Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er Mazda 3 en fornuftig førstebil?

Gavekort

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter her og leter etter min første bil, men forsikringspremiene her i Storbritannia knuste mine forrige bilplaner om en BMW 5-serie.

Mazda 3 har er i en forsikringsklasse på 5, i motsetning til BMW/Mercedes etc etc, som ligger på 15.

Nå har jeg ingen erfaring med Mazda 3, eller Mazda generelt, så vil en ~2005-modell tilfredsstille meg? Er det godt med drag i motoren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Kjøpte Mazda 3 2004 modell i våres som min første bil.

Foreløpig godt fornøyd, lite/ingen problemer hittil. Har bare bytta batteriet som har stått i siden bilen var ny, og vindusviskere.

Motoren i min bil z06, 1.6 liter er en helt grei motor, ikke noe voldsomt skyv og du må være ganske aktiv med girspaken for å få opp turtallet, slik at den går framover. Min erfaring er at draget i motoren starter på ca 3500 rpm men over 5500 til 6000 er det ikke så mye igjen. Bilen deler ca 60% av delene med ford focus og volvo v40, som heller ikke er dårlige biler. Vær dog litt obs på rust, et problem den også deler med ford og volvo. Ok sittestilling i førersetet, er selv 1.85m. Baksetet derimot er ganske trangt, men der sitter jeg jo aldri likevel. Dårlig benplass og små dører bak.

Normalt et bilhold med lite problemer, men ville nok hatt en større motor i den.

Lenke til kommentar

Jeg har selv kikket på bil i Storbritannia. Hvor mye forventer du å måtte betale for forsikring for en Mazda 3 1,6? Av alle bilene jeg har kikket på var den billigste 13.000 i året i forsikring. Rimelig uaktuelt når bilen koster det samme.

Edit: Dette var da med 5 års skadefri kjøring, 8000 miles i året og delkasko ("3rd party, fire and theft"), 23 år gammel mann bosatt sentralt i Cardiff.

Endret av OML
Lenke til kommentar

Stemmer det! Man betaler rundt 13000kr uansett hvilken bil man velger.

Jeg har ikke fått noen skikkelig pris enda, men en Mazda 3 ligger mellom 1100 - 1500£ for meg som er 18 år, og ikke har noen erfaring.

Enda verre er det for dem som har et norsk sertifikat, da britene kjører på andre siden av veien.

Lenke til kommentar

Enda verre er det for dem som har et norsk sertifikat, da britene kjører på andre siden av veien.

Vil anbefale deg å kjøre på samme side av veien som britene, uansett hvilket sertifikat du har ;)

Spøk til side - Mazda 3 er kanskje ikke verdens mest spennende bil, men de pleier å være ganske ålreite å kjøre sammenliknet med sine nærmeste konkurrenter. Motormessig er det ingen spesielle ting å bekymre seg for, og med såpass ny japse er det lite trolig at det er andre voldsomme feller heller. Slitedeler slites, som regel står sånt i forhold til tilbakelagt kjørelengde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...