Gå til innhold

[Løst] Min bærbare datamaskin, problem med HDMI

Bjorkizz

Anbefalte innlegg

Etter jeg kjøpte ny TV begynte jeg å benytte HDMI-utgangen mye oftere. Jeg la fort merke til at HVER ENESTE gang jeg kopler til HDMI-kabelen får jeg bilde, men ATI HDMI output er deaktivert. Dette fører til at jeg ikke får lyd. Måten jeg løser dette på er å restarte laptopen, men dette skal i teorien ikke være nødvendig og blir utrolig kjedelig i lengden.

Har installert siste Catalyst drivere + oppdatert lyddrivere til catalyst, men til ingen nytte.

Skjermkortet med HDMI-utgangen er forresten et ATI Mobility Radeon 5650. Noen som kjenner til problemet, og har løsninger for det?

Takker for svar!

Endret av Bjorkizz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat samme problem nå som jeg byttet ut HDD med SSD.

En løsning er dette:

Etter å ha koblet til HDMI kabelen og fått bilde på TVen, gå til avspillingsenhetene, klikk på ATI HDMI lyd og trykk på "Bruk som standard".

Hvis ikke det funker, kan du prøve å oppdatere lyddriveren direkte fra Realtek. Last ned ATI HDMI Audio Device altså.

Hvis ikke det funker, skal jeg også feilsøke litt etterpå.

Lenke til kommentar

Har akkurat samme problem nå som jeg byttet ut HDD med SSD.

En løsning er dette:

Etter å ha koblet til HDMI kabelen og fått bilde på TVen, gå til avspillingsenhetene, klikk på ATI HDMI lyd og trykk på "Bruk som standard".

Hvis ikke det funker, kan du prøve å oppdatere lyddriveren direkte fra Realtek. Last ned ATI HDMI Audio Device altså.

Hvis ikke det funker, skal jeg også feilsøke litt etterpå.

Det er det som er greia. "Bruk som standard" kan ikke aktiveres siden HDMI Audio output ikke er koplet til. ATI HDMI Audio Device er allerede lastet ned, men det fungerte ikke.

Lenke til kommentar

OMG, jeg skrev en løsning. og den ble ikke posta!

Vel, kort da:

Åpne avspillings-enheter.

Høyre klikk på "Liste boxen" med alle enhetene. Og vis skjulte enheter.

Og se om din enhet kan være en av de skjulte.

Også, har du ikke noen andre lyd inplugger på PC aktive?

Bare HDMI og ikke (Glemt navn. Hijack plug eller noe slikt :p)

Lenke til kommentar

Hehe, jojo har Line-out og in, men har en receiver med litt høyttalere og stash som også skal være koplet til :p For å gjøre det mulig å få alt gjennom en kabel bruker jeg HDMI.

Men tror jeg har fikset det. Skal teste litt frem og tilbake nå. Installerte en driver fra Realtek som nå gjør at enheten heter Realtek HDMI output, men selvsagt sender gjennom ATI sin output. Funket nå ihvertfall, så får se om det ikke dukker opp flere problem.

Edit:

Takk for Realtek-linken, Myst !

Endret av Bjorkizz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...