Gå til innhold

Samsung og Intel med nytt mobil-OS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare for å være helt korrekt, Bada er ikke basert på linux.Qt er open source, så hvem som helst kan lage støtte til "tissen" om de vil, men for å være ærlig så har jeg ikke særlig tro på qt. Qt er omtrent det samme for desktop applikasjoner som flash er for nettleseren.

Å sammenligne QT med flash må jo være den tynneste sammenligningen siden krigen.

QT API'et er likt for alle platformene, men du har jo unike, prekompilerte bibliotek for hver enkelt platform. Det er ikke mye overhead å kalle en funksjon i en dll fra C++ !

Mislik QT så mye du vil, men du må gjerne komme med noen bedre argumenter.

Lenke til kommentar

Ikke for å ødelegge moroa, men uttales Taizen.

Er det bare jeg som synes dette er på kanten til latterlig?

Nokia satser på Maemo, Intel jobber med Meego, Samsung med Bada.. Dermed dropped Nokia Maemo og slår seg sammen med Intel for å jobbe med Meego.. Intel ditcher Nokia og joiner Samsung, men ikke om Bada, men om.. Tizen. Er jo bare rot og røre og så lenge ingen kan samarbeide om en plattform over lenger tid ser jeg ikke for meg at det blir noe særlig bra.

Jeg likte Maemo men alt føles halvhjertet når man vet at N900 var det siste vi så til det.. Akkurat som N9 blir det siste vi ser av Meego, og gudene vet når vi ser Tizen, om vi i det hele tatt ser det noen gang.. Og hva skjer nå med Bada?

Men som nevnt i artikellen kan det jo alltids hende at Tizen blir et opprydding av alt rotet hvor man kanskje kan samle alle disse mindre operativsystemene til et, konkurransedyktig og spennende produkt!

Helt enig i at de bør ha litt mer målrettet langsiktig fokus. Kan bli vanskelig for mange selskaper å satse på slike produkter når det blir så mye rot!

Intel satset på Moblin, Nokia satset på Maemo, de slo seg sammen og lagde MeeGo. Deretter ditcher Nokia MeeGo til fordel for Microsoft. Hadde håpet Intel fortsatte med MeeGo og så etter nye partnere som kunne levere MeeGo på mobil, men dette prosjektet kan kanskje (og får håpe) rydde opp litt i dette rotet.

Fra talen:

Tizen takes the best of MeeGo and the best of LiMo, and combines those two (pause) and adds a couple of new ingredients as well.

Tizen vil også være kompatibel med MeeGo-applikasjoner, til tross for at Tizen kommer til å satse på HTML5.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

GPLV3-lisensen krever ikke noe mer enn at koden er tilgjengelig på forespørsel, og at du blir opplyst om at det er GPL-kode - ETTER/samtdig med kjøpet/anskaffelsen. De har vel ikke lagt ut noen nedlastninger enda heller.

Google er jo kronisk dårlige på det samme, og bryter et mindre hav av lisenser med Hneycomb.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...