Gå til innhold

One Call diskusjons- og erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Jeg har ingen problemer med OneCall på T-Banen i alle fall. Får ikke 3G, men det er jo fordi det ikke er noe 3G nett på T-banen når du er "underground". :)

 

Snylter: Du har ikke satt på "Kun 3G" på mobilen din?

 

Har ikke satt på kun 3g nei, står på auto.

Jeg vet om flere som har samme problem med One call på t-banen..

 

Felles for meg og de andre er faktisk at vi har Samsung Galaxy S alle jeg vet om som har problemer..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som har erfaring med at One Call ikke funker i Oslos T-banenett?

Jeg bruker telenor-nett (det er raskest), men når jeg er på T-banen mister jeg dekningen og får kun ringt nødnummer..

 

Er dette vanlig? Det samme skjer ikke om man har eksempelvis telenor..

 

Dette skyldes at man son Onecall kunde bruker et sim-kort som tilhører Mobile Norway (felles selskap mellom Network Norway og Tele2, selv om Tele2 nå har kjøpt Network Norway).

Mobile Norway har et eget mobilnett, en blanding av GSM900, UMTS900 og UMTS2100. Der de ikke har dekning selv, har man ROAMING fra Telenor Norge AS (på samme måte som man har roaming med andre nett i utlandet). Dette er ulikt f.eks. videreselgere av Telenor og Netcom, der man bruker nettet direkte. Tele2 er et spesielt tilfelle, da de har svenske sim kort og har roamingavtale med Netcom, og har til nå ikke brukt Mobile Norway nettet dem eier...

 

Overgangen mellom Mobile Norway og Telenor er IKKE sømløs. Min mobil med Onecall sim bruker ofte 30-50 sekunder på å søke seg inn til Telenor i det man kjører inn i t-banetunnelene og mister den vanlige dekningen. Noen gangen må jeg slå den av/på for å få det til å virke.

 

Onecall forteller selvsagt ikke til kundene at de ikke får sømløst bytte til Telenor......

 

Bor man et sted uten Mobile Norway dekning, er det uproblematisk, da telefonen benytter Telenornettet som vanlig. Bor man imidlertid i ytterkanten av dekningsområdet til Mobile Norway, blir det mange skifter mellom nettene og potensielt samtaler som heller går til mobilsvar (da mobilen innimellom "mister" nettet). Vet mange bedrifter har droppet dem, delvis på grunn av dette problemet

 

Mobile Norway bygger ut mange steder for tiden, men som regel bare i "sentrums områder" uten å f.eks bygge ut langs tilgrensende veier/områder. De skummer med andre ord fløten og gidder ikke å bygge sømløst nett selv. De bygger nesten utelukkende sendere på hustak, ikke i master, for å spare penger...

og tunneldekning/t-banedekning ser det heller ikke ut til at de bygger , selv om jeg tipper T-banen ikke hadde hatt noe imot noen ekstra kroner i leieinntekter fra Mobile Norway

Lenke til kommentar

jeg har to abbonement , 1 hos tele2 (sheriff) som er hovednr og 1 hos onecall (faktura).

 

 

 

 

Jeg har benyttet meg av gratis datatrafikk hos onecall, og siden jeg kun har 1 nyere mobil der gratis datatrafikk kommer inn så hr jeg heller satt inn "reserve" nr fra onecall i denne mobilen. Det jeg har gjort er å satt hovednr fra tele2 på viderekobling til mitt onecall abonnement. så det jeg lurer på om det koster noe ekstra med denne tjenesten fra begge operatørene?

 

 

 

 

Jeg fant dette fra tele2:http://www.tele2.no/kundeservice/1727.html og dette fra onecall http://www.onecall.no/abonnement/faktura.php

 

Onecall tar betalt utover de gratis ringeminutter, men gjelder dette kun når man viderekobler onecall nr? Eller gjelder det også når onecall nr tar imot en viderekobling?

 

 

 

 

Tele2 står det at de tar vanlig samtalepris på viderekoblinger fra hjemmetelefon.

 

 

 

 

Dette ble plutselig litt vanskelig å tolke.. Spesielt når man har gratis ringeminutter på begge abonnement. Tar de virkelig betalt for å videekoble en samtale? dvs at jeg skal betale for en innkommende samtale der andre egentlig betaler når de ringer og så må jeg betale for å viderekoble til mitt andre nr og betale hvert ringeminutt for alle innkomne samtaler?

 

 

 

 

noen som har erfaring rundt dette?

 

 

Lenke til kommentar

Snylter: Galaxy S eller Galaxy S2? Du har siste versjon av software også på din mobil?

 

Galaxy S er den jeg bruker primært, SGS2en min har fuktskader og jeg venter på å finne en med defekt skjerm å kjøpe.

 

 

Dette skyldes at man son Onecall kunde bruker et sim-kort som tilhører Mobile Norway (felles selskap mellom Network Norway og Tele2, selv om Tele2 nå har kjøpt Network Norway).

Mobile Norway har et eget mobilnett, en blanding av GSM900, UMTS900 og UMTS2100. Der de ikke har dekning selv, har man ROAMING fra Telenor Norge AS (på samme måte som man har roaming med andre nett i utlandet). Dette er ulikt f.eks. videreselgere av Telenor og Netcom, der man bruker nettet direkte. Tele2 er et spesielt tilfelle, da de har svenske sim kort og har roamingavtale med Netcom, og har til nå ikke brukt Mobile Norway nettet dem eier...

 

Overgangen mellom Mobile Norway og Telenor er IKKE sømløs. Min mobil med Onecall sim bruker ofte 30-50 sekunder på å søke seg inn til Telenor i det man kjører inn i t-banetunnelene og mister den vanlige dekningen. Noen gangen må jeg slå den av/på for å få det til å virke.

 

Onecall forteller selvsagt ikke til kundene at de ikke får sømløst bytte til Telenor......

 

Bor man et sted uten Mobile Norway dekning, er det uproblematisk, da telefonen benytter Telenornettet som vanlig. Bor man imidlertid i ytterkanten av dekningsområdet til Mobile Norway, blir det mange skifter mellom nettene og potensielt samtaler som heller går til mobilsvar (da mobilen innimellom "mister" nettet). Vet mange bedrifter har droppet dem, delvis på grunn av dette problemet

 

Mobile Norway bygger ut mange steder for tiden, men som regel bare i "sentrums områder" uten å f.eks bygge ut langs tilgrensende veier/områder. De skummer med andre ord fløten og gidder ikke å bygge sømløst nett selv. De bygger nesten utelukkende sendere på hustak, ikke i master, for å spare penger...

og tunneldekning/t-banedekning ser det heller ikke ut til at de bygger , selv om jeg tipper T-banen ikke hadde hatt noe imot noen ekstra kroner i leieinntekter fra Mobile Norway

 

Kan du forklare hva du egentlig mener? Jeg presiserte at jeg bruker telenor-nett (altså låst til telenor, bruker ikke det sugne nettverket til Mobile Norway)

Lenke til kommentar

@Zungam: Om du vidarekoplar ein samtale til eit nummer kostar det vanlegvis det same som om du ringer til nummeret. Men gratisminutta gjeld ikkje vidarekopling (og ein del anna, f.eks. grønt nummer, spesialnummer, utland, gammaldags oppringt "telefonmodem"-datatrafikk (9,8 kb/s)), så vidarekoplinga kan fort bli dyr.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

@Zungam: Om du vidarekoplar ein samtale til eit nummer kostar det vanlegvis det same som om du ringer til nummeret. Men gratisminutta gjeld ikkje vidarekopling (og ein del anna, f.eks. grønt nummer, spesialnummer, utland, gammaldags oppringt "telefonmodem"-datatrafikk (9,8 kb/s)), så vidarekoplinga kan fort bli dyr.

 

 

 

takk for oppklaring.. dropper vel heller viderekobling da ja....

 

 

 

Lenke til kommentar

Da har man fått sitt SIM-kort og er OneCall-kunde. Er dog litt småskuffa over at jeg enda har til gode å se telefonen min switche fra 3g til HSDPA. Driver ikke OneCall med slikt i Trondheim? Har satt opp APN etter oppskrift fra OneCall sine sider.

Lenke til kommentar

Da har man fått sitt SIM-kort og er OneCall-kunde. Er dog litt småskuffa over at jeg enda har til gode å se telefonen min switche fra 3g til HSDPA. Driver ikke OneCall med slikt i Trondheim? Har satt opp APN etter oppskrift fra OneCall sine sider.

Får opptil 5/3 mbit nær Samfundet og Risvollan på en iPhone 4, så HSDPA fungerer absolutt i Mobile Norway-nettet i Trondheim. Raskere enn Netcom som jeg byttet fra :)

Lenke til kommentar

Når får jeg vite om tjeneste Fri mobildatabruk er aktivert? Har aktivert den nå, men fikk verken ingen melding på mobilen eller e-post

 

Du skal få bekreftelse på e-post. Ellers kan du gå inn på mine sider å se, der skal det stå "Faktura - Fri bruk". Tar vel en dag før det blir aktivert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har en SGS2. Av en eller grunn kommer jeg ikke på nett via en webbrowser når jeg bruker mobildata. Alt annet funker, mail, market, tv-streaming osv, men ikke webbrowsing. Via WIFI går det som bare det. Har prøvd 3 forskjellige browsere med samme resultat. Må være en lur innstilling et sted. Ideer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...