Gå til innhold

Kan man putte inn et hvilket som helst oppladbart batteri i en mus elelr tastatur?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Har endel trådløse mus og tastatur som batteriet etterhvert blir dårlig på. Normalt så er jeg vant med at en lader har en viss kapasitet på å lade opp batterier med en viss kapasitet, og satte man inn et batteri med for stor kapasitet ville laderen bli overbelastet eller batteriet bli feilladet. Når jeg skal bytte batteri så kontaktet jeg microsoft for å høre om de kunne si noe om maks kapasitet på batteriene man setter inn. Det gadd de ikke å svare på, men henviste meg til selgeren som ihvertfall ikke har oversikt over hvor høy kapasitet ett batteri kan ha i en ladbar mus.

Når en mus f.eks har 2100mah, kan man da putte inn et 3000 mah batteri, eller må man ha maks 2100?

Dette på 2850mah:

http://batterionline.no/index.php?main_page=product_info&cPath=2_4_63&products_id=317

eller et svakere på 2000 mah:

http://batterionline.no/index.php?main_page=product_info&cPath=2_4_63&products_id=281

Takler laderen alt man dytter inn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batterikapasiteten, eller mAh, står for hvor mye strøm batteriet kan lagre. Dersom du bruker et annet batteri av samme type(NiMh, NiCd osv) og spenning(volt) så gjør det ingenting for bruken om du har et større batteri i(eller mindre for den del), det er bare det at det tar langre eller kortere tid å lade opp.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Når jeg har kjøpt ladere før så har laderne vært merket med hvor høy kapasitet på batteriene de kan lade opp. Når jeg kjøpte et sett med 4900 mAh batterier til min 4D maglite så byttet jeg derfor til en lader som skal takle opp til 5000 mAh. Kjøper man en billader, så kan ikke den heller lade ubegrenset store batterier "bara man gir den tid nok".

Jeg har lest tabellen på rated capasity http://www.vanson.com.hk/details/P003.html

slik at AA batterier på max 1200 mAh kan lades, men mulig rated capasity er eksempler på ladetid ved de kapasitetene og ikke max kapasitet lader tåler.

Lenke til kommentar

Joda, man kan ikke lade et uendelig stort batteri med en liten lader. Men om du går fra 2200mAh batterier til 2450mAh så spiller det ingen rolle. Fra 2100 til 3000 skal heller ikke være noe problem. Det tar bare lenger tid.

Problemet blir dersom det er en dårlig ladekrets i utstyret du bruker som for eks bruker tid alene som en indikator på om batteriet er fulladet eller ikke. For eks at med et batteri på 2100mAh så "vet" laderen at at den trenger 1A i en time for å bli ladet opp(i praksis er det mer), og dermed stopper ladeprosessen etter 60 minutt. Men om laderen er litt smartere er det ikke noe problem, noe de fleste er.

Og selv om det var tilfellet kunne du bare ha ladet opp batteriet i en ekstern lader, for å unngå problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...