Gå til innhold

Oktoberfest 2011 - RandiA - 45mm f/2.8

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fluer er ikke pene i nærbilde...

Joa, litt sånn H.R. Giger - pene.

Autofokus kan du bare glemme på så nært hold. Det er nok ikke lyset som er hovedproblemet, best å skru over på manuell først som sist.

Flua er skarp der fokus treffer, så kan man alltids diskutere hvor den burde ha truffet. Det er i hvert fall viktig å tenke på vinkling i så måte. Men skal du få virkelig tilfredstillende fokus så er det fokusstacking som gjelder. Dog letter sagt enn gjort i blåst og regn vil jeg si.

Lenke til kommentar

Joda, er klar over at manuell fokus er best...men det er vanskelig å operere med det på dette kameraet, når du ikke bruker stativ og har bare to hender...selv om objektivet er bra, hadde det vært interessant å finne et enda mer lyssterkt som har samme kvaliteter... :)

Lenke til kommentar

men det er vanskelig å operere med det på dette kameraet, når du ikke bruker stativ og har bare to hender

Da er det greiest å grovinstille fokus manuelt, og fininstille ved å bevege kameraet frem og tilbake.

Yes...akkurat det jeg gjør...når den absolutt ikke vil fokusere på auto.

Lenke til kommentar

I og med at den ekte fluen i går fikk litt dårlig fokus, bruker jeg en blomsterflue i dag. Den hvite bakgrunnen er Winchester Cathedral, en hvit rose hvor den satt og hygget seg. Håndholdt og mye vind i dag også, så jeg vet ikke om denne ble så mye bedre.

Bilde 7 – 7.oktober: Blomsterflue

post-92574-0-50295400-1318015090_thumb.jpg

Exif: 1/160 – f/4.5 - ISO 200

Exposure Compensation: -0.33

Lens: Leica 45mm f/2.8 Macro

Camera Model: DMC-GF1

Alternativene finnes i dagens Blogg-post. Kom gjerne med kommentar på om jeg har valgt det rette alternativet fra dagens fangst, rett utenfor døren.

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Fluen ser faktisk ganske imponerende ut. Mye vakrere enn når jeg løper etter en med en avis...

Enig i at dette var en imponerende flue. Heldigvis er det en blomsterflue og ikke sånne ekle saker som plager oss inne.

Så peilig du har da. Rene zoologen. En flue er en flue, mener jeg. :D

Lenke til kommentar

Fotografering fra undersiden og mot lyset. Det er flere variasjoner i dagens blogg-post. Lurer på om den på hvit himmel-bakgrunn er litt malplassert? Og vil du vite litt om hvordan du får til denne, så er det en liten video på slutten.

Bilde 8 – 8.oktober: Cosmos

post-92574-0-49849400-1318094705_thumb.jpg

Exif: 1/250 – f/5.6 - ISO 200

Exposure Compensation:0

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Jeg har Eryngium planum, men dette er naboens lave type, jeg var med han og tok den ut, men jeg husker ikke sortsnavnet. Jeg prøver å finne det ut. Flere bilder i bloggen. Kanskje noen kan identifisere stikle-typen?

Bilde 9 – 9.oktober: Eryngium - naboens hagestikle

post-92574-0-34278400-1318191986_thumb.jpg

Exif: 1/50 – f/5.6 - ISO 400

Exposure Compensation: 0

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Bilde 8 - 8.oktober

Kanskje denne varianten er å foretrekke? Denne er ikke utklipt, men skutt fra baksiden og rett opp mot en lys, utvasket himmel. Det gir litt fin effekt synes jeg - ingen behandling eller crop:

Det blir vel litt hipp som happ. Tror nok jeg foretrekker den med svart bakgrunn.

Kan nok ikke hjelpe med identifikasjon av dagens blomst da det eneste jeg kan si, er at den er blå/fiolett.

Lenke til kommentar

Hadde bestemt meg for noen bilder på hjemveien i dag…det småregnet,og begynte å bli litt skumt, klokken nærmet seg 17. Jeg måtte opp med litt mer iso. Det var ikke så mye å velge i. Men bjerkene i vinduet er refleksjoner og ikke sett rett gjennom vinduene.

Bilde 10 – 10.oktober: Tre-refleksjoner på Dragvoll

post-92574-0-88334600-1318270595_thumb.jpg

Exif: 1/50 – f/4.5 - ISO 400

Exposure Compensation: 0

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Et interessant bilde. Ved første øyekast så det enkelt ut, men når man ser litt på det, ser man jo at det innholder ganske mye.

Ja, faktisk...jeg har gått forbi det flere ganger og kom plutselig på at her var det noe interessant å fotografere...det ser nesten ut som man ser gjennom vinduene på dette varme-pumpe-huset, og ut på trærne, men trærne er bak meg.

Ikke så mange motiver i dag, men frisørdamen var liten og søt, se dagens blogg-post.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...