Gå til innhold

Oktoberfest 2011 - eivind84 - 105mm f/2.5

Anbefalte innlegg

Bruker: eivind84

Objektiv: Nikkor 105mm f/2.5 AI

Deltakernivå: Kandidat

Annet: Ikke noe spesielt. Manuell fokus sier seg selv, ettersom det er et manuelt objektiv.

Objektivet kjøpte jeg billig på ebay tidligere i år, og ser ut til å være et velbrukt eksemplar (Er vel derfor det var billig). Det har en del riper i lakken, og det er noen flekker på glasset inne i objektivet som jeg ikke vet hva er, men det fungerer helt fint. Det eneste som kan vises på bildene, er de nevnte flekkene hvis man blender ned mye. Har sett det blir beskrevet som et klassisk portrettobjektiv, men jeg kommer sikkert til å bruke det til alt mulig annet enn portretter...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis flekkene i objektivet er sopp, ville jeg vært ytterst forsiktig med å legge det i samme bag som andre objektiver. I så fall er det en god kur å la det bli utsatt for sollys (UV-stråling).

Bildet er forøvig eksemplarisk komponert, og bakgrunnen kledelig kastet ut av fokusplanet.

Lenke til kommentar

Meget bra, lyset er jo fantastisk!! Hvordan har du redigert dette (hvis det er redigert da såklart...)?

Hovedsaklig justert curves for rød/grønn/blå/luminance individuelt, for å få til de fargene og kontrasten. Har også brukt littegrann dodge/burn, og litt ekstra oppskarping på ansiktet til den bakerste katten, fordi den er litt ute av fokus.

Lenke til kommentar

Veldig gode bilder du har levert hittil i festen, Eivind! Ikke bare er du på rett sted til rett tid, men du kan dette med å komponere og skape en spesiell stemning og historie rundt bildene. Bilde tatt 3.oktober er et eksempel på det jeg nevnte, og på 4.oktober ser man at du virkelig har øynene åpne i alle retninger. Gleder meg til å følge deg gjennom denne måneden :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Ja, veldig bra. Legger merke til at det er to individer her også...

Takk for fine tilbakemeldinger. Så langt har det vært tilfeldig, men når disse to kom gående, så skjønte jeg fort hva som måtte bli dagens bilde:

6. oktober:

6217068053_438d136784.jpg

Så får vi se hvor mange flere bilder som kommer inn på det temaet. Har noen løse planer om andre motiver også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...