snapplesnuppa Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Hei! Jeg trenger litt hjelp angående examen i Helfel (Ex.fac) Har jobbet med dette hele dagen og kom endelig fram til noe, men nå begynner tvilen å komme igjen om det går an å skrive det. Oppgaven er altså: De aller fleste mennesker vet noe om psykologi i den forstand at de er skapninger som opplever seg selv og verden rundt seg. Man bruker sunn fornuft til å forstå hvorfor folk oppfører seg som de gjør, hvordan de tenker og opplever verden, hvordan de blir påvirket av ulike faktorer, hva som skal til for å lette lidelse, og så videre. Hvordan står dette i forhold til psykologi som fag? Så det kan være lurt å begynne med å skaffe seg en oversikt over hva som karakteriserer psykologi som fag. F.eks.: hvordan får faget psykologi sin kunnskap? Hvordan vet man det man vet i psykologien, hvis det ikke er basert på synsing og sunn fornuft? Jeg kom da til slutt fram til en overskrift: Psykologiens plass i samfunnet - Historisk, rettsmedisinsk salgsobjekt og stikkordene jeg ville diskutere var: * psykologi i juss sammenheng ved dom og rettssak * hypokonderi, depresjoner, angst, bipolar lidelse, add, adhd - lett å få tak i medikamenter, for lav smerteterskel og tyr til medisinering i stedet for å gå til roten av problemet, så kvitter vi oss med symptomene * hva er grunnen til all medisineringen? tilgjengelighet, press og forventninger *psykologiske effekten av reklame * I gamle dager jobbet de på markene og hadde ikke tid til å sitte inne å syns synd på seg selv osv. * Undergreiner av psykologi - lifecoach, imagerådgiver * "Alt var bedre før" fordi de ikke var klar over alt vi vet i dag blant annet, de hadde ikke TV blant annet... vi blir påvirket av media. ** Verden utvikler seg så fort at vi ikke får tid til å tilpasse oss. Jeg tenker nå at jeg ikke kan ha den overskriften fordi det er da strengt tatt ikke en problemstilling som tar opp psykologi som fag... Er det noen som kan være så snill å hjelpe meg og komme med forslag til hva jeg kan skrive om... Skal leveres imorgen ettermiddag og dette er eksamens oppgaven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå