direkte Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg har noen hundre tusen på konto som jeg vil investere i noe, istedenfor å bare la de stå på sparekonto. Det blir noen år til jeg kommer til å kjøpe meg leilighet, så kan ikke ha noen langsiktig investering. Hva kan jeg gjøre for å få størst mulig avkastning på noen år? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Vel, gull vil alltid bli verdifullt igjen. Men du bør kanskje vente til prisen har sunket enda mer før du kjøper Lenke til kommentar
per66 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 (endret) Jeg har noen hundre tusen på konto som jeg vil investere i noe, istedenfor å bare la de stå på sparekonto. Det blir noen år til jeg kommer til å kjøpe meg leilighet, så kan ikke ha noen langsiktig investering. Hva kan jeg gjøre for å få størst mulig avkastning på noen år? Det kan være lurt å sette inn 20 000 i året på BSU. Særlig hvis du har, jobb slik at du får skattefradraget. Og dette styrker din mulighet til å få lån ved at banken ser du sparer langsiktig og kjedelig mot bolig. Siden det kun er snakk om noen hundre tusen hadde jeg kjøpt noen aksjer for resten. Kjøp noen aksjer som har stabil utbytte politikk. Endret 28. september 2011 av investor Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Vel, gull vil alltid bli verdifullt igjen. Men du bør kanskje vente til prisen har sunket enda mer før du kjøper Galskap. Bruk først muligheten som ligger i BSU. Hvor lang investeringshorisont snakker vi? Er det mer enn 5 år er en betydelig andel i aksjemarkedet kanskje en grei prioritering, jeg ville med en slik sum gått for et aksjefond fremfor å kjøpe enkeltaksjer. 2 Lenke til kommentar
direkte Skrevet 28. september 2011 Forfatter Del Skrevet 28. september 2011 Jeg har penger på BSU. Bør jeg kjøpe aksjer for mange hundre tusen da? Jeg kan ikke noe om aksjer, så det er vel ikke særlig smart da? Det er snakk om ca 3 år før jeg trenger pengene til å kjøpe leilighet. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Tre år er i korteste laget for aksjemarkedet; på lengre sikt (5-10 år eller mer) er risikoen for en plutselig markedssmell ikke fullt så dominerende, med såpass kort horisont er det mer risikabelt. Standardrådet til deg er å sette det på en høyrentekonto. Valg av enkeltaksjer er vanskelig, men å sette penger i et indeksfond (som prøver å replikere aksjesammensetningen på børsen/verdensmarkedet etc) kan hvem som helst klare. Det kan godt hende det er mer lønnsomt å sette pengene i aksjemarkedet neste tre år, men risikoen er betydelig. Lenke til kommentar
per66 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg har penger på BSU. Bør jeg kjøpe aksjer for mange hundre tusen da? Jeg kan ikke noe om aksjer, så det er vel ikke særlig smart da? Det er snakk om ca 3 år før jeg trenger pengene til å kjøpe leilighet. Bare sørg for å fylle opp BSU hvert år. I mellomtid bør det stå penger klar til å fylle opp neste år på høyrentekonti eller noe slikt. Kan du ingenting om aksjer... dropp aksjer og aksjefond eller lær deg noe om dem først. Du kan vurdere høy rente, norske obligasjoner ol. http://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Produkter-og-tjenester/Publikasjoner (her finner du "Obligasjonsbrosjyrer" + "Aksjer for alle" PS: verd å lese begge uansett hva). Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 (endret) Aksjemarkedet, inkludert indeksfond er svært risikabelt på 2-3 års sikt. Se på grafen her (velg for 2 år): http://hopey.netfonds.no/analysis.php?paper=OSEBX&exchange=OSE Tenk så kjedelig det hadde vært hvis du hadde investert pengene 05.04.2011. (Hvis du ser litt lenger tilbake, så ser du at hvis du hadde satt i pengene i ca 2006, så hadde du kunne ta ut nøyaktig det samme nå. Gjennomsnittlig avkastning på aksjemarkedet er bare noe sånt som 2% høyere enn på bankinnskudd) Å lete opp en bank med grei innskuddsrente, så du vet hva det beste risikofrie alternativet er. http://www.finansportalen.no/Bank/Bankinnskudd Obligasjoner er som nevnt et annet alternativ: http://www.finansportalen.no/Investering/Obligasjonsfond Risikoen her er jo at hvis dette f.eks er obligasjoner utstedet til Hellas, Irland, Spania, diverse banker, osv, så er det ikke akkurat risikofritt det heller... ... etter å ha sett på hva obligasjonsfondene har klart hittil i år hadde jeg heller gått for bankinnskudd. Endret 30. september 2011 av blackbrrd Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Jeg har penger på BSU. Bør jeg kjøpe aksjer for mange hundre tusen da? Jeg kan ikke noe om aksjer, så det er vel ikke særlig smart da? Det er snakk om ca 3 år før jeg trenger pengene til å kjøpe leilighet. Det er vanskelig å anbefale aksjemarkedet eller fond med 3 års sparehorisont med mindre du er villig til å ta en høy risiko for å tape en del av pengene. Dagens situasjon er tross alt ganske uoversiktlig. Det trygge er å ta til takke med 3,4% eller deromkring som du får på sparekonto om dagen. Lenke til kommentar
Tindron Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Tja, en veldiversifisert portefølje av aksjer hadde kanskje vært noe om du hadde hatt en tidshorisont på 5-15 år. Jeg ville ha kastet en god del av pengene i pengemarkeds/obligasjons-fond. Gjerne fordelt på et par-tre stykker slik at du kan spre deg på ulike risikonivå. Jeg ville også ha satt av noe på en høyrentekonto, og noe i et aksjefond som fokuserer på emerging markets (kanskje typ 10 % av porteføljen?). Siden jeg er en aksjenerd hadde jeg nok også plassert en del i håndplukkede aksjer, råvarer og slikt snacks. Dette forutsetter selvfølgelig at du har BSU i orden, noe jeg ser du har Vidar Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Jeg har noen hundre tusen på konto som jeg vil investere i noe, istedenfor å bare la de stå på sparekonto. Det blir noen år til jeg kommer til å kjøpe meg leilighet, så kan ikke ha noen langsiktig investering. Hva kan jeg gjøre for å få størst mulig avkastning på noen år? Vel, dette mener jeg, og oppforderer deg på sterkeste til å gjøre; sparm dem! Ja, du hørte riktig. Askjespekulering med så mye penger er helt nytteløst, hvis du ikke har svært god peiling, eller er en hjernedød gambler. Spar penga dine. Det ville for all del jeg gjort. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Aksjer er kanskje ikke det dummeste akkurat nå. Grunnet krisen er mange aksjer undervurdert og kan gå opp. Dette også på mellomlang sikt (2-3 år). Mange høster store gevinster på daytrading (kjøp og salg i løpet av timer, evt få dager). Turbulent marked gir alltid muligheter for store gevinster (og tap) på svært kort tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå