Gå til innhold

Utdannelse/Karriere i forsvaret

code

Anbefalte innlegg

Hei, fikk igår en pen liten lapp i posten hvor det sto at jeg ble innkalt til Sjøforsvaret, Mars 2012,

og da startet jeg raskt med å gjøre litt research. Ble litt "sjokkert" med tanke på at jeg fyller 22 i år, og var ganske sikker på at jeg ikke ville bli innkalt, også husker jeg var litt negativ til forsvaret når jeg var på sesjon sikkert 5-6 år siden, men har forandret meg siden det.

Når jeg først skal inn så vil jeg gjøre noe ut av det, også ikke la det være et års utsettelse av livet mitt, og er open for alt fra utdanning i forsvaret og karriere til interesante muligheter i førstegangstjenesten.

Jeg har en god del spørsmål, og har tenkt å ringe "03003" for litt ekstra informasjon,

men tenkte jeg også kunne få litt tips og hjelp av dere som sikkert har erfaring.

Så over til spørsmålene:

1:
Jeg har ikke generell studiekompeanse eller fagbrev, men har bachelor i "Data/Grafisk/Spill/Web Design" og ser at under "Muligheter i førstegangstjenesten" står det "Grafisk designere/webdesignere"

er dette noe man kun gjør under førstegangstjeneten? eller har man en mulighet for vidre jobb som Grafisk designere/webdesignere innen forsvaret etter førstegangstjenesten?

Også vis man går en av disse "Muligheter i førstegangstjenesten" kan man da ikke gå andre steder som Kystvakten/Kystjeger?

2:
Som sakt har jeg ikke generell studiekompetanse, og vil da heller ikke komme inn på krigsskolen, hvordan er mulighetene for å få generell studiekompetanse i forsvaret under eller etter førstegangstjenesten?

3:
Vil jeg få ytligere utdypet informasjon ang. valg av avdelinger etter rekrutten? Og vis jeg gjør ferdig førstegangstjenesten og føler at forsvaret er et sted for meg, er det da mulighet for å forsette, eller burde dette startes på under rekrutten, som f.esk befalskolen?

4:
Er "Bachelor Maritime jegeroperasjoner" det samme som Marinejeger, vis ikke hva er Maritime jegeroperasjoner?

5:
Hva innebærer det å gå Befalskolen under/som førstegangstjensten? Går det ann å gå det også befalskolen?

6:
Leder fleste karrierer i forsvaret til internasjonal(utenlands) tjeneste?

7:
Siste er vel muligens et ganske brett spørsmål, men hvordan er "fremgangsmåten" om man vil ha karriere i forsvaret, og hvilken type arbeid er det?

8:
Noen som har noen informasjon ang. karriere i hundetjenesten etter førstegangstjeneste?

Muligens mange spørsmål, og håper på noen få tips.

Takk for svar.

Endret av ANONIII
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Dersom du ønsker en tjeneste innen grafisk design osv tror jeg veien å gå er forsvarets mediesenter. Husker selv fra min fgtj at FMS hang opp plakater i leir hvor de søkte etter nettopp fotografer, og designere. Uansett anbefaler jeg deg å ringe VPV angående dette spørsmålet.

2. FOKUS (forsvarets kompetanse og utdanningsenter) er pålagt å gi dere info om hvilke studiemuligheter dere har. Blant disse er også studiekompetanse. Avdelingen din er også pålagt å la deg gjennomføre eksamen dersom du melder deg opp til denne.

3. Jeg anbefaler deg å vente til du har rykket inn, slik at du får "ta og føle" litt på hvordan det er å være i forsvaret. Selv kan jeg kun snakke for meg selv, som er i hæren, men jeg fikk først lyst å fortsette i det jeg var kommet halveis i tjenesten, og søkte meg inn på befalskolen.

Ettersom du har havnet i sjøforsvaret vil du ha noe begrensede muligheter til å komme deg til mer fot-soldat-relatert tjeneste enn om du hadde vært i hæren. By all means, Godt mulig du kommer til å elske sjølivet! Du har uansett mulighet til å påvirke hvor du havner i sjøforsvaret underveis i rekrutten ved å vise ståpåvilje, og guts! Og ja! Du vil få mer info underveis! Jeg hører rykter om at fregattvåpenet er go'shit!

4. Bachelor i maritime jegeroperasjoner er noe som er forbeholdt befal i Jegervåpenet. Dvs MJK, MDK, og KJK. Dvs at dersom du er befal i en av disse avdelingene, kan du ta en bachelor og bli offiser i en av de nevnte avdelingene.

5. Befalskole kan du ta både som en del av fgtj, samt etter endt fgtj. Opptak til befalskolen vil du også få info om i god tid. Opptaket er på Kjevik i juni-juli.

6. Nei. For å reise ut, må man ha relevant erfaring opp mot den tjenestestillingen man skal besitte. Så dersom du er artillerist på fartøy, er sjansen minimal for at du kan dra til afgh. Det du derimot kan gjøre, er å delta i maritime intops ala adenbukta. Litt kukat forklart, men poenget er at man må ha relevant erfaring som passer den tjenestestillingen - i det konfliktområdet - du skal sendes til. Med andre ord: Dersom du blir kaffekoker ser det desverre særdeles mørkt ut.

7. Karrierevalgene du har pr i dag varierer i hvilken grad du ønsker å stige i rang, eller om du ønsker å holde deg på et lavt nivå. Matroser/befal kan jobbe til de er 35. Offiserer mener jeg er rundt 65 (noen med rettelse?) Du har uansett mulighet til å fortsette etter fgtj dersom du gjør en god jobb, og det er ledige relevante stillinger. I hæren eksempelvis har vi et HRS-system som de med endt fgtj kan søke seg til. Dette vil da si rundt 1000 mann som er en "Hurtig reaksjonstyrke" bestående av grenaderer og befal. Hvilken ordning de har i sjø kan jeg desverre ikke svare på.

8. Desverre

Lenke til kommentar

Jeg ringte "03003" og fikk mange gode svar, og hadde en veldig hyggelig samtale med en ungkar.

Tenkte jeg kunne dele svarene jeg fikk med dere.

1.
Somregel så får man ikke karriere innen;
, men det var ikke umulig, men ikke noe som burde satses på, siden dem fikk vært år inn nye rekrutter som tok seg av jobben.

2.
Var ingen mulighet å ta generell studiekompetanse igjennom forsvaret, da måtte det gjøres på egen hånd, å ta eksamen som privatist.

3.
Fikk utdypet informasjon under rekrutten, og dem fleste tingene trengte man ikke å søke på før rekrutt perioden.

4.
Når jeg sa "
" så viste ikke han hva det var fornoe, så kom ikke så langt med det spørsmålet.

5.
Ganske langt svar, så dropper den.

6.
Han sa dem fleste karrierene inne i forsvaret ledet til kontor jobb, også at utenlands tjeneste var sjelden og frivillig.

7.
Spurte jeg ikke om, vi gikk igjennom mye annet som var dirkete relatert til dette spørsmålet.

8.
Han hadde ikke noen informasjon på hva hundetjenesten gjorde etter førstegangstjenesten når dem var vervet. Og anbefalte å spørre en befal når jeg kom inn i rekrutten.

Lenke til kommentar

1. Dersom du ønsker en tjeneste innen graf.............

Takk for svar Skvikke, tok vekk mesteparten av meldingen din bare så det ikke skulle ta så mye plass, mente ikke noe negativt med det.

Etter hva jeg har lest meg frem til, så virker Kystjeger interessant ut, men har funnet ut at det ikke er så lett å finne mye informasjon ang. det.

Hva jeg er litt skreptisk til er:

Vervede får spesialistutdanning etter behovet i avdelingen og tjenestegjør i en kystjegerpatrulje. Dette forutsetter at du er villig til å delta i internasjonale operasjoner.

Og tror da at ved verving etter fullført kystjeger fgtj blir man sendt til utlandstjeneste som jeg er svært usikker til dags dato.

Edit 2: Hvor hvor blir dem sendt utenlands, står som en enhet som brukes ved kystsonen, ikke akkurat all verden med kystsoner der borde/nede.

Leste akkurat en nyhetsartikkel om en som ble kastet ut av KJK siden han ikke ville dra til Afghanistan, men er ikke akkurat så mye kyst i Afghanistan. hmm.

På forsvarets sider står det ingenting om generell studiekompetase som Bachelor Maritime jegeroperasjoner, og står det er en krigsskole, er dette da en måte å komme seg vidre på innen forsvaret uten generell studiekompetase? Gå først Kystjeger som fgtj og søke seg inn som Bachelor Maritime jegeroperasjoner?

Også hva betyr?:

Søkere må ha en av følgende militære fagutdanninger:

• MUP II

• KUP IV

• MDUP III

Også en annen ting jeg fikk høre på telefon var at alle befalskolene innen sjøforsvaret var fagrelatert, og trengte fagkort, noe som vil si at jeg ikke har mulighet til å bli befal på sjøsiden.

Skal også lese litt på hva forsvarets mediasenter er fornoe.

EDIT: Eneste jeg fant rundt forsvarets mediasenter var: LINK, hvor det sto særdeles lite, er dette jobb? fgtj? utdanning? lærling plasser?

Takk for svar.

Endret av ANONIII
Lenke til kommentar

2. JO! Du har mulighet til å ta studiespesialisering gjennom forsvaret! Man må riktignok betale for gildet (eksamen) selv, men det er gratis å gå på forelesninger i regi av fokus samt låne lærebøker. Dette har mange av mine soldater gjort selv.

1. Det jeg mente med forsvarets mediesenter er at de tar inn soldater fra hele hærens rekruttmasse like etter innrykk (ref plakatopphengingen). Lærlingetid er jeg noe usikker på, men tviler sterkt på at det finnes vervede stillinger der. Det nærmeste jeg kommer på av betalte stillinger innen media er PIO. (presse/info offiser)

Nå må jeg løpe på jobb. Svarer på resten senere!

Lenke til kommentar

Hei

Kan prøve å svare på noe av det du lurer på. Ser at du har fått svar på mye allerede.

MUP II = Marinejeger utdanning periode 2

KUP IV = Kystjeger utdanning periode 4

MDUP III = Minedykker utdanning periode 3

Det vil si at du må ha en av de for å komme inn.

Og tror da at ved verving etter fullført kystjeger fgtj blir man sendt til utlandstjeneste som jeg er svært usikker til dags dato.

Ja det forventes at du drar utenlands hvis du verver deg. Forsvaret bruker mye penger og tid på å utdannet deg. Så det er det minste de kan forvente. Du er da en yrkes soldat . Og yrkes soldater drar i krig.

Edit 2: Hvor hvor blir dem sendt utenlands, står som en enhet som brukes ved kystsonen, ikke akkurat all verden med kystsoner der borde/nede.

Leste akkurat en nyhetsartikkel om en som ble kastet ut av KJK siden han ikke ville dra til Afghanistan, men er ikke akkurat så mye kyst i Afghanistan. hmm.

Bare fordi du er en marinejeger betyr ikke at du bare kan gjøre oppdrag der det er vann. En spesial jeger kan bli plassert hvor det passer. En marinejeger har hovedfokus ved vannet. Men deres soldat ferdigheter strekker seg så mye lengre.

Et lite eksempel: Er du kaffekoker på en base i indre Troms betyr ikke at du ikke kan koke kaffe på en båt (hvis du skjønner)

8: Noen som har noen informasjon ang. karriere i hundetjenesten etter førstegangstjeneste?

Dette er et spørsmål jeg ser du ikke har fått svar på. Så skal hjelpe deg med det. Har selv vært hundefører i førstegangstjenesten.

Etter førstegangstjeneste kan du gjøre flere valg (men det er en liten tjeneste, med ikke så mange stillinger):

# Du kan søke befaleskole og bli hundeførerbefal (sersjant)

Info BS: Hund

# Du kan kan søke grenader stilling i Intops. De driver med søkshunder (bombehunder) og patruljehunder (det du driver med i førstegangstjeneste). Forventes at man drar utenlands. Holder til på Ørlandet Flyplass

# Du kan søke grenader stilling på Forsvarets Hundeskole (ved Oslo). Og drive med opplæring av hunder, opplæring av vernepliktige (hovedsaklig grunnkurs).

# Du kan søke deg som grenader i Narko-Sør eller Narko-Nord (de tar bare inn grenadere. Men også politi)

# Noen av spesial kommandoene bruker hunder. Men da må du først komme inn der (ikke det letteste).

Hvis det er noe mer du lurer på så er det bare å spørre :) Skal gjøre det jeg kan for å svare :)

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...