Gå til innhold

Mulig å koble feil?

losid

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg har akkurat satt sammen en selvbygd PC. Strømforsyninga er en Corsair TX750w.

Mitt spørsmål er : er det mulig å koble feil strømledninger til de ulike komponentene?

Slik eg har forstått det, så er det ganske idiotsikkert?

Har hatt litt problemer med at maskina plutselig rebooter, spesielt når eg spiller. Så derfor spør eg.

Eg har ikke brukt noen overganger/andre ledninger enn de som følgte med PSU'n.

Koblingen min:

2-flate strømkontakter til DVDrom og HDD.

Stor strømkontakt til HK + Mindre strømkontakt til HK.

To til PSU.

Endret av losid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvordan kan eg sjekke at det er koblet rett? Det står "PSU" på noen ledninger, og "PCI-E" på noen, osv.

Er det ulik VOLT/WATT/spenning på de ulike ledningene ut fra PSU? Og om ledningene passer i komponentene, er det riktig da?

(eg er ikke så dum at eg med makt PRESSER ledningene ned i kontaktene. Men om de passer)

Synes ikke brukermanualene til verken HK eller PSU var noe imponerende... står lite om hva ledninger som skal brukes.

Endret av losid
Lenke til kommentar

Regner med at det er en modulær PSU, altså med avtagbare kabler.

Der det står PSU så skal disse kun til strømforsyningen, ikke mot komponenter.

At den rebooter når du spiller kan kanskje ha med at du ikke har nok strøm til skjermkortet. Har du koplet til egne strømkabler til dette? Det er der PCIe kontaktene skal. Normalt så er dette 6 eller 8 pins inngang. Hvilket skjermkort har du?

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke bare presser og kobler på slik som harddisksaken, som Vidarkri nevner (Spesielt tilfelle DELUXE, og som skrekkeksempel kan du se selv: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1378294

Uansett, om maskinen bare restarter så er det neppe feilkobling om alt av kabler gled inn og den starter uten magisk blå røyk :p

Da må du se på andre årsaker, som for eksempel i noen tilfeller underdimensjonert PSU vil forårsake restart.

Ustabil CPU ved for eksempel dårlig overklokking vil kunne forårsake noe lignende.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Regner med at det er en modulær PSU, altså med avtagbare kabler.

Der det står PSU så skal disse kun til strømforsyningen, ikke mot komponenter.

At den rebooter når du spiller kan kanskje ha med at du ikke har nok strøm til skjermkortet. Har du koplet til egne strømkabler til dette? Det er der PCIe kontaktene skal. Normalt så er dette 6 eller 8 pins inngang. Hvilket skjermkort har du?

Strømforsyningen er halv-modulær. Noen ledninger henger på, og noen kan du ta på selv.

Det står ikke "PSU", men "CPU" på noen ledninger. Og de kobla eg til HK, en stor (24 pin ?) og en liten (8pin?) siden de passet.

Ja, har koblet to ledninger til skjermkort - mener det står PCI-e eller ingening på de.

+ to flate strømledinger til DVD og HDD.

Har et Gigabyte GTX 570 Super Over Clock

Endret av losid
Lenke til kommentar

Ok :) Eg fulgte denne da eg monterte PC'n :tease: :

Så tror det skal vere rett..

PC Specs:

-SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB

-MICROSOFT WINDOWS 7 HOME PREM SP1 64-BIT NOR DVD #OEM #NO

-INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155

-GIGABYTE GEFORCE GTX 570 SUPER OC 1280MB PCI-E DVI/HDMI +BATMAN GAME

-FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 USB3 BLACK

-CORSAIR TX 750W M ATX12V 2.31 / EPS12V

-CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB)

-ASUS P8Z68-V Z68 S-1155 ATX

-PLEXTOR DVD±R/RW DL 24X SATA RETAIL BLACK

Har målt temperaturer med All-GPU-Meter og All-CPU-meter - og de ser bra ut. Idle på CPU og GPU ligger på ca 30 grader. Maks eg har målt på CPU ved spilling var 65 grader i går da det var 30 grader i rommet, og spilte Crysis 2. GPU holder seg til maks 53 grader.

PS: Ingen blå røyk fra maskina nei :p Og de siste 2 dagene har ikke maskina restartet seg. Tror eg manglet noen drivere, som nå er innstallert.

Endret av losid
Lenke til kommentar

Hvis den fungerer nå er det flott!

En siste ting jeg tenkte på er om RAMen har blitt klokket riktig, er vel 1.65v? I så fall kan du sjekke om den faktisk står på 1600MHz

Det sjekker jeg i BIOS, sant? Må se etter når eg kommer hjem fra jobb..

Lenke til kommentar

Jepp, Sandy Bridge har en veldig svak minnekontroller, enda svakere enn den som sitter på i7 på LGA 1366.

Så her har de en del å gå kontra AMD som kunne bruke "høyspennings minne" i sin tid.

Men ustabil RAM vil ikke gjøre at maskinen din restarter seg dog, den vil fryse ja, og den vil gå i BSOD.

Lenke til kommentar

Sandy Bridge vil vel helst ha 1.5v på RAMen?

Akkurat som med Nehalem-prosessorer skal man ikke ha mer enn 0.5V forskjell i spenning mellom RAM og VTT/QPI på CPU.

Jepp, Sandy Bridge har en veldig svak minnekontroller, enda svakere enn den som sitter på i7 på LGA 1366.

Så her har de en del å gå kontra AMD som kunne bruke "høyspennings minne" i sin tid.

Men ustabil RAM vil ikke gjøre at maskinen din restarter seg dog, den vil fryse ja, og den vil gå i BSOD.

Sandy Bridges minnekontroller er da langt fra svak, ikke bare får den mer båndbredde og ytelse fra 1333MHz-minne enn det en Lynnfield kan få med 1600MHz, men den takler også 1.65V RAM akkurat som Lynnfield. Det er bare å øke QPI/VTT-spenningen til 1.15V

Lenke til kommentar

"Sandy Bridge does not demand only 1.5v modules, it will be perfectly happy with 1.65v modules too. If someone tries to tell you that you must have 1.5v modules, then they are either trying to sell them to you, or they have been reading misinformation, or both! Another point to consider here, is that in your BIOS, if you head to the memory voltage setting, and enter 1.5v, the text will remain white/grey, if you enter 1.65v, it will turn yellow, and it isn't until 1.73v that it turns red, so at the moment, I'd rest assured that 1.65v modules are OK to use, and I have had this confirmed by Asus, Gigabyte and Corsair so far, as soon as I hear from anyone else, I will update this again."

Fra overclockers.co.uk . (http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18232185)

Tror mine er 1.65V ja.

Endret av losid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sandy Bridge vil vel helst ha 1.5v på RAMen?

Akkurat som med Nehalem-prosessorer skal man ikke ha mer enn 0.5V forskjell i spenning mellom RAM og VTT/QPI på CPU.

Sandy Bridges minnekontroller er da langt fra svak, ikke bare får den mer båndbredde og ytelse fra 1333MHz-minne enn det en Lynnfield kan få med 1600MHz, men den takler også 1.65V RAM akkurat som Lynnfield. Det er bare å øke QPI/VTT-spenningen til 1.15V

Jeg mener svak i at den kan svies alt for lett.

AMD har ingen problemer med RAM som krever 1.8V spenning, setter du denne på 1366 så sier det pang og du kan bare kaste CPUen.

Og enda verre om du gjør det på 1155 som kun takler 1.5V det er dette jeg mener med svak.

Lenke til kommentar

Du kan prøve, men gjerne se om du kan få de stabile på 1.5V, mitt gamle minnesett klarte pent og pyntelig å operere på 1.5V mens jeg må ha 1.65 på 24Gb settet mitt.

Men jeg ville vært forsiktig med å fore 1.65V på 1155 sokkelen, er mulig den tåler det ala samme trikset som man brukte på 1366 og som Arni nevnte, altså ved å øke VTT Spenningen for å holde en viss differeanse.

Lenke til kommentar

Men les på Corsair sine hjemmesider: http://www.corsair.com/memory/intel-memory-upgrades/core-i5-dual-channel-kits/cmx8gx3m2a1600c9.html

8GB XMS Memory kit for dual channel systems, 1600MHz, 9-9-9-24, 1.65V:

"System Requirements : Designed for use with all DDR3 motherboards with two memory channels. Guaranteed to work on all dual channel Intel and AMD platforms"

edit; om du skriver inn navnet på hovudkoret mitt (ASUS P8Z68-V) på : http://www.corsair.com/learn_n_explore - så kommer det opp alle type Corsair RAM som passer, blant annet 1.5v, og flere 1.65 volt (inkludert det jeg har).

Så bør vel kunne stole på det?

EDIT2; søker eg på produksjonsnummeret til minnebrikka mi : CMX8GX3M2A1600C9, på Corsair.com , så kommer mitt hovudkort opp som kompatiblet med dette settet også.

Endret av losid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...