Dusken Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Hei! Har en bil som er fylt 19 år og understellet har rust. Det har nå blitt funnet et hull i bensintanken da den var inne på verksted. Vet ikke hvor stort hullet er. Bilen er gammel og er svært sjelden i Norge. Ny tank er dyrt. Jeg lurer derfor på om det er lovlig å sveise hullet? Finnes det regler/lover rundt dette? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg kan ikke noe om regelverket, men å sveise en tank er farlig. Selv om den er tom vil det være drivstoffrester som kan antennes av sveiseflammen. Dette er noe jeg har hørt. Jeg er ikke ekspert. Lenke til kommentar
Dusken Skrevet 28. september 2011 Forfatter Del Skrevet 28. september 2011 Det hørtes svært logisk ut. Takk for tipset Lenke til kommentar
trra Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 (endret) Du kan tømme tanken, ta den ut og fylle den med vann og tøm den noen ganger før det sveises mens det er vann i. Sørg for at der det skal sveises er høyeste punkt og fyll tanken. Nitrogen spyling mens man sveiser er også en mulighet. Da blir ikke noe oksygen i tanken. Du får også kit som reparerer lekkasjer uten sveising, her har du et kit Hvilken bil er det siden tanken er så dyr? Endret 29. september 2011 av trra Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Du skal ikke fylle mer vann enn litt der det skal sveises, sørg for at der det skal sveises er høyeste punkt. Hvilken vei virker tyngdekraften hos deg? Lenke til kommentar
trra Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 (endret) Er det vanskelig å forstå? Har noe motvillig redigert innlegget mitt, fornøyd nå? Endret 29. september 2011 av trra Lenke til kommentar
Dusken Skrevet 29. september 2011 Forfatter Del Skrevet 29. september 2011 Bilen er en Honda Acura Legend 92 modell. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Fylle vann og sveise-metoden som Trra nevner var ikke så helt uvanlig for en del år siden. Men det kan noen ganger være lettere sagt enn gjort, litt avhengig av tankens beskaffenhet. For noe annet som ikke var/er helt uvanlig er at tanken ruster fra innsiden, og dette kan både skape problemer med å ha stål nok til å sveise skikkelig, og/eller at det å fikse ett hull er kortvarig lykke fordi det går hull et annet sted like etter. 1 Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Det er mest vanlig å lodde bensintanker med hull 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå