Gå til innhold

Hvilke bilder legger du fritt i skyen?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har tenkt til å bruke skyen for det den er verdt nå, dette gjelder også bilder. Har valgt ut Picasa da det ser helt OK ut, er ikke like populært som Flickr og har også mindre lagringsplass, men den synker bedre med telefonen min :)

 

Uansett, det jeg er litt nysgjerrig på er; hva synes du det er greit å legge ut på nettet, fritt for alle? Det er en fordel at det ligger åpent, eller rimelig åpent (tilgjengelig ved link), mtp deling til familie, reisefølge etc.

 

Her er noen tanker for åpne album:

  • Få bryr seg om bilder av privatpersoner, liten nytteverdi utover for de det gjelder
  • Veldig enkelt å dele med alle man måtte ønske
  • Slipper å sortere sensitive bilder

 

Noen mot åpne album:

  • Privatlivet
  • Sjenerende bilder må sorteres ut
  • Må avklare med avbildede personer

 

Jeg har bladd igjennom noen flickr sider som jeg fant på forumet her, og det kommer raskt frem at de fleste har svært lite/ingen "private" bilder. Med det mener jeg bilder som ikke er tatt med hovedvekt på det fototekniske, at det viktigste ikke er minnet fra situasjonen. Er dette den generelle holdningen til folk?

 

Hvis noen skulle legge ut bilder av meg fritt på nettet ville jeg først blitt ganske skeptisk, men kom til slutt frem til at hvem bryr seg tanken er ganske gjeldende. Mamma blir glad, fremmedfolk gir f...

 

Takker for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg legger ofte ut bilder jeg har tatt av folk, men jeg har som regel fått tillatelse før de havner på nett. I Norge gjelder muntlige avtaler like godt som skriftlige - men husk å spørre mens folk er edru om du tar bilder på fest - så om du spør "Hei, kan jeg få ta et bilde av deg?" og du har lyst til å legge det på nett, kan du gjøre som meg, legge til setningen: "Hvis det er greit legger jeg det på [hjemmesiden min/Flickr/annen plass] på nett, så kan du laste det ned og bruke det på Facebook. Hva er epostadressen din, så jeg kan sende lenken til deg?"

 

Men, nå er det sjelden jeg tar bilder av tilfeldige folk på gaten. Alt for ofte egentlig. Tror jeg må lage et gatebildeprosjekt snart.

 

Alle jeg fotograferer etter avtale, i og utenfor studio, skriver jeg kontrakt med. Uten unntak. I kontrakten står det noe sånn som: "fotografen kan benytte bildene i markedsføring, konkurranser [og mer], både digitalt og analogt (nett og papir)". Så alle som er foran kameraet mitt kan komme til å finne seg selv på nett. Jeg har ikke hatt noen klager så langt.

Endret av Kittelsaa
Lenke til kommentar

Fotograferer jeg modell eller andre etter avtale har jeg en kontrakt med modell hvor det står spesifisert at jeg har lov til å bruke bildene til egen markedsføring. Men ting går også på skjønn. Når det gjelder Facebook-bilder skjønner de fleste at det er dårlig gjort å legge ut de jævligste bildene av folk..

 

Her er et eksempel på kontrakten jeg bruker hvis noen skulle være interessert i hvordan de kan formuleres:

 

995869.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...