Oly Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Jeg har lenge hørt om vannkjøling, men ikke før nå har jeg virkelig begynt å vurdere det for fullt. Siden jeg bygget ny PC i sommer, har jeg hatt problemer med et Gainward Geforce GTX 580 skjermkort som støyer som en jetmotor under load, og dette holder på å ta knekken på meg. Jeg kjøpte meg et InWin Dragon Rider i sommer for å bygge PCen inn i det toweret, og dette er et stort kabinett som gir romfølelse innvendig. Alt fungerte bra, men så snart jeg starter et spill som viser hva skjermkortet duger til; da høres skjermkortvifene ut som en jetmotor og de forstyrrer meg selv når jeg har headset med brukbart høy lyd på meg. Uansett, jeg har nå bestemt meg for å satse på vannkjøling til både GPU og CPU mens jeg allerede er i gang (CPU slik at jeg kan klokke min i7 2600K til nærmere 5 Ghz). Jeg har nå gjort littegrann research angående dette med vannkjøling, og fikk god hjelp til å komme i gang ved å bruke coolingconfigurator.com sitt veiledningsoppsett. Men så kommer det et hav med alternativer jeg kan velge av waterblocks på både CPU og skjermkort, og her blir jeg forvirret. Noen waterblocks er billigere enn andre, og materialene de er produsert i varierer fra Kobber, Nikkel, Acetal og Plexi. Har det noen hensikt å velge det dyreste her, eller er det billigste godt nok når det gjelder waterblocks? PS Jeg kan også nevne at jeg kommer til å gå for SLI på et senere tidspunkt, så når det gjelder pumper og den slags bør den holde til to skermkort+cpu. Jeg har en strømforsyning på 1.2 kW, så jeg tror ikke at den vil bli noen flaskehals. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Hva er det du trenger hjelp til, spesifikt? Dette med kobber, nikkel, plexi, acetal er bare opp til deg selv. Acetal tåler mere enn plexi, selvsagt. Personlig kjører jeg EKs Acetal+EN blokker på alt. Men du kan bruke hva du vil. Jeg liker personlig D5/MCP655-pumper, men du kan ikke ta feil med en DCC/MCP35X heller. Det som er selve valget, mener jeg, er nesten hvilken vanntank man vil ha. Jeg bruker Danger Dens Monsoon Premium D5-tank, og da er det bare D5 som passer i den, selvsagt. Men det finnes vanntanker som tar 1-2xD5 eller DCC, så man må nesten bare velge det man liker, for så å velge pumpe etter det. Med mindre man skal ha pumpe/tank montert internt, da bør du velge pumpe etter hvilken slags lydprofil du liker best. D5/DDC lager litt forskjellige lyder, det finnes mange videoer som kan hjelpe deg med det. Uansett hvilken du velger så er 1x pumpe nok. Men klart, 2 er bedre. Lenke til kommentar
Oly Skrevet 28. september 2011 Forfatter Del Skrevet 28. september 2011 (endret) Hei, takk for svar Jeg leste litt om det med materialtyper på water blocks sent i går kveld, og der ble jeg frarådet plexi, mens forskjellene ikke skulle være så store på de andre materialtypene. Jeg så en test på youtube angående Swiftech MCP655 pumpe, så jeg tenkte den var grei, men så fikk jeg vite prisen på denne saken. Denne koster jo nesten 1000 spenn, og dette er bare for en av de nødvendige komponentene i hele dette vannkjølingssystemet. Jeg må uansett ha kraftig nok pumpe til å drifte et system som på sikt vil ha to GTX 580 kort samtidig som den nå har en i7 2600K cpu, som kommer til å bli overklokket nærmere 5 Ghz (4.2 nå). Så kommer vel tank i tillegg, men jeg kan nevne at jeg er ute etter å bruke minst mulig penger for å få satt opp dette systemet med pumpe, tank og radiator. Systemet mitt skal ikke bli av den typen som avbildes i overklokking/vannkjølings-system konkurranser akkurat heller Kort fortalt så har jeg allerede funnet ut hvilken water block jeg skal ha på skjermkortet, og lurer på å kjøpe en av de billigerre water blocks til CPU (EK-Supreme LTX - Acetal kostet ikke mer enn drøyt 35 euro på coolingconfigurator), så da gjenstår det radiator, pumpe og tank som gir den nødvendige ytelse til en rimelig penge. I og med at jeg er ny på dette med vannkjøling, trenger jeg da hjelp til anbefalinger på disse komponentene. Jeg vet heller ikke hvilken type slanger og nipples jeg bør velge enda da. Endret 28. september 2011 av Oly Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 (endret) Det med radiator er mest hva slags lydprofil du vil ha. FPI (fins per inch) er enheten du må se etter. XSPC RX-serien (og Coolgate, m.f.) har 7 FPI, mens andre har 12, 14, 20, og så videre. Jo høyere FPI du har på radiatoren, jo mere CFM må viftene dine generere for å kjøle skikkelig. Men jo høyere FPI du har, jo bedre blir ting kjølt, selvsagt. Så det er en vanskelig ting å ta stilling til. Personling har jeg bare brukt radiatorer med 7 FPI og vifter på 800-1000 RPM, så jeg kan ikke si så mye om andre kombinasjoner. Men jeg tror ikke det er godt nok til å kjøle 2x 580 og en overklokket 2600k (med 360x120x60 radiator, mener jeg). Kanskje det er det, jeg vet ikke. Er du ikke så plaget av støy så er det kanskje greit å kjøre en radiator med litt høyere FPI og vifter på 1400-1800 RPM heller. Du bør lese skinnees test for å finne hvilken radiator som passer best til hvilke vifter. Side 4 og 5 der har de saftige detaljene. Side 4 spesielt har nok mange ting du ikke forstår enda, men det er ganske enkelt; tallene under "X Delta"-kolonnene er hvor mange watt radiatoren ble kvitt når forskjellen på romtemperatur og CPU-temperatur var X på den viftehastigheten helt til venstre i raden. Les det et par ganger så forstår du Eller du kan bare se på de grafene under. Det er nok enklere. Men ja, du må betale oppimot 800-1000 for pumpen, og så kommer vanntanken i tillegg. Dette med slanger og nippler betyr ingenting, der kan du bruke akkurat hva du vil. Endret 28. september 2011 av vhaarr Lenke til kommentar
opticus Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Bruker en d5/mcp655 selv. loopen består av CPU-, hovedkort- og skjermkortblokk, pluss 2 radiatorer: 480x120 + 240x120. også et reservoar da selvfølgelig. Ang powersupply trenger du ikke all verden med kraft for å dra et vannkjølingsystem. Bruker et Corsair AX850 selv. hvilke nipler man bruker har mest med utseende å gjøre, jeg bruker utelukkende bitspower kompresjonsnipler pga utseende og at jeg er sikker på at de ikke faller av. uansett er det lite bevegelse på en normal pc så man trenger strengt tatt ikke kompresjonsnipler(sånne man skrur fast slangen med og ikke bare trer den utenpå) Hvis du ikke vil sette av litt penger på dette vil som han over meg nevner kanskje være like greit? ferdigsett så slipper du all research, skal du ha kvalitet som man gjerne ønsker når man kombinerer vann med dyr elektronikk så koster det litt, men hvis utseende ikke er veldig viktig så er det jo verdt å ta en titt på bruktmarkedet på hw.no, her er det jo nesten alltid noen pumper, radiatorer og slikt til salgs for en fornuftig penge, ser det ligger en annonse med hvertfall pumpe, nipler og muligens radiatorer også ute nå Lenke til kommentar
opticus Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 kom til å tenke på at du kan jo faktisk kjøpe bedre luftkjølere også. vet at de beste luftkjølerne støyer lite og kjøler minst like godt som et dårlig vannkjølingssett Lenke til kommentar
Oly Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2011 kom til å tenke på at du kan jo faktisk kjøpe bedre luftkjølere også. vet at de beste luftkjølerne støyer lite og kjøler minst like godt som et dårlig vannkjølingssett Jeg har vurdert det med bedre luftkjølere også, men problemet ble at den ene luftkjøleren jeg fant på nettet "stjal" den andre PCI-Express porten, slik at det ikke ville være mulig å kjøre SLI-modus når jeg på et senere tidspunkt anskaffer meg et GTX 580 nr 2 kort. Lenke til kommentar
ti-guru Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Bruker en d5/mcp655 selv. loopen består av CPU-, hovedkort- og skjermkortblokk, pluss 2 radiatorer: 480x120 + 240x120. også et reservoar da selvfølgelig. Ang powersupply trenger du ikke all verden med kraft for å dra et vannkjølingsystem. Bruker et Corsair AX850 selv. hvilke nipler man bruker har mest med utseende å gjøre, jeg bruker utelukkende bitspower kompresjonsnipler pga utseende og at jeg er sikker på at de ikke faller av. uansett er det lite bevegelse på en normal pc så man trenger strengt tatt ikke kompresjonsnipler(sånne man skrur fast slangen med og ikke bare trer den utenpå) Hvis du ikke vil sette av litt penger på dette vil som han over meg nevner kanskje være like greit? ferdigsett så slipper du all research, skal du ha kvalitet som man gjerne ønsker når man kombinerer vann med dyr elektronikk så koster det litt, men hvis utseende ikke er veldig viktig så er det jo verdt å ta en titt på bruktmarkedet på hw.no, her er det jo nesten alltid noen pumper, radiatorer og slikt til salgs for en fornuftig penge, ser det ligger en annonse med hvertfall pumpe, nipler og muligens radiatorer også ute nå Se her for anmeldelese av rig med nevnte kort installert. Besnærende greier... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå