesker med kjærlighet hvis man ikke klarer å holde seg.

Lenke til kommentar

Det å tro at vi lever i ett samfunn som ikke har usynlige regler som vi burde leve etter blir for dumt. Vi lever ikke i ett samfunn hvor det er sosialt akseptert å være på en annen måte enn det som er forventet av oss.

Velger vi å være single og ha oss med hvem vi enn ønsker å ha oss med så er vi horer og mindreverdige, og dette blir enda verre når noen av det motsatte kjønn beskylder en annen for å ''lurt'' personen og ''brukt'' h*n, selv om det garantert har vært innlysende at det er det man ønsket å gjøre fra starten av.

Vi lever i ett samfunn hvor vi kan slå opp på flekken ja, men vi lever også i ett samfunn hvor folket da vil dømme deg til helvete og tilbake for valgene du tar.

Lenke til kommentar

Det å tro at vi lever i ett samfunn som ikke har usynlige regler som vi burde leve etter blir for dumt. Vi lever ikke i ett samfunn hvor det er sosialt akseptert å være på en annen måte enn det som er forventet av oss.

Velger vi å være single og ha oss med hvem vi enn ønsker å ha oss med så er vi horer og mindreverdige, og dette blir enda verre når noen av det motsatte kjønn beskylder en annen for å ''lurt'' personen og ''brukt'' h*n, selv om det garantert har vært innlysende at det er det man ønsket å gjøre fra starten av.

Vi lever i ett samfunn hvor vi kan slå opp på flekken ja, men vi lever også i ett samfunn hvor folket da vil dømme deg til helvete og tilbake for valgene du tar.

Drit i dem.

Enkel livsfilosofi. Dette gjelder forsåvidt forsatt bare jenter (dessverre).

Normer, huff, drit i dem.

Sier du at det å være utro er bedre enn å ha flere sex partnere i løpet av en kort periode?

Endret av amir90 waits for alice
Lenke til kommentar

Drit i dem.

Enkel livsfilosofi. Dette gjelder forsåvidt forsatt bare jenter (dessverre).

Normer, huff, drit i dem.

''Drit i dem'' er veldig enkelt for oss som ikke føler at vi har noe å bevise for andre. Det er nok ikke så lett når man selv er i det.

Sier du at det å være utro er bedre enn å ha flere sex partnere i løpet av en kort periode?

Nei.

Lenke til kommentar

Jeg leser og hører hver jævla dag om folk som har vært utro, eller folk som har blitt utsatt for det. Jeg har aldri blitt utsatt for utroskap selv, men jeg vil veldig gjerne unngå det, og kanskje den viktigste tingen for meg når jeg finner meg partner er at hun har nulltolleranse for utroskap. Sånne jenter tror jeg er veldig vanskelig å få fatt på, siden det later til at så sinnsykt mange er utro uansett.

Om jeg ikke tar helt feil, så henger du en del på "Samliv og relasjoner", et sted som blir oppsøkt av folk som har problemer i samlivet. Dette gjør at man kan bli overeksponert av det negative og kanskje glemmer om alle jentene(og guttene) som ikke er utro, rett og slett fordi de ikke poster her.

Uansett så er jenter og gutter utro(sistnevnte er faktisk mer utro). Det skjer enten man vil det eller ei, og har skjedd så lenge vi har vært mennesker(fordi vi ikke er monogame).

Hvordan løse problemet? Akseptere det og nyte livet i stedet

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg ikke tar helt feil, så henger du en del på "Samliv og relasjoner", et sted som blir oppsøkt av folk som har problemer i samlivet. Dette gjør at man kan bli overeksponert av det negative og kanskje glemmer om alle jentene(og guttene) som ikke er utro, rett og slett fordi de ikke poster her.

Uansett så er jenter og gutter utro(sistnevnte er faktisk mer utro). Det skjer enten man vil det eller ei, og har skjedd så lenge vi har vært mennesker(fordi vi ikke er monogame).

Hvordan løse problemet? Akseptere det og nyte livet i stedet

Livet er for kort til å ikke gjøre det man har lyst til

Nei huff, dette var ikke fine råd, folk burde være flinkere til å holde løfte sitt, eller slå opp. Utroskap burde ikke aksepteres på noen måte, vi har lyster, men vi har også en hjerne.

Endret av amir90 waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som logaritmemannen sa, så tror jeg hvorfor du ser på temaet på en så negativ måte er fordi du rett og slett henger for mye på forumet/forumer som tar opp temaer som dette.

Det er lett å dra alle under en kam.

Jeg vil tro utroskap var nesten like mye bredt før i tiden som nå, men nå får vi bare alt servert gjennom internett og media. Så vi hører om det mye mer og ikke bare i omgangskretser.

Jeg er en jente som aldri kunne funnet på å være utro med en jeg var sammen med.. og hadde partneren min vært utro hadde det antakeligvis vært den verste følelsen jeg noen gang kunne hatt (foruten å miste noen jeg var glad i. Men det er vel egentlig litt det man gjør via utroskap bare man får svik med i tilegg).

Lenke til kommentar

Jeg er nok litt påvirket av alt jeg leser her, ja. Likevel er det da for mye utroskap i Norge? Mener å ha hørt eller lest at 20-25 % menn og 10-15 % kvinner har vært utro. Mulig jeg er helt på jordet her, men stemmer ganske bra hvis jeg skal ta de i klassen min som har blitt utsatt for det. Jeg forstår jo hvorfor folk er utro, vi er ikke biologisk skapt monogame, men likevel legger samfunnet opp til at man skal holde seg til en person. Hvorfor gjør samfunnet det? Jeg tror muligens jeg har en litt annen holdning til monogami og utroskap enn vanlige folk. Jeg ville selv aldri vært utro og ser på det som noe fryktelig, men jeg synes det er helt i orden å pule rundt så mye man vil, og jeg ser ikke på jenter som gjør det som horer heller.

Det er vel bare å innse at jeg personlig ikke kan endre samfunnets holdninger, men jeg skulle ønske ting var lagt opp litt anderledes. For nå legger samfunnet opp til at vi skal gjøre noe som strider i mot våre biologiske behov. Om det fører til noe godt eller vondt vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Mennesker er rasjonaliserende vesener. I et tilfelle jeg kjenner godt til var det slik at den utro parten jobbet hardt i etterkant for å overbevise seg selv om at han/hun ikke ble tilfredsstilt hjemme. Det er utrolig hvor langt enkelte er villige til å gå for å rettferdiggjøre og rasjonalisere overfor seg selv at det de gjør er rett.

Slik ser man jo en del av i andre tilfeller også. Man rettferdiggjør f.eks. å lese samboers tekstmeldinger fordi det viste seg å være noe suspekt der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...