Gå til innhold

Hvorfor velge Android når man er fornøyd med iPhone 3GS?

kimare

Anbefalte innlegg

Har i dag en iPhone 3GS som begynner å bli slitt. Siden jeg er ganske fornøyd med min 3GS, er det naturlige er å oppgradere til iPhone 5. Samtidig har jeg fiklet litt med en Huawei U8800 som min sønn fikk til bursdagen, slik at jeg ser at en Android telefon kan være et reelt alternativ. Først og fremst pga pris, at det er enklere å koble til et pulsbelte for å benytte noen av treningsappene er selvsagt også en fordel.

Før en Android telefon blir aktuelt vil jeg har svar på et par spørsmål jeg håper noen her er i stand til å svare på.

Musikk - jeg har i dag et bra og oppegående arkiv i iTunes jeg ønsker å beholde evt å konvertere med ratinger og album cover. Dette har jeg skjønt er delvis(?) mulig til flere alternativer bl.a. winamp. Dersom jeg benytter Winamp på Android er det da mulig å rate musikken og at disse ratingene blir overført til PC-arkivet? Er det mulig å konvertere videre til evt iTunes?

Sikkerhet - Skal man ta en brukbar backup må man bryte garantien midlertidig eller permanent. Selvom de fleste som gjør dette gjør det uten bekymringer, anser jeg det likefullt som en stor bakdel i forhold til iPhone, da det burde vært unødvendig. Jeg blir forundret dersom Google ikke gjør noe med dette i neste utgave av Android. Uansett er f.eks. pt Titanium Backup programmet de fleste anbefaler. Jeg antar at en restore fungerer bekymringsløst så lenge man har samme tlf. Hva skjer dersom man bytter tar backup og av sine data på f.eks. en HTC Desire og man bytter denne ut med Samsung GS2? Vil man da enkelt kunne gjenopprette apps og data?

Scrolling til toppen av sida - på iPhone tapper jeg på toppen av skjermen for at jeg raskt skal komme til toppen av f.eks en nettside. Foreløpig har jeg ikke funnet en tilsvarende funksjon på Android. Finnes det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://market.android.com/details?id=com.nullsoft.winamp&feature=search_result

Der kan du lese till rundt Winamp for Android.

https://market.android.com/details?id=com.rerware.android.MyBackupPro&feature=search_result

Har lest mye bra om denne backup appen. Har ikke prøvd den selv. Trenger ikke root.

MyBackupPro ser ut til å levere mye av det jeg etterlyser på av backup. Bra. Da er tilsynelatende ikke det backup et problem.

Winamp lenka di gir ikke svar på musikk/iTunes-spørsmålet mitt.

Jeg flikket raskt til toppen av sida ved et greit sveip ned.

Men er du fornøyd med 3gs så beholder du den. Enkelt og greit det vel?

Jeg ser jo at det glir greit med på min sønns U8800, men ofte når jeg vil tilbake til toppen ønsker jeg å bruke hele skjermen, noe som flere ganger har kommet nær tastene i bunn av skjermen, noe som medfører at jeg går helt ut av nettleseren. Noen ganger må jeg bruke 3-4 sveip for å komme til topps, selvsagt ikke et stort problem, men når man har vent seg denne funksjonen og bruker den hele tiden merker jeg at manglende mulighet til å raske komme til toppen er et irritasjonsmoment.

3GS funger greit foreløpig, men begynner som sagt å bli slitt, å få lyd gjennom jackpluggen kan noen ganger medføre en del plunder. I tillegg har et Biola uthell av min datter medført at ikke noe utstyr er autorisert for iPhone :ohmy:

Lenke til kommentar

Når det gjelder iTunes biblioteket ditt, så har du vel møtt på lock-in problematikken til Apple. Jeg har ikke noe god løsning på problemet ditt, men slik det ser ut er du såpass godt inne i Apple sin verden at det beste muligens er å fortsette der. Eventuelt må du bryte ut nå før du har kommet enda lengre inn i systemet deres. iPhone er en god telefon, men dessverre den eneste som kjører iOS. Andre OS har stort spekter av telefoner å velge mellom, og lettere å bytte etter ønske og behov. Lykke til uansett!

Lenke til kommentar

når det gjelder musikk så kan du ta en titt på doubletwist

Prøvde double twist på min sønns telefon. Det ser ikke ut til at jeg fikk lastet opp ratingene og album-coverene til telefonen.

ok, slik jeg ser det, må du enten bytte til et annet musikkprogram på pcen (som dooubletwist) for å kunne overføre ratinger osv. fordelen er at du kan synce trådløst til telefonen.

Hvis du vil fortsatt bli i itunes så får du ha lykke til med videre leting etter en app som har klart å støtte det :)

edit: eller bare kjøpe en ny iPhone, selvsagt ;)

Endret av Stagga89
Lenke til kommentar

Når det gjelder iTunes biblioteket ditt, så har du vel møtt på lock-in problematikken til Apple. Jeg har ikke noe god løsning på problemet ditt, men slik det ser ut er du såpass godt inne i Apple sin verden at det beste muligens er å fortsette der. Eventuelt må du bryte ut nå før du har kommet enda lengre inn i systemet deres. iPhone er en god telefon, men dessverre den eneste som kjører iOS. Andre OS har stort spekter av telefoner å velge mellom, og lettere å bytte etter ønske og behov. Lykke til uansett!

Lock-in problematikken som Apple har klart skape, er jo et resultat av at de er dyktige til å lage et system som fungerer utmerket med de produktene de ønsker å selge. Jeg har undersøkt litt på nettet og forsøkt å finne alternativer for Android, men sålangt har jeg ikke klart å finne et fullgodt alternativ til iTunes. Utfordringen for Android-systemet er å bli like dyktige som Apple på dette området, jeg tror music.google.com er svaret.

Det er flere som jobber med problematikken, og det vil komme en løsning for Android, det tar bare litt tid. Så langt har jeg funnet disse alternativene; Songbird, Winamp, MediaMonkey, isyncr, DoubleTwist, Google Music, Windows Media Player. Hvor problemet ser ut til å ligge på overføring av album cover og ratinger. Jeg får se om jeg gidder å ta denne jobben, evt finner en løsning.

Forøvrig vil jeg anta at en artikkel hvor man tester iTunes alternativer for iPhone flyktninger vil være interessant for flere enn meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lock-in problematikken som Apple har klart skape, er jo et resultat av at de er dyktige til å lage et system som fungerer utmerket med de produktene de ønsker å selge. Jeg har undersøkt litt på nettet og forsøkt å finne alternativer for Android, men sålangt har jeg ikke klart å finne et fullgodt alternativ til iTunes. Utfordringen for Android-systemet er å bli like dyktige som Apple på dette området, jeg tror music.google.com er svaret.

Det er flere som jobber med problematikken, og det vil komme en løsning for Android, det tar bare litt tid. Så langt har jeg funnet disse alternativene; Songbird, Winamp, MediaMonkey, isyncr, DoubleTwist, Google Music, Windows Media Player. Hvor problemet ser ut til å ligge på overføring av album cover og ratinger. Jeg får se om jeg gidder å ta denne jobben, evt finner en løsning.

Forøvrig vil jeg anta at en artikkel hvor man tester iTunes alternativer for iPhone flyktninger vil være interessant for flere enn meg.

Hint hint TEK.NO ;)

Lenke til kommentar

Det går an å hente ut dataene, det er lagret i en xml-fil. Microsoft har f.eks. lagd Windows Phone 7 Connector som synkroniserer musikk, bilder og video med iTunes, iPhoto og Aperture. Dette inkluderer musikkratingene visstnok også.

Med tanke på at iPod lenge var verdens mest solgte MP3-spiller, syns jeg det er rart at det ikke har kommet bedre løsninger for å synkronisere med andre telefoner. Hvorfor skal jeg flytte hele musikkbiblioteket mitt til noe annet når det jeg har idag fungerer utmerket?

Til trådstarter så ville jeg fortsatt med iPhone og ikke gått til Android, hvis du er fornøyd med hvordan tilstanden er i dag. Gikk selv fra 3GS til Nexus One i en periode, og jeg var ikke helt fornøyd, Android var ikke så bra som det ble gitt uttrykk for på dette forumet og i media etter min mening.

edit: Hvis du har AirSync fra DoubleTwist, så skal de gå an å synkronisere ratings. Vet ikke om det går begge veier.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...