Gå til innhold

[Løst] 4870x2 problemer

Anbefalte innlegg

Oppdatering 10.10.11

Jeg har nå bestilt et nytt skjermkort.

ASUS Radeon HD 6950 2GB Direct CU II.

Takk for hjelpen folkens!

Oppdatering 6.10.11

Hei alle sammen!

I løpet av en ukes tid nå, har jeg byttet ut strømforsyning og skjermkortet mitt.

Strømforsyning byttet jeg med en AX 850 Watt, etter bare en dag med spilling fikk jeg samme problemer. For meg bekreftet dette at det var skjermkortet som har tatt kvelden.

En annen grunn til det, er jo at jeg moddet skjermkortet selv, uten noen til å hjelpe meg, eller med noen erfaring, så det kom ikke som en overraskelse at skjermkortet har klikket igjen.

Men likevel, så gikk jeg innom Lefdal, som nå har begynt med å selge et par PC komponenter, og "lånte" meg en 6950 Direct CU II 1GB for 2300 kr (jeg er klar over at dette er svindyrt, skal levere den tilbake når jeg er ferdig å teste).

Hittil har det fungert utmerket med det nye strømforsyningen.

Temperatur, støy og rett og slett stabilitet.

Har nå fjernet den nye strømforsyning, og satt tilbake den gamle, har kun fått testet oppsettet med Furmark, skal spille et par dager, hvis alt går strålende kan jeg levere tilbake PSU, ingen grunn til å kjøpe en ny en, ennå :)

Beklager for dårlig setningsstruktur og takk for hjelpen!

Låser tråden når jeg har bestemt meg for et nytt skjermkort.

Opprinnelig tråden:

Hei alle sammen!

Maskinen min frøs midt under Shogun 2 Rise of The Samurai, etter ca 1.5 time spilling, dette skjedde rett etter en alt tabbing ut og inn.

Ettersom maskinen frøs, slo jeg den av, etter å ha slått den på igjen, lyst 3 røde lys på skjermkortet, noe lignende skjedde da jeg fikk maskinen ca 2.5 år siden, og da var løsningen å ta ut skjermkortet inn og ut.

Etter å ha gjort dette kunne jeg starte maskinen med video output (dette var ikke mulig før), men, hvis jeg spiller noe krevende spill, som Shogun 2, starcraft 2, witcher 2, over lengre tid, gjerne mellom 20 min og 1 time, vil spillet fryse.

Av og til er det mulig jeg "rekker" å alt tabbe ut og slå av spillet.

Her la jeg merke til at et av lysene lyste, nemlig:

"r323 " som betyr, ifølge google:

D5 (R323) GPU-1 (Master) No power

Eneste løsningen jeg kom på (av det lille jeg vet) var å ta ut og inn 8pin og 6pin etter å slått av maskinen, dette hjalp ikke :)

Jeg lurer på da, hva kan løsningen være?

Skal jeg bruke noen av de andre strøm ledningen til PSU til skjermkortet?

Jeg har lyst å påpeke at av de få gangene jeg klarte å "komme ut" av spill frys, så kunne jeg starte spillet igjen, problemet var bare jeg ikke testet lenge nok :p (Hvor det ene røde lyset var forsatt på).

Har testet et par timer med youtube filmer, musikk, nettlesing etc.

Ikke noe problem her.

Edit: Har ikke mulighet til å teste med en annen PSU eller PCI-E kort.

Edit2: Temperaturene er normale og lave. Viften funker som den skal.

Endret av amir90 waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo være strømforsyningen som nå begynner å slite litt.

Om du har en venn som kan låne deg en kraftigere Psu så kan du jo teste det , andre muligheter kan være dårlige kabler som må byttes ut eller rett og slett problematisk skjermkort.

Har ingen tilgjengelig som er bedre.

Men skulle tro at en 750 watt Corsair skulle holde ut lengre :)

Kan jeg bruke andre 6 og 8 pin fra PSU eller skulle det ikke ha noe å si?

Jeg kan vel eventuell spille med lavere grafikk..

Lenke til kommentar

Alle strømforsyninger kan ta kvelden før eller senere, at den er laget av Corsair som er kjent for å lage gode strømforsyninger gir jo desverre ingen garanti for at før eller siden kan det oppstå trøbbel.

Uansett så hadde jeg prøvd å feilsøke ved å starte med strømforsyningen , alternativt kan du ta med deg skjermkortet til en kompis og teste det der ,fungerer det normalt så kan du allerede da utelukke eventuelt problemer med det og fokusere på hovedkort og kabling / psu.

Lenke til kommentar

Alle strømforsyninger kan ta kvelden før eller senere, at den er laget av Corsair som er kjent for å lage gode strømforsyninger gir jo desverre ingen garanti for at før eller siden kan det oppstå trøbbel.

Uansett så hadde jeg prøvd å feilsøke ved å starte med strømforsyningen , alternativt kan du ta med deg skjermkortet til en kompis og teste det der ,fungerer det normalt så kan du allerede da utelukke eventuelt problemer med det og fokusere på hovedkort og kabling / psu.

Jeg forstår, skal se om jeg finner noen som er villig til å prøve :)

Lenke til kommentar

Jeg er nødt å vente et par dager før jeg får gjort noen ordentlig testing.

Derimot spilte jeg Dead Island i over 45 min, uten at noen ting skjedde.

Jeg la merke til at maskinen påsto at jeg hadde installert en ny CPU, når jeg ikke har rørt den. (skiftet kabler til skjermkortet og tok ram ut og inn, men rørte ikke CPU).

Skal prøve noen andre spill også.

Lenke til kommentar

Hmm, høres faktisk ut som at hovedkort roter litt.

Har du forandret på bios eller noen innstillinger der? Eventuelt hvor gammelt er hovedkortet?

Kan jo være noe såpass enkelt som at batteriet på hovedkortet ikke fungerer helt som det skal så om du har et annet hovedkort som du ikke bruker kan du jo prøve å bytte batteri og se om det gjør noen forskjell.

Andre ting som er verdt å prøve men som er litt mer risikabelt er å Flashe Bios til en nyere versjon om det er mulig , kan jo være at noe har korrumpert bios'en (noen få malware kan faktisk gjøre det , men også et par Bootloaders for Pirate Windows 7 ) men generelt så er dette noe man må gjøre med omhu da en feilflash kan ta knekken på hovedkortet. Personlig så mener jeg at om hovedkortet ikke lar seg flashe på standard innstillinger så er det trolig et problem med hk i utgangspunktet som forårsaker det.

Lenke til kommentar

Hmm, høres faktisk ut som at hovedkort roter litt.

Har du forandret på bios eller noen innstillinger der? Eventuelt hvor gammelt er hovedkortet?

Kan jo være noe såpass enkelt som at batteriet på hovedkortet ikke fungerer helt som det skal så om du har et annet hovedkort som du ikke bruker kan du jo prøve å bytte batteri og se om det gjør noen forskjell.

Andre ting som er verdt å prøve men som er litt mer risikabelt er å Flashe Bios til en nyere versjon om det er mulig , kan jo være at noe har korrumpert bios'en (noen få malware kan faktisk gjøre det , men også et par Bootloaders for Pirate Windows 7 ) men generelt så er dette noe man må gjøre med omhu da en feilflash kan ta knekken på hovedkortet. Personlig så mener jeg at om hovedkortet ikke lar seg flashe på standard innstillinger så er det trolig et problem med hk i utgangspunktet som forårsaker det.

Glemte selvsagt å skrive ned hva slags maskinvare jeg har :)

Intel Core i7 i7-920 (2,67GHz)

His Radeon 4870x2 2GB

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9

Asus P6T Deluxe

Antec Twelve Hundred Gaming Case

Dell UltraSharp 2408WFP 24" 1920x1200

+ Corsair 750W

Alt er ca 2.5 år gammel.

Kan ikke komme på noen merkverdig jeg har gjort annerledes, enn å ha installert noen nye spill gjennom steam, de da installerer noen små greier hver gang.

Oppdaterte til FIrefox 7, men tror jeg gjorde dette etter dette skjedde første gangen.

Andre ting nylig er Nvidia Physx, System requirements lab (for å kunne teste systemkrav på nettet), og EA origin (for å kjøpe nye spill).

Hovedkort har jeg så og si ikke rørt når det gjelder BIOS og oppdateringer.

Jeg vil påpeke 2 ytterligere ting.

Skjermen min holder på å "dø", dvs jeg får sånne vertikale turkise linjer 2-3 plasser når jeg slår på maskinen og skjermen, disse forsvinner etter ca 5-10 min.

Og at i Shogun 2 har det skjedd lignende på andre maskiner, men dette skal alstå være "fikset".

Jeg har ingen erfaring med å flashe bios eller bytte batteri, er dette en enkel affære?

Lenke til kommentar

Forresten, har du sørget for å vedlikeholde skjermkortet? Dvs renset støv og sånt fra det?

Varmeutvikling kan også føre til slike problemer som du nevner.

For et par måneder siden smørte jeg på ny kjølepasta, fjernet all form for støv med lufttrykk på boks.

Jeg har også ghetto moddet skjermkortet, fjernet noen av plastikken foran vifta til skjermkortet, så det ikke blir så trangt.

Jeg har også fjernet "gitteret" bak skjermkortet, rett under skjerm tilkoblingene.

:)

Men skal innrømme at jeg gjorde ikke allverdens med kortet de 2 første årene jeg hadde de.

Edit: Jeg har ikke smørt på ny kjølepasta til CPU dog :)

Endret av amir90 waits for alice
Lenke til kommentar

Høres i alle fall ikke bra ut.

Du bør få testet skjermkortet i en annen pc.

Om du kan lokalisere lyden så kan det hjelpe litt faktisk.

Lager ikke den lyden lenger, men av det lille jeg hørte, så virket lyd til å komme bak fra maskinen, da kan det være enten skjermkortet, PSU eller hovedkort igrunn.

(Skjermkortet lyser alstå ikke et rød lys når jeg starter maskinen og ikke spiller noen spill:))

La merke til noe nytt dog, jeg tror iallefall dette er noe nytt.

Nemlig et blått lys i nærheten av en av ram brikkene.

post-155889-0-16649000-1317307800_thumb.jpg

Usikker på om den var der før, har igrunn heller ikke hatt minne problemer, så tviler på at det ligger der.

Skal se om jeg kan overbevise min kamerat om å la meg sett inn skjermkortet mitt i maskinen hans.

Lenke til kommentar

Kortet faller ut, "Device Removed" er det samme som om noen røsket ut kortet under drift.

Med andre ord så forsvinner strømmen til kortet eller så skrur det av seg selv.

Det er mulig at VRMene på kortet overopphetes, har du skikkelig kontakt med kjøleren? Antar det brukes termiske puter, og har hørt at disse kan være kronglete.

Lenke til kommentar

Kortet faller ut, "Device Removed" er det samme som om noen røsket ut kortet under drift.

Med andre ord så forsvinner strømmen til kortet eller så skrur det av seg selv.

Det er mulig at VRMene på kortet overopphetes, har du skikkelig kontakt med kjøleren? Antar det brukes termiske puter, og har hørt at disse kan være kronglete.

Temperaturene er på normalt nivå.

Betyr det at feilen enten ligger skjermkort, eller strømforsyning.

Eller hovedkortet?

Kan hende jeg har mulighet til å låne et helt nytt skjermkort og strømforsyning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...