egilh Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 (endret) Bruker:egilh Objektiv:SMC Pentax-A 50mm f/1.7 Deltakernivå: Kandidat Utstyr:Canon 50D, Stativ, Blits og muligens en Pentax Super ME. Annet: Manuell fokus og mer bruk av blits. Endret 5. oktober 2011 av egilh Lenke til kommentar
egilh Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 1. Oktober Litt vanskelig å velge fra lørdag, men tror jeg har min favoritt: Canon 50D, SMC Pentax-A f/1.7 ISO320 f/8? 1/100sec Ett par andre alternativer i spoiler. Bilde fra idag så snart jeg får kommet meg ut Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Virkelig vakkert bilde! Falt pladask for det. Ett av de beste jeg har sett i Oktoberfesten sålangt. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Nydelig stemning - liker fargevalget og alt sammen. Får litt steampunk-assosiasjoner til pynten på broa. Nydelig komponert! Mmmh. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 (endret) 2. Oktober: Kake og Kaffe Jo mer jeg bruker objektivet, jo mer liker jeg det. Men samtidig som det kan være din beste venn, kan det også være din verste fiende, hvertfall montert på en 50D uten god mattskive. Det er ikke superskarpt, men gir pene resultater sålenge man treffer med fokus @KSunhill & @Trondster: Mange takk, akkurat det ble jeg ganske fornøyd med selv om ikke dette er superskarpt. Vurderer en utskrift av det, kanskje lerret Endret 2. oktober 2011 av egilh Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 1.okt: Nesten så noen har funnet igjen en rekvisitt fra Metropolis, gjemt under frodig jungel. 2.okt: Mmm, Napoleon var flink med kaker. Men det jeg lurer litt på er hvor man finner så fargerike duker... Lenke til kommentar
Silencioso Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 1. oktober-bildet er nydelig komponert, flott lys og farger som passer godt for bildet. Det ser nesten ut som et maleri. Godt jobbet! 2. oktober-bildet er også tøft. Kan se ut som fokus havnet på duken nede til høyre? Synes den ser hakket skarpere ut enn fronten på kaka. Å jobbe med begrenset DOF i små optiske søkere er ikke enkelt. Jeg gleder meg til å prøve Sony A77 til slike ting. Det er noe av det som bør bli enklere med en god digital søker med forstørring og markering av kontrast-peaking. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Jo mer jeg bruker objektivet, jo mer liker jeg det. Men samtidig som det kan være din beste venn, kan det også være din verste fiende Ja. Har en del gamle MF objektiver og har trodd at jeg har tatt et knall bilde helt til jeg kommer hjem og kjører det opp på 24" skjerm og ser at jeg har totalt bommet på fokus. Lærte meg fort å ta mer en ett bilde av noe med MF objektiver og sjekke nøyere i kamera før jeg gikk videre. Men MF objektiver er fantastiske også... Begge bildene er meget bra! det som jeg syns var morsomt med det andre bilde er hvordan jeg merket at øynene ble ledet til kanten av kaketallerkenen. Vinkelen til kaka leder blikket mot høyre og litt ned hvor fokus ser ut til å sitte også. Akkurat som om man blir sittenede og fundere på noe. Eller kanskje dårlig samvittighet for å spise søtsaker. Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 (endret) Synes fokus sitter bra i bilde nr.2 Med standardmattskivene til dagens DSLR-kamreraer er det vanskelig å treffe ved manuell fokusering. Selv har jeg byttet til en mattskive som er beregnet til manuellfokus. For stillestående motiver av denne typen er likevel kanskje LiveView beste løsning. Ved blendere større enn ca.2.8 er dessuten den dybdeskarpheten du opplever i søkeren med standardmattskive mye større enn hva du får når du trykker på utløseren, eller sagt på en annen måte, bakgrunnen blir mye mer uskarp enn det søkerbildet viser. Liveview er et godt hjelpemiddel også i forhold til å kontrollere dette. Endret 3. oktober 2011 av twoeyes Lenke til kommentar
egilh Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 Takk for hyggelige kommentarer. Til info så er brua på bilde 1 fra Sandvika, og ifølge skiltet Sandvikas eldste bru som i 1977 ble tatt ned og flyttet til der den står idag. Den herlige fargesprakende duken på bilde 2 er svigers flotte smak i form av en Ole Brum duk. Det er da Tiger som befinner seg under kaka Jeg har forsøkt Liveview litt, men håndholdt synes jeg det er relativt bedragelig å jobbe med. Fant jo også ut at diopteret mitt var tuklet litt med, som kan forklare enkelte bomskudd Uansett blir jeg mer og mer fortrolig med objektivet, og kan godt tenke meg flere manuelle objektiver - det blir nok også en brukt FF etterhvert med skikkelig mattskive isåfall - dette liker jeg! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Klart bedre utgave av Løkke bru enn de jeg har fått til. Broen er også kjent fordi Monet har malt den ... Fristet med Kaffe og Kake nå. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2011 Klart bedre utgave av Løkke bru enn de jeg har fått til. Broen er også kjent fordi Monet har malt den ... Fristet med Kaffe og Kake nå. Takk for det tomsi - jeg vet at å fotografere i Sandvika etter deg blir litt som å hoppe etter Wirkola. Det er hvertfall få motiver du ikke har klart å fange allerede. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2011 Jeg har hvertfall fått tatt bilder de siste dagene også, selv om de ikke akkurat er skrytemateriale for min del. 3. Oktober: PIZZA!!!! (med gorgonzola) 50D, SMC Pentax-A 50mm f/1.7 ISO400 f/2-2.8? 1/80sec Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Takk for det tomsi - jeg vet at å fotografere i Sandvika etter deg blir litt som å hoppe etter Wirkola. Det er hvertfall få motiver du ikke har klart å fange allerede. Sant nok - har fotografert en del rundt om kring. Men det er mer å ta av. Det er kanskje på tide med et Akam-treff i Sandvika snart ... Lenke til kommentar
egilh Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Jeg har endelig fått meg trådløs trigger til blitsen. Det gjør at jeg i det minste kan prøve å være kreativ med lyset - denne gang i form av ett selvportrett. 4. Oktober: Under the bridge Jeg kan vel bare si at selvportrett med manuell fokus og ingen trådløs utløser er mildt sagt vanskelig .. Edit: Endret pittelitt på bildet. Endret 5. oktober 2011 av egilh Lenke til kommentar
egilh Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2011 Sant nok - har fotografert en del rundt om kring. Men det er mer å ta av. Det er kanskje på tide med et Akam-treff i Sandvika snart ... Ja, jeg finner fortsatt nye ting, men er ikke så bevandret enda. Akam-treff i Sandvika støttes Lenke til kommentar
egilh Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Litt mer seriøst forsøk idag. 5. Oktober: Better than You 50D, SMC Pentax-A 50mm f/1.7, 580EXII ISO100 f/3.2-3.5? 1/15sec Blits til høyre for kamera gjennom mini-softboks@1/2 Alternativt: Som bokeh på en snor Endret 5. oktober 2011 av egilh Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 High key med søte farger på det siste her. Pent! Lykke til med trådløs trigger. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Kanskje et svakt grønnstikk i kaka - men den ser veldig, veldig god ut! Og - bruker du først og fremst lyssterk optikk (f/2.8 og større) - så løp og kjøp EF-S (og hvorfor ikke en 500D når du først er i gang)! Ser det blir litt kantete blenderlameller på pizzaen, men det er bare ekstra krydder - Pizzaen ser herlig fristende ut! Kan nesten kjenne lukten.. Morsomt med både low-key og high-key - men likte også spoilerbildet - det er kanskje bare meg, men jeg ser en "googly-eyed" slange i bladene der.. Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Flere delikate bilder her, lyse fine toner i det siste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå