Gå til innhold

Amazon lanserer iPad-konkurrent

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wow!! Okapi. Du må gjerne rapportere tilbake til oss hvordan det går med deg når du skal ha tilgang til det samme fra Amazon med Galaxy Tab som du har med Kindle Fire. Lykke til med den. Spesielt er jeg interessert i hvordan Amazon innholdet kjører på din Galaxy? Hvordan skal du få tilgang til Amazons cloud? Fortelle oss om dette?

Lenke til kommentar

Tja, jeg leser jo Kindle-bøkene mine på telefonen min nå, og eventuelle MP3-filer og tilsvarende får jeg jo også tak i fra Amazons skyboks så lenge jeg har en nettleser tilgjengelig. Forøvrig følte jeg jeg stilte et legitimt spørsmål, og er litt usikker på om jeg setter pris på tonen din.

Lenke til kommentar

Kjempespennende produkt, kanskje aller mest på grunn av prisen og formfaktoren. Dog...er det noe man kan gjøre med denne man ikke kan med f.eks. Galaxy Tab? Amazon-sakene er jo tilgjengelige på nesten samtlige plattformer.

Dette er absolutt et legitimt spørsmål, og noe av det første jeg også stusset over. Det finnes allerede gratis Kindle-apps til Android, og sånn sett kan en egen enhet for å lese bøker fort bli litt overflødig.

Men - nå har det seg slik at telefonen min kun har en stusselig skjerm på 3.2". Greit nok til sitt bruk, men jeg ser for meg at det blir et ork å lese bøker. For ikke å snakke om å se på film, og forsåvidt surfe, som også er ting du kan gjøre med Kindle. Jeg bruker ikke telefonen min til dette per i dag, rett og slett fordi skjermen er for liten til at dette er et spesielt praktisk bruksområde for den. Å sitte f.eks. på bussen og lese bøker på mobilen blir for meg helt surrealistisk - all den blaingen og knotingen pga. liten skjerm, neitakk.

Nå eier jeg heller ikke noen form for nettbrett, og har strengt tatt ikke sett behovet for å legge ut masse penger for noe slikt. Kindle Fire vil, om det etterhvert blir mulig å bestille fra USA, koste under 1500 kr selv med moms inkludert, og frakten fra Amazon er jo typisk gratis over et gitt minstebeløp. Da blir Kindle Fire plutselig interessant også for meg. En relativt liten enhet som fremdeles er akkurat stor nok til enkel nettsurfing, litt filmtitting, eventuelt musikkavspilling og muligens som "notatblokk" - dette selvsagt i tillegg til det en Kindle egentlig er ment for, nemlig å lese bøker, noe som i seg selv er grunnen til at jeg allerede har tittet på e-ink-utgavene av Kindle en periode nå.

For deg som allerede har et nettbrett er kanskje ikke Kindle Fire særlig attraktivt, ettersom den trolig ikke vil tilføre noe Galaxy Tab ikke allerede kan by på. I mine øyne virker den derimot å være et svært kurant alternativ til dyrere nettbrettmodeller. Så får det heller stå sin prøve at den mangler 3G og minnekortleser, noe jeg trolig sjelden ville fått bruk for uansett da den har WiFi og 8 GB internlagring. Gleder meg til å få vite mer konkret om pris og tilgjengelighet her til lands.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For ikke å snakke om den overlegne batteritiden på e-ink-modeller. En slik skjerm vil jo kun bruke strøm når den endrer en side, mens statisk visning bruker (tilnærmet?) ingen strøm. Ut over akkurat dette - samt det du nevner - og pris selvsagt, ser jeg ingen fordeler med e-ink. Kindle Fire har derimot mulighet for multimedia (video, lyd etc.), nettsurfing med fargevisning og Android-apps for å nevne noe. Pros and cons for begge mao.

Men jeg har nå i mellomtiden kommet over et nettbrett ved navn Yarvik TAB410. Jeg kjenner ikke til Yarvik, og det er vanskelig å finne relevant info/tester på nettet. Jeg er naturlig nok litt skeptisk til dette, men ut ifra enkelte videoreviews på Youtube å dømme ser det ut som den fungerer greit. Denne kjører også Android, og har dermed mulighet for Kindle-apps. Prisen fra billigste norske nettbutikk inkl frakt havner på omtrent det samme som Kindle Fire sin amerikanske pris pluss moms, og for min del vil det nok være slike lavkostprodukter som vil være relevante utfordrere til Kindle Fire. TAB410 har kun enkelkjerneprosessor og 4 GB lagring mot Kindle Fire sin tokjerneprosessor og 8 GB lagring, men har til gjengjeld større skjerm (dog samme oppløsning), to micro-SDHC-slots og RJ45 ethernet-plugg for å nevne noe. I tillegg har den to vanlige USB-porter (ikke B-type eller annet ræl) der man kan koble til ekstrautstyr som f.eks. mus og tastatur. Begge modellene har 512 MB RAM og WiFi, men mangler 3G.

Nå vet jeg ikke hvorvidt denne egentlig er noe tess, men så lenge et nettbrett innfrir mine ringe krav uten å by på en forferdelig brukeropplevelse eller gå i stykker, burde jeg være tålelig fornøyd. Jeg skulle dog likt å se uavhengige, godt gjennomførte tester av begge produktene. Men nå er jo ikke 1500 kr allverden med penger heller...

Kindle Fire virker for meg som det safeste valget hva angår både holdbarhet og brukeropplevelse, men Yarvik har jo den svært attraktive muligheten til å utvide med eget minnekort, samt større skjerm. Dessuten er den som sagt å få tak i her til lands, og da har man jo forbrukerkjøpsloven å støtte seg til om hele opplegget skulle vise seg å være et mandagsprodukt.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Trur du vil vera mest tent med ein Kindle Fire. Kun på grunnlag av det du seier - den er mest safe.

Grunnen til at eg i det heile vurderar ein kindle reader, er fordi eg har ein iPad. Elles hadde Fire vert meir relevant - men eg står fremdeles for at LCD er lite eigna for e-book reading.

Lenke til kommentar

Heh, så mye for alle andre android-tablets.

Jaja, sender dere et brev til samsung der dere beskriver hvor lurt dere føler dere, kan det hende at produktsjefen får sparken.

Ja, det er jo forferdelig når det kommer nye og bedre produkter, alt hadde vært så mye bedre med stagnasjon...

AtW

Lenke til kommentar

Hele vitsen med Kindle Fire er at den vil brukes til utrolig mye mer enn et lesebrett. Ta en titt på denne linken så blir det mindre og "lure" på.

http://www.amazon.com/Kindle-Color-Multi-touch-Display-Wi-Fi/dp/B0051VVOB2/ref=amb_link_357575542_7?pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_s=gateway-center-column&pf_rd_r=1KAGV0F3VAX364VJYJ4Y&pf_rd_t=101&pf_rd_p=1321408942&pf_rd_i=507846

Det blir nok lenge til Kindle Fire vil ær så veldig interessant utenfor USA/Canada/England. Amazon UK selger den ikke enda. I og med at veldig mye av det det innholdet som vil konsumeres på den er kun lovlig og distribuere i USA. Alt dette vil altså bli levert som stream fra Amazon sin "cloud".

Det er derfor den ikke har behov for mye lagringsplass eller inngang for SD kort. Hva ville være vitsen med det? Så det har absolutt ingen hensikt for oss i Norge og kjøpe dette brettet nå. Og ja, brettet kjører Android. Men uten tilgang på innholdet som Amazon tilbyr blir det bare enda et brett.

Skriv din kommentar....

Lenke til kommentar

Hele vitsen med Kindle Fire er at den vil brukes til utrolig mye mer enn et lesebrett. Ta en titt på denne linken så blir det mindre og "lure" på.

http://www.amazon.com/Kindle-Color-Multi-touch-Display-Wi-Fi/dp/B0051VVOB2/ref=amb_link_357575542_7?pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_s=gateway-center-column&pf_rd_r=1KAGV0F3VAX364VJYJ4Y&pf_rd_t=101&pf_rd_p=1321408942&pf_rd_i=507846

Det blir nok lenge til Kindle Fire vil ær så veldig interessant utenfor USA/Canada/England. Amazon UK selger den ikke enda. I og med at veldig mye av det det innholdet som vil konsumeres på den er kun lovlig og distribuere i USA. Alt dette vil altså bli levert som stream fra Amazon sin "cloud".

Det er derfor den ikke har behov for mye lagringsplass eller inngang for SD kort. Hva ville være vitsen med det? Så det har absolutt ingen hensikt for oss i Norge og kjøpe dette brettet nå. Og ja, brettet kjører Android. Men uten tilgang på innholdet som Amazon tilbyr blir det bare enda et brett.

Skriv din kommentar....

Tja, hvis man legger inn custom firmware på routeren og vpn connect med USA, så bør man jo ha full tilgang på alt, så lenge man bruker noen form for prepaid creditcard.

Lenke til kommentar

Skriv din kommentar....

Vitsen med det ville f.eks. være å få utnyttet mediefunksjonaliteten Amazon selv averterer med på siden du linker til, bedre. Greit nok å kunne streame innhold, men det fordrer jo en nettverksforbindelse, og skaper økt trafikk, noe som ikke alltid er ønskelig.

Dersom medieinnhold utelukkende vil være tilgjengelig gjennom Amazon Prime, får pipen derimot en annen lyd. Da forsvinner mye av behovet for stor lagringsplass - i takt med min interesse for produktet.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Det vil antagelig drøye lenge før Kindle Fire er noe interessant for Norge. Den er laget for og konsumere innhold fra Amazon og mye av det innholdet er naturligvis belagt med rettigheter som ikke uten videre kan distribueres i Norge. Kindle Fire er ikke primært for og lese bøker selv om man kan gjøre det også. Ta en titt innom Amazon.com og se nærmere så skjønner du det raskt.

Jeg har prøvd de tidligere Kindle til og lese på og jeg leser mye. Blir ikke trøtt i øynene i det hele tatt. Jeg leser mye på iPad i dag. Du kan stille inn lysstyrke på skjermen, du kan velge bort kritthvitt papir og svart tekst.

Lenke til kommentar

Apriori, jeg tror vi alle har vært innom den linken der. For all del, den sier jo masse om hva man kan gjøre med en Kindle Fire, men det er jo ikke det jeg, og andre, spør om. Spørsmålet er hvorvidt denne kan gjøre noe alternative nettbrett ikke kan. Amazon er primært en innholdsleverandør, ikke et hardware-selskap, og så langt har alt de har tilbudt vært tilgjengelig på så mange plattformer som mulig. Er det noen grunn til anta at dette vil endre seg med det første? Jeg tror ikke poenget til Amazon er å konkurrere mot iPad, Galaxy Tab og Xoom, men å levere innhold til så mange forbrukere som mulig, og for å ekspandere kundebasen velger de altså å lansere et rimelig produkt knyttet opp mot egne innholdstjenester.

Jeg har forøvrig ingen Tab, skjønner ikke helt hvordan du klarte å lese det ut fra innlegget mitt. Jeg har en billig smartfon og en Kindle 3.

Lenke til kommentar

Det er jo bare og se på utvalget av innhold Amazon vil tilby på Fire, og så kan man jo bare gjette på hvor mye av det du får tilgang til på et ikke Amazon nettbrett eller på den Kindle 3 du har nå.

Jeg aner ikke hvor mye film og musikk folk med android brett har eller har hatt til Amazons Filmer og TV serier? Det ville jo være interessant om du kunne fortelle oss og hva du mener når du sier at "alt" de har tilbudt har vært tilgjengelig på andre plattformer til nå?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...