Gå til innhold

Forkurs for ingeniør, og videre utdanning.

showman

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg trenger virkelig litt hjelp her.

Litt om min bakgrunn.

Jeg er utdannet tømrer, og har da fagbrevet som dette. Er 25år gammel. Jobber dog ikke som dette. Fikk mulighet til å komme inn i brann & sikrings bransjen får 3 år siden, så nå jobber jeg som servicemekaniker for brannvern. Har gått vanlig vgs, uten noen form for ekstra matte & fysikk eller lignende.

Problemstillingen min er nå, at når jeg var ung (og dum) ikke var særlig inntresert i skole, jeg fikk også utrolig dårlig veiledning med tanke på utdanning, og siden jeg hadde jobbet som ekstrahjelp i byggningsfirmaer siden jeg var 14, "ble" det naturlig får meg å få anbefalt å bli tømrer, da jeg ikke viste om andre yrker, og ei heller hva jeg skulle bli. Husker lærerne sa til meg "Du, passer jo så fint til å bli snekker du" Noe jeg selvfølgelig ikke bare kan blame de for. Det er tross alt jeg som har tatt mine valg, og jeg som har valgt å gå de veiene jeg har gått. Ingen andres. Når det er sagt vill jeg påpeke at jeg var på 1 utdanningsmesse, og den var utrolig dårlig, værtfall sånn jeg husker den. Man er jo heller ikke særlig moden når man er 15 og skal søke på vgs. Har i senere funnet ut at jeg burde tatt Almenn med fordypning.

Er ganske sikker på at det finnes utallige andre mennesker i min sitasjon. Som jobber i ett yrke, bare fordi det er det de har blitt fortalt at de kan. Og fordi man ikke er særlig moden når man skal velge hvem vei man vill gå når man er 15, 16 år gammel.

Dette er vell egentlig en helt annen diskusjon, uansett her er det jeg lurer på:

Det finnes jo ett hav av nettstudier, studiesteder og skoler. Naturlighvis.

Jeg har utrolig lyst til å bli prosess ingeniør, men jeg må vell ha litt matte og fysikk, eventuelt ett forkurs? NKI har ett forkurs til 25,000,- Men har også sett andre forkurs som koster mere, eller mindre.

Hvordan kan jeg vite hva jeg burde velge?

Også, hvis jeg tar en bachelor på nettet, er denne like mye "verdt" som hvis man har tatt den på skolen?

Noen som har noen tips til nettsteder eventuelt hvem vei jeg burde gå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville tatt et forkurs ved den skolen hvor du har tenkt til å ta bachelorgraden.

Du blir kjent med studiestedet, med andre mennesker som skal studere der videre og noen steder blir de som har tatt forkurset ved samme skole som de søker på prioritert ved inntak.

edit: Det kan også være at du kvalifiserer til realkompetanse og kan gå for 3-semesterordning.

Endret av bazukh
Lenke til kommentar

Sidan du har fagbrev så kan du ta ingeniørutdanning gjennom y-veg.

Her er ei ovesikt over alternativa som du har i dei forskjellige fylka som eg fann med eit google søk: y-vei

Gjennom desse valga så vil du sleppe forkurs då dette er inkludert i studiet, du vil derfor være ferdig utdanna etter 3 år.

Desverre så ser eg ikkje prosessingeniør på lista, men det kan være at det er ei gammal eller ikkje heilt oppdatert liste.

Lenke til kommentar

Ta et fullt forkurs, på skolebenken. Det nytter ikke å begynne på et ingeniørstudie uten grundige forkunskaper i fysikk og matte. Jeg gikk forkurs og begynte på en bachelor i gass og prosessteknologi i tromsø(har byttet til et siv.ing-studie), hvor flere søkere hadde tatt 3-semesterordning eller kom inn på realfagskompetanse. Hvor bra gikk det med disse studentene kontra de som hadde gått forkurs/kom rett fra vgs? Svaret er: heller dårlig.

Ikke prøv å lure deg selv med å ta snarveier, det er ytterst få som mestrer det, sats heller på å gå den trygge omveien.

Lenke til kommentar

Forkurs Ingeniør ved Høyskolen i Narvik kan være et moment å tenke på.

• Du betaler semesteravgift på 550,- kroner hvert halvår for å studere (Slik var det ved Narviks Bodøavdeling)
  • Relativt billige hybler
  • Om du består forkurset er du sikret opp til master-plass ved Høyskolen i Narvik
  • Om du består Forkurset og søker deg ved Narvik er du førsteprioritert ved søking av studier og hybler før andre studenter
  • Narviks Ingeniørhøyskole er blant landets beste skoler på ingeniørstudier

:)

Lenke til kommentar

Så og si alle høgskolene som tilbyr ingeniørutdannelse, tilbyr også forkurs, feks Høgskolen i Bergen. Søkerhåndboken gir deg svar på hvilke skoler som har hvilke studier, og ikke minst hva kravet er for å komme inn. Ved alle offentlige høgskoler og universiteter er oppleget slik at man bare betaler semesteravgift i "skolepenger" dvs +- 500 kr (dette er egentlig ikke skolepenger i ordets rette forstand, da disse kommer studentene til gode igjen gjennom div velferdsordniner blant annet). Private skoler, som NKI, koster mye mer, rett og slett fordi du må betale skolepenger. Både offentlige og private skoler gir rett til lån fra lånekassen, men man blir altså sittende igjen med et større lån dersom man går på private skoler. Man kan søke studenthybel i alle studiebyene, og hvis man er tidlig ute, så er det ikke noe problem å få en heller. MEEEEN det høres ut som du har lyst til å bli boende der du er, og heller ta studiene over nett?

Lenke til kommentar

Så og si alle høgskolene som tilbyr ingeniørutdannelse, tilbyr også forkurs, feks Høgskolen i Bergen. Søkerhåndboken gir deg svar på hvilke skoler som har hvilke studier, og ikke minst hva kravet er for å komme inn. Ved alle offentlige høgskoler og universiteter er oppleget slik at man bare betaler semesteravgift i "skolepenger" dvs +- 500 kr (dette er egentlig ikke skolepenger i ordets rette forstand, da disse kommer studentene til gode igjen gjennom div velferdsordniner blant annet). Private skoler, som NKI, koster mye mer, rett og slett fordi du må betale skolepenger. Både offentlige og private skoler gir rett til lån fra lånekassen, men man blir altså sittende igjen med et større lån dersom man går på private skoler. Man kan søke studenthybel i alle studiebyene, og hvis man er tidlig ute, så er det ikke noe problem å få en heller. MEEEEN det høres ut som du har lyst til å bli boende der du er, og heller ta studiene over nett?

Jeg vill gjerne bli boende der jeg bor ja, litt fordi jeg kom inn på boligmarkedet ifjor, og det er uaktuelt å forlate det.

Så det blir på nettet, blir nok ikke privat, fordi da må jeg ta opp mere lån osv. Har dialog med høyskolen i Narvik på email. Så jeg får vell svar etterhvert på det jeg lurer på.

Jeg blir nok garantert å ta ett forkurs over 1 år på nettet også 3års bachelor på nettet. Kommer til å bli hardcore, men skal klare det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...