Gå til innhold

Fagbrev etter ingniør-utdanning.

chevy1990

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg går andre året på elkraft-ingeniør. Trives som bare det og gjør det bra karaktermessig.

Det jeg har opplevd når jeg har snakket ved andre nyutdannede ingeniører innen dette fagfeltet er at mange har fagbrev og kanskje derfor kommer foran meg i køen når jeg skal ut i arbeidslivet om noen år..og de har samtidig en bedre innsikt i arbeidsoppgavene.

Jeg gikk mekaniske grunnfag og lette kjøretøy (bilmekaniker) på VGS og har jo derfor noe praktisk å vise til men tok aldri fagbrev for jeg fant ut at bilmekaniker var kjedelig og det var ofte en rutinejobb..jeg ble derimot kjempeinteressert i den elektroen vi hadde under den utdanningen og valgte dermed å fortsette på ingeniør innen elkraft.

Det jeg derfor lurer på om det er en ordning så jeg kan gå å ta læretiden som elektriker etter ingniørutdannelsen..??

Eller hvis jeg tar master i USA som i grunn var planen fra starten av, stiller jeg likt med dem som har fagbrev i båkhånd da?? (noe jeg tviler sterkt på).

På forhånd, takk for eventuelle svar og hjelp..!!:):)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Jeg går andre året på elkraft-ingeniør. Trives som bare det og gjør det bra karaktermessig.

Det jeg har opplevd når jeg har snakket ved andre nyutdannede ingeniører innen dette fagfeltet er at mange har fagbrev og kanskje derfor kommer foran meg i køen når jeg skal ut i arbeidslivet om noen år..og de har samtidig en bedre innsikt i arbeidsoppgavene.

Jeg gikk mekaniske grunnfag og lette kjøretøy (bilmekaniker) på VGS og har jo derfor noe praktisk å vise til men tok aldri fagbrev for jeg fant ut at bilmekaniker var kjedelig og det var ofte en rutinejobb..jeg ble derimot kjempeinteressert i den elektroen vi hadde under den utdanningen og valgte dermed å fortsette på ingeniør innen elkraft.

Det jeg derfor lurer på om det er en ordning så jeg kan gå å ta læretiden som elektriker etter ingniørutdannelsen..??

Eller hvis jeg tar master i USA som i grunn var planen fra starten av, stiller jeg likt med dem som har fagbrev i båkhånd da?? (noe jeg tviler sterkt på).

På forhånd, takk for eventuelle svar og hjelp..!!:):)

Spør du om en Ingeniørutdannelse kan erstatte videregående slike at du som ingeniør kan gå rett inn som lærling?

Lenke til kommentar
.

Skal du ta fagbrev som elektriker nå må du ta det som privatist, og jeg ser lite vits med dette når du nå tar ingeniør utdanning. + med å ha et elektro fagbrev er at man har et bedre utgangspunkt enn de som ikke har det året de begynner med ingeniør utdanningen.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Med ingeniørutdanning så er har det lite for seg å utdanne seg bakover ved å ta eit fagbrev.

Eit fagbrev kan være eit godt grunnlag for nokon som skal utdanne seg til ingeniør. Men når du blir ferdig med ingeniørgraden din så er det mykje betre at du bruker tida på å skaffe deg relevant arbeidserfaring som ingeniør. Det er tross alt dette du skal jobbe som, med mindre du vil gå ned i lønn og jobbe som fagarbeidar.

Dersom du likevell vil gjere dette så må du ta eit år til med vidaregåande skule (vg1), deretter må du ta 2 år med læretid med lærlinglønn. Du vil med andre ord bruke 3 år på dette, og det einaste du oppnår er eit fagbrev, du vil fortsatt stå utan relevant arbeidserfaring som ingeniør. Du vil også gå glipp av 3 år med lønnsvekst som ingeniør (ca 5% lønnsauke per år).

Dersom du vil ta Master i USA (eller Norge, eller andre land) så stiller du likt med dei som har fagbrev. Det er den siste og høgaste utdanninga du har tatt som er tellande. På samme måte som at karakterane dine på ungdomskulen ikkje var eit tema når du søkte på studieplass ved høgskulen du no går på, høgskulen ser kun på karakterane frå vidaregåande (og eventuelle andre bonus poeng).

Det kan være ein fordel med arbeidserfaring når du søker jobb, så her kan dei som har fagbrev stå litt sterkare sidan dei har jobba som lærling i to år. Men dersom du har hatt ein sommarjobb eller deltidsjobb der du har fått gode referanser så stiller du omtrent like sterkt igjen.

Lenke til kommentar

Skal du ta fagbrev som elektriker nå må du ta det som privatist, og jeg ser lite vits med dette når du nå tar ingeniør utdanning. + med å ha et elektro fagbrev er at man har et bedre utgangspunkt enn de som ikke har det året de begynner med ingeniør utdanningen.

Du får et bedre grunnlag av å få deg arbeidserfaring framfor å sløse tid på å ta fagbrev.

Med ingeniørutdanning så er har det lite for seg å utdanne seg bakover ved å ta eit fagbrev.

Eit fagbrev kan være eit godt grunnlag for nokon som skal utdanne seg til ingeniør. Men når du blir ferdig med ingeniørgraden din så er det mykje betre at du bruker tida på å skaffe deg relevant arbeidserfaring som ingeniør. Det er tross alt dette du skal jobbe som, med mindre du vil gå ned i lønn og jobbe som fagarbeidar.

Tror dere misforstår trådstarter litt her.

Ingen som mener det er optimalt å ta fgbrev først MEN trådstarter er redd for å ikke få jobb som ingeniør og lurer på om mulighetene for å gå som lærling for å få fagbrev som kanskje gjør det lettere å få jobb hvis han ikke får det kun med ingeniørutdanningen. I hvertfall slik jeg oppfatter det.

Lenke til kommentar

Tror dere misforstår trådstarter litt her.

Ingen som mener det er optimalt å ta fgbrev først MEN trådstarter er redd for å ikke få jobb som ingeniør og lurer på om mulighetene for å gå som lærling for å få fagbrev som kanskje gjør det lettere å få jobb hvis han ikke får det kun med ingeniørutdanningen. I hvertfall slik jeg oppfatter det.

Var slik jeg forstod det også men var kanskje uklart i innlegget mitt.

Men mener å ta fagbrev etter ing utdanning er borkastet og vil ikke hjelpe deg i å få jobb.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Var slik jeg forstod det også men var kanskje uklart i innlegget mitt.

Men mener å ta fagbrev etter ing utdanning er borkastet og vil ikke hjelpe deg i å få jobb.

Da er vi uenige og selv om jeg ikke skal være 100% påståelig vil jeg tro du tar fullstendig feil.

Er selv utdannet elektroingeniør og jobbet som det i 2-3 år før finanskrisen kom da jeg mistet jobben. Har siden den gang ikke fått jobb som ingeniør.

Siden jeg har gått Gk, VK1 og Vk2 i tillegg har jeg mulighet for å ta fagbrev og har fått beskjed av flere bedrifter at med fagbrev ville jeg fått jobb hos dem.

Til de som ikke helt forstår så er ikke fagbrev å utdanne seg bakover, vil heller si det er å utdanne seg sideveis å få større bredde i kompetansen sin.

Som elektroingeniør har man fortsatt ikke lov å koble en eneste ledning i sitt eget hus, mange som blir overasket over dette.

Skal nå selv se på mulighetene å gå opp til fagprøve.

Lenke til kommentar

Eg vil fortsatt påstå at du utdanner deg nedover med å ta eit fagbrev. Du skaffer deg då kompetanse innanfor eit arbeidsområde som du ikkje skal jobbe med.

Dersom du som elektroingeniør med elektrikerfagbrev får ein jobb der du skal koble ledninger så er det ikkje lenger ein ingeniørjobb.

Då er det fagbrevet som sikrer deg jobb, ikkje ingeniørutdanninga. Dersom det er situasjonen så er det eigentleg "bortkasta" med ingneiørutdanninga sidan bedrifta tydeligvis vil ha ein fagarbeidar med fagbrev.

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at de med fagbrev og ingeniørutdanning stiller endel sterkere enn deg. Det er ikke alltid like lett å feste teori med praksis, og det er noe folk med fagbrev gjør mye lettere pga. av praksisen de har i bakgrunn. Jeg har selv fagbrev og ingeniørutdanning i elektro, og jeg søkte på jobb i høst. Jeg fikk ikke den jobben jeg søkte på(utrolig hardt marked, noe jeg visste på forhånd), men etter noen uker ringte de opp igjen og sa at de fant utdanningsbakgrunnen min meget interessant. De ville ansette meg i en annen stilling. Det var egentlig ingen stilling ledig, men de tok sjansen pga. bakgrunnen.

Det som likevel får meg til å mene at du ikke burde ta fagbrev i etterkant, er at markedet for elkraftingeniører er så etterspurt akkurat nå. Selv med ingen praktisk bakgrunn, vil du få ganske bra arbeidsmuligheter selv som førstejobb. Det har du også tjent med, å få lære det det du skal jobbe med senere i livet. Om du er ordentlig skarp, som du sier, så får du alltid mange muligheter å lære mye praktisk også. Regner med at du skal på mange turer ut på anleggsplasser. Snakk og lær av montørene. De er tross alt de som jobber med det praktiske hver dag. Det er utrolig viktig å hente så mye informasjon fra de som mulig. Om du skal ta master i utlandet, så er det aleine et super-pluss på CVen. Da blir du meget attraktiv!

Lenke til kommentar

Eg vil fortsatt påstå at du utdanner deg nedover med å ta eit fagbrev. Du skaffer deg då kompetanse innanfor eit arbeidsområde som du ikkje skal jobbe med.

Dersom du som elektroingeniør med elektrikerfagbrev får ein jobb der du skal koble ledninger så er det ikkje lenger ein ingeniørjobb.

Då er det fagbrevet som sikrer deg jobb, ikkje ingeniørutdanninga. Dersom det er situasjonen så er det eigentleg "bortkasta" med ingneiørutdanninga sidan bedrifta tydeligvis vil ha ein fagarbeidar med fagbrev.

Det her blir feil på mange måter. Du fremstiller meningene dine som om fagbrev og ingeniørutdanning er to helt forskjellige yrker. De er veldig koblet. Kommer litt an på hvilken ingeniør innen elektro du blir, men du vil alltids få mye nytte av en praktisk bakgrunn, alltid.

Lenke til kommentar

I praksis er det IKKE enten eller, mange jobber krever både fagbrev og ingeniørkompetanse.

Siden en ingeniør ikke kan gjøre en jobb som krever fagbrev løses det ofte med en person med fagbrev i mindre bedrifter så lærer man seg det andre etter hvert.

I større bedrifter løser man det som oftest med å ansette 2 personer.

Som ingeniør har jeg omtrent ikke mulighet å komme offshore uten fagbrev. Med fagbrev tjener man fort 5-600 000 kr men ingeniørutdanning i tillegg liggen man 1-200 000 kr over, uansett om fagbrev hadde vært nok med tanke på arbeidsoppgavene.

Så om du mener det er å utdanne seg bakover er det mange tilfeller ut i arbeidslivet som sier det motsatte... og da retter jeg meg etter det.

Edit:

Googler du "ingeniør med fagbrev" finner du mange stillinger der de spesielt søker etter ingeniører med fagbrev så å si at å ta fagbrev når du har ingeniørutdanning er å utdanne seg bakover mener jeg blir feil.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva du skal med fagbrev etter ingeniørutdanelse, det er jo å utdanne seg bakover. Det blir omtrent som om du først skulle utdanne deg til lege, for så å begynne på helse- og sosialfag for å bli hjelpepleier …

Synd det er mange som ikke innser at det er HAUGEVIS med muligheter som åpner seg med fagbrev som man ikke har kun med ingeniørutdannelse.

Ser liksom ikke ut som dere forstår det heller selv om man i mange stillingsannonser søker spesifikt etter ingeniører med fagbrev.

Lenke til kommentar

Synd det er mange som ikke innser at det er HAUGEVIS med muligheter som åpner seg med fagbrev som man ikke har kun med ingeniørutdannelse.

Ser liksom ikke ut som dere forstår det heller selv om man i mange stillingsannonser søker spesifikt etter ingeniører med fagbrev.

Joda enkelte ekstra jobbmuligheiter åpner seg med ingeniør/fagbrev kombinasjonen, men dei fleste stillingsannonsane for ingeniører ønsker arbeidserfaring eventuellt fagbrev dersom du er ny utdanna. Dette har meir med arbeidsreferansane å gjere enn fagbrevet i seg sjølv.

Dessutan dersom ei bedrift ansetter ein ingeniør med forutsettning om at du må ha fagbrev for å få jobben så er det ikkje eigentleg ein ingeniør dei er ute etter.

Enkelte mindre bedrifter som ikkje har råd til å ansette to personer i 100% stilling vil ofte at du har kompetanse på fleire områder, men dette er sjeldan noke som du får igjen for i form av lønn.

Dersom du skal ta fagbrev etter at du har tatt ingeniørutdanning så er det spesielt viktig at fagbrevet er relatert til den ingeniørtypen du har utdanna deg som. Kombinasjonen elkraftingeniør og bilmekaniker er så smal at eg tviler på du finner arbeidsgivere som er ute etter akkurat desse to faga.

Dersom du skal bruke 3 år ekstra på å ta fagbrev etter ingeniørutdanninga, så kan du like gjerne ta ein bachelorgrad til slik at du på den måte får høgare startlønn (forbehold om at begge bachelorgradene er relevante), eventuellt at du tar ei Mastergrad innanfor fagfeltet.

Lenke til kommentar

Joda enkelte ekstra jobbmuligheiter åpner seg med ingeniør/fagbrev kombinasjonen, men dei fleste stillingsannonsane for ingeniører ønsker arbeidserfaring eventuellt fagbrev dersom du er ny utdanna. Dette har meir med arbeidsreferansane å gjere enn fagbrevet i seg sjølv.

Dessutan dersom ei bedrift ansetter ein ingeniør med forutsettning om at du må ha fagbrev for å få jobben så er det ikkje eigentleg ein ingeniør dei er ute etter.

Enkelte mindre bedrifter som ikkje har råd til å ansette to personer i 100% stilling vil ofte at du har kompetanse på fleire områder, men dette er sjeldan noke som du får igjen for i form av lønn.

Dersom du skal ta fagbrev etter at du har tatt ingeniørutdanning så er det spesielt viktig at fagbrevet er relatert til den ingeniørtypen du har utdanna deg som. Kombinasjonen elkraftingeniør og bilmekaniker er så smal at eg tviler på du finner arbeidsgivere som er ute etter akkurat desse to faga.

Dersom du skal bruke 3 år ekstra på å ta fagbrev etter ingeniørutdanninga, så kan du like gjerne ta ein bachelorgrad til slik at du på den måte får høgare startlønn (forbehold om at begge bachelorgradene er relevante), eventuellt at du tar ei Mastergrad innanfor fagfeltet.

Sier ikke at man har gode muligheter som ingeniør uten fagbrev.

Det jeg sier er at det åpner seg mange nye dører om man tar fagbrev i tillegg til tross for at det allerede er mange dører åpne.

Lenke til kommentar

Grunnen til dette, er at man har relevant arbeidserfaring -- det er ikke fagbrevet i seg selv. Hvis man har valget, etter trårig ingeniørutdannelsem, mellom:

- Ta fagbrev

- Begynne å jobbe

- Ta mastergrad

hvor alle tar to-tre år. Da bør man definitivt velge en av de to siste.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar!:)

Jeg er til dels enig med at jeg på en måte jobber meg bakover ved å ta fagbrev men den tekniske innsikten i ting føler jeg ikke at jeg får på skolen, det er mest teori. Det er mulig dette er noe som kommer etterhvert når man har jobbet litt.

Jeg kan etter å ha gått bilmekaniker sitte å snakke ved de som går maskin-ingeniør og faktisk sette dem fast med tekniske spørsmål..og da føler jeg meg litt i samme båt som dem når jeg snakker ved elektrikere og jeg synes det blir feil når jeg i en fremtidig jobb skal være deres sjef og dermed burde mitt kunnskapsnivå være noen hakk over deres..

Det frister i grunn lite å starte på VGS igjen så jeg vil nok heller jobbe mot en mastergrad og satse på at arbeidsmarkedet for elkraft-ingeniører holder seg slik som nå en liten stund til.

For det er den første jobben jeg antar at dette har noen innvirkning, når man har fått erfaring og kan føre den erfaringen på CV-en så tror jeg at jeg stiller ganske så likt med alle andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...