Gå til innhold

Et kamera med best slow motion funksjon

Anbefalte innlegg

Sikter meg mot Canon 7D og 5D Mark II til hd filming samt bilder. Har Canon 450D og har vært meget fornøyd med den, men ønsker å oppgradere meg til ett speilrefleks kamera som kan filme 720p / 1080p, alt er hvilket prosjekt og formål.

Det jeg er usikker på, er hvilket kamera som vil egne seg best til slow motion capture? Prøvd å søke på diverse sider, på youtube også og finner ikke helt den infoen jeg vil ha.

Gjorde ett søk på prisjakten og fikk fram Sony A77 som ett alternativ, men ifølge diverse sider og anmeldelser er den ikke så god.

Noen som kan svare hvilket som er best mellom canon 7d og 5d mark ii? Eller gi meg ett alternativ som er bedre.

Har ikke den store hastverk med å kjøpe meg speilreflekskamera helt ennå, siden jeg heller vil være omtrent bombesikker til hvilket kamera jeg vil føle meg mest komfortabel med etter informasjon.

Forslag mottas med glede. Knock you self out :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til Trondster, som anbefalte meg kompaktkamera. Det skal jeg holde meg langt unna. Skal koble den til en steadicam rigg, som jeg kommer til å kjøpe meg i London etter nyåret, så det må være en av de store speilreflekshusene. Har ikke sett eller hørt at kompaktkameraene kan gjøre det, samt koble den til en mikrofon.

MEn Trondster har rett i videoinnlegg om hva jeg er ute etter.

50/60 fps er visst standard, men er det noen som har høyere? Sliter med å finne det.

Endret av aseco
Lenke til kommentar

Må nok over på dyrere og større løsninger i såfall. Tror Sony F3 kan overcranke til 100-og-noe, og Red Epic kan vel gå opp mot 300fps i 2k-mode. Men de blir igjen mye dyrere enn et speilrefleks.

Et alternativ som kanskje kan fungere er dog et 60fps-kamera og Twixtor? http://www.revisionfx.com/products/twixtor/

BAre navneproduktet RED gir meg frysninger når det gjelder pris. Ka ligger Sony F3 på? Budsjettet mitt er maks 25.000, da med lenser og andre ting (mik osv).

Lenke til kommentar

Glem F3, den begynner på 130 000 kroner uten tilleggsutstyr. Som sagt, om man skal ha høy oppløsning og høyere framerate enn 60 fps blir det dyrt. Velg en av de, og det blir billigere.

Om du allerede har en del Canon-objektiver kan 600D og 60D være gode alternativer - selv om de kun tar opp 720P i 60 fps (1080P i 24/25/30 fps). Alternativt Panasonic GH2 (også kun 60 fps ved 720P) eller Sony NEX-5n dersom du har lite objektiver til Canon uansett.

Sony NEX-5n er en av de få realtivt billige systemkameraene som tar opp i 1080P og 60 FPS - men vær obs på at det er et problem med klikkelyder under videoopptak. Kan fikses ved å bruke ekstern mikrofon though. :)

Edit: Og siden det ikke er mikrofonplugg på NEX-5n har man i realiteten kun ett valg av ekstern mikrofon til kameraet - nemlig den som går i mikrofonskoen. Så til videobruk er ekstern opptaker nesten et must med NEX-5n.

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Glem F3, den begynner på 130 000 kroner uten tilleggsutstyr. Som sagt, om man skal ha høy oppløsning og høyere framerate enn 60 fps blir det dyrt. Velg en av de, og det blir billigere.

Om du allerede har en del Canon-objektiver kan 600D og 60D være gode alternativer - selv om de kun tar opp 720P i 60 fps (1080P i 24/25/30 fps). Alternativt Panasonic GH2 (også kun 60 fps ved 720P) eller Sony NEX-5n dersom du har lite objektiver til Canon uansett.

Sony NEX-5n er en av de få realtivt billige systemkameraene som tar opp i 1080P og 60 FPS - men vær obs på at det er et problem med klikkelyder under videoopptak. Kan fikses ved å bruke ekstern mikrofon though. :)

Edit: Og siden det ikke er mikrofonplugg på NEX-5n har man i realiteten kun ett valg av ekstern mikrofon til kameraet - nemlig den som går i mikrofonskoen. Så til videobruk er ekstern opptaker nesten et must med NEX-5n.

Haha, fant Sony F3 hos fotovideo. 199.000 kr, Insane. Den kan hende jeg kjøper den en gang, men da må det være i ett annet liv :) Vikitg å holde seg til budsjettet man har satt seg, selv om klippene av Sony F3 på youtube var kjempefine.

720p går fint. Finner ikke stress med å ha absolutt 1080p. Som du nevnte isted, så har man twixtor, og det har jeg absolutt i tankene, men så etter muligheter for å få over 60 fps uten å måtte bruke "effekter" for å tweeke bildet.

NEX 5N så fin ut, men bruk av ekstern av opptaker er totalt utelukkende for min del.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke noen DSLR som går over 6ofps. Da må du over på de største Casio og liknende kameraer.

Sony F3 koster like mye som en RED Epic-X og kan bare gjøre 60fps. Epic kan gjøre 300fps i 2K. 120fps i 5K.

Du trenger ikke mer enn 120fps i de fleste slow-mo situasjoner hvor objekter beveger seg med normal fart. (mennesker/dyr.) Da kan du fint senke hastigheten på 60fps til det halve i de fleste redigerins program (selv om Twixtor kanskje gjør det bedre). Skal du derimot filme objekter som beveger seg raskt er 300fps nyttig.

Vent med å handle noe til etter November 3, Da kommer Canon med ett (kanskje to) nye kameraer og at RED lanserer specs. og pris for RED Scarlet. (mest sannsynlig utenfor ditt budsjett.)

....... Skal koble den til en steadicam rigg, som jeg kommer til å kjøpe meg i London etter nyåret, så det må være en av de store speilreflekshusene.

Hva slags Stedycam rigg finner du i London som er bedre og billigere enn det du får på nett?

Her er en film med flere slow-mo sekvenser. Skutt med; 2 Epics, 1 Phantom Flex, 1 Cineflex, and multiple Contour POV cameras. Spinningen i slow-mo er med Phantom Flex i 1000fps, resten av slow-mo er med Epic.

Driver = David Coulthard

http://www.youtube.com/watch?v=0tEHQJn_hxo

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Hva slags Stedycam rigg finner du i London som er bedre og billigere enn det du får på nett?

Prismessig ligger de omtrent på det samme, men jeg sparer på toll og ekstra avgifter som forsendelse til utlandet pga vekt osv.

Men skal man til London på en fin tur med sin bedre halvdel etter nyåret, så er det greit å ta seg en svipptur innom en av butikkene som selger utstyr. ND filtere og andre ting kan man kjøpe på ebay osv, så det er ikke nødvendig, men riggen veier en del mer og innpakningen større.

Har sansen for Redrock sin rigg, men den er hinsides dyr http://store.redrockmicro.com/DSLR-Cinema-Bundle

Hørt lenge om ryktene til at Canon kommer snart med nye hus, men at den er blitt utsatt flere ganger grunnet jordskjelvet, men ingen "leak" om specs eller veiledende pris.

RED er utenfor alles prisklasse, med mindre du har en fin bakgrunn med massevis av penger, vunnet en storpengepris fra den norske stat eller drevet med sparing av en alder av 2. Bare det å leie seg ett RED kamera koster flere tusen kroner daglig. Husker fra utvekslingsåret (2007] noen år siden hos våre "blå og hvite" naboer ved ett skoleprosjekt, hvor et påbygget RED kostet skolen hele 19.000 kr dagen. Prosjektet varte 5 dager.

RED filmer vakkert, men den befinner seg ikke i min lommeklasse :o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...