Gå til innhold

Lyd fra TV til annlegg

aigevs

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg nytt anlegg og ønsker nå å koble TV'n til anlegget. Sånn jeg ser det kan koble TV'en til forsterkeren på tre måter, når jeg ikke har en dedikert analog lydutgang. Enten via hodetelefonutgangen (dette er vel et elendig alternativ?), via SCART-utgangen eller ved å bruke den digitale optiske utgangen og kjøpe en DAC. Jeg lurer på hvor mye jeg vil tjene på å kjøpe en DAC fremfor å f.eks. bruke SCART-utgangen, når anlegget mitt koster rundt 15.000? Jeg vurderer blant annet følgende DAC:

http://www.hifiklubben.no/produkter/flatskjerm/tilbehor/200_gefen-digital-audio-decoder_da-konverter_uten-dolby-dekoder.htm

Hva tror dere om denne i forhold til resten av anlegget, det finnes jo både billigere å dyrere DAC'er der ute?

Håper på god hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil absolutt vera mest tent med ein DAC av følgande grunner.

1. Optisk er digitalt. "Lyden" du høyrer er analogt. Derfor må den konverterast. Det er mykje betre at ein DAC gjer denne konverteringsjobben, kontra TVn.

2. Sidan du vurderar ein DAC, reknar eg med at du ikkje har digitalinnganger på forsterkaren din. Du kan godt kjøpe den du har linka til, men hadde vurdert denne: DacMagic istadenfor. Den er betre, har fått mykje skryt i testar bl.a. i Lyd og Bilde. Samt den har fleir innganger, om du ein dag vil kopla på f.eks. ein spelekonsoll eller DVD/BR spelar til anlegget ditt.

William :)

Lenke til kommentar

Til å begynne med kan du bare bruke hodetelefonutgangen, som pleier å gi helt kurrant lyd.

Har tven din virkelig en scartutgang? Hva i alle dager skulle den sende ut?

En dac vil gi deg et løft i lyden, men det er på ingen måte verdt 2400kr for tv-lyd.

Lenke til kommentar

Til å begynne med kan du bare bruke hodetelefonutgangen, som pleier å gi helt kurrant lyd.

Om han har digitalkilder kopla til TVn, som f.eks. ein TV dekoder med HDMI, så vil D/A konverteren i TVn øydelegga lyden i stor grad. Dette er ein lite påkosta del av TVn. Men om han har antennekabelen rett frå antenneuttaket og inn i veggen, er det mindre nyttig.

Har tven din virkelig en scartutgang? Hva i alle dager skulle den sende ut?

Scart er den "gamle" HDMI kabelen som sender både lyd og bilde. Den kan også splittast, i dette tilfellet for å senda ut lyd.

En dac vil gi deg et løft i lyden, men det er på ingen måte verdt 2400kr for tv-lyd.

Uenig. Ein DAC vil i dei fleste tilfelle vera den "billigaste" og beste oppgraderinga av ein stereoanlegg. Spesielt når han har eit til 15.000.

Lenke til kommentar

Scart er den "gamle" HDMI kabelen som sender både lyd og bilde. Den kan også splittast, i dette tilfellet for å senda ut lyd.

Vet du om mange tver med hdmi utgang da?

Kan ikke si jeg har hørt om noen tver med hverken hdmi eller scartutgang.

Sett bort i fra nyeste generasjon hdmi som støtter toveis kommunikasjon selvsagt.

Lenke til kommentar

Uenig. Ein DAC vil i dei fleste tilfelle vera den "billigaste" og beste oppgraderinga av ein stereoanlegg. Spesielt når han har eit til 15.000.

En dac til 2500kr er i 99% av tilfellene helt bortkastet, og vil stort sett kun være marginellt annerledes fra en til 1000kr, og forskjellene er stort sett bare målbare i laboratorium, så fort du har en dac som er god nok, og som ikke støyer (denne komboen koster stort sett rundt en tusenlapp) så er alt dyrere en dobling av pengene for en halv prosent bedre ytelse.

De fleste tver jeg har vært borti med hodetelefonutgang har hatt kurrante lydkort som hverken har støyet eller som har forringet lyden nevneverdig.

EDIT: Dette skulle ikke være dobbelpost, beklager.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Vet du om mange tver med hdmi utgang da?

Kan ikke si jeg har hørt om noen tver med hverken hdmi eller scartutgang.

Sett bort i fra nyeste generasjon hdmi som støtter toveis kommunikasjon selvsagt.

Har heller ikkje sagt eg veit om TV med HDMI utgang, det ville jo strengt tatt vert heilt unødvendig. Scart støttar også tovegs kommunikasjon, og eg reknar med TS meinte å ta lyden ut frå Scart koplinga med ein slik adapter, er ihvertfall det eg tenke.

avw082.jpg

En dac til 2500kr er i 99% av tilfellene helt bortkastet, og vil stort sett kun være marginellt annerledes fra en til 1000kr, og forskjellene er stort sett bare målbare i laboratorium, så fort du har en dac som er god nok, og som ikke støyer (denne komboen koster stort sett rundt en tusenlapp) så er alt dyrere en dobling av pengene for en halv prosent bedre ytelse.

De fleste tver jeg har vært borti med hodetelefonutgang har hatt kurrante lydkort som hverken har støyet eller som har forringet lyden nevneverdig.

EDIT: Dette skulle ikke være dobbelpost, beklager.

Uenig. Eg er ingen ekspert på emnet, men det er stor forskjellar på DACar. I følge din modell vil ein DAC til 20.000,- vera 5% betre enn ein til 1000,-? Sjølvsagt ikkje. Det er stor forskjell på DACar. Noko eg sjølv høyrte da eg oppgraderte frå nemnte DacMagic, til Hegel HD10 til 5000,- (veil 8000,-). Du kan lesa test av DacMagic her: Cambridge DacMagic (Lyd og Bilde) og ein samletest av mange ulike DAC i prisklassen 4-10.000,- her, der er bl.a. Hegel HD10 omtalt. Dac skal du ha! (Lyd og Bilde). Om du spør ein gjennomsnittlig person med litt HiFi interesse, vil han sei at du høyrer stor forskjell på ulike DAC typar. I og med at TS har eit sopass "dyrt" anlegg, vil han absolutt vera tent med å invistera i ein slik DAC, i tillegg til at han får fleire input muligheter. At DACen er 0,5% betre enn den han linka til, er langt frå sanninga.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode råd!

Tror jeg prøver først med hodetelefonutgangen eller SCART (tror mine SCART-kontakter har toveis kommunikasjon?). Jeg får anlegget om en uke, så blir spennende å sette det opp og prøve! Deretter tror jeg kanskje jeg låner en DAC av en kompis og ser om jeg merker nevneverdig forskjell. Men når det er sagt, så er jeg enig i at dersom en DAC til 2.500 løfter kvaliteten vesentlig, så er det jo verdt investeringen når jeg allerede har betalt såpass mye..!

Grunnen til at jeg foreslo den Gefen-DAC'en var at den er markedsført som en DAC laget spesielt for TV'er. Tror du det har noe å si?

Lenke til kommentar

Uenig. Eg er ingen ekspert på emnet, men det er stor forskjellar på DACar. I følge din modell vil ein DAC til 20.000,- vera 5% betre enn ein til 1000,-?

Dette stemmer rimelig greit med virkeligheten, klart største forskjellen ligger i funksjoner og design når du passerer 1000kr, og dacs til 20 000 er gjerne balanserte i tillegg til en rekke innganger med mulighet for mixing.

Når du først har en chip som leverer 10-30khz med en thd på under 0.001% så vil det ikke hjelpe å utvide disse specsene, det er rett og slett ikke mer dynamikk i hørselen vår.

Lenke til kommentar

Du må ikkje opp i 20 000,- for å få muligheten til balanserte DACer.

Forskjellen i prisen er ofte kvalitet, bedre komponentar og kretsar. Den komponenten ein høyrer mest forskjell på i ein DAC er logisk nok strømforsyninga, akkruat som i ein forsterkar.

Det er ikkje slik at spesifikasjonane ein kan lese på produkta seier noko om korleis det kjem til å låte. Kvifor er det da HiFi utstyr med samme speccs som høyres heilt ulike ut? Og har totalt ulike lydbilete? Med ein god DAC vil lysbilete bli vidare, ein vil få meir "luft" rundt instrumenta. I tillegg vi forstyrringa i lyden vera mindre. Her har straumforsyninga mykje å sei.

Lenke til kommentar

Og igjen, det er begrenset hvor perfekt likestrøm man kan hente fra et vekselstrømnett, og igjen, noe særlig over 1000kr er stort sett bortkastet.

Jeg har testet DAC på DAC og kommer til samme konklusjon hver eneste gang, selv en middelklasse yamaha eller onkyo receiver gir deg en dac som du ikke kan skille fra cambridge dacen i en blindtest, til marginelt høyere pris enn cambridgen, men da får du med en hel haug med ekstra funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Da er du "heldig" som ikkje klarar å høyre forskjell. Det er ikkje alle som høyrer forskjell på DACar eller forsterkarar, for den del. Min, og fleire andre sin (ref. testlenkene eg linka til lenger opp på siden), erfaring tilseier at det er stor forksjell på DAC.

Til trådstarter; lån ein DAC slik du nemnte, og høyr kva du sjølv synes. Det kan hende at du, i likhet med Flimzes, ikkje har følsomme nok øyrer til å høyra forskjell.

Lenke til kommentar

Det er jo klart man kan skylde på ører også, men jeg var ikke alene med å teste de, og av 5 personer var det ingen som skilte en dac til 5000 fra en yamaha rx-v767.

Hifimarkedet er en av de mest oppblåste og snakeoilbaserte markedene, er ikke mange andre steder du finner kabler til 5000kr/meter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...