earaser1993 Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 (endret) Hei. Jeg har nettop bygd en pc. Jeg får problem når den skal startes opp, på skjermen står det "no signal detected". Jeg har brukt over 8 timer på å sette den sammen, første gang jeg gjør det og siden pcen ikke vil starte nå begynner jeg å bli ganske fortvilet. Derfor skriver jeg her. Når jeg starter pcen begynner alle viftene å gå og lyse blått. Viftene på både cpu og gpu går som de skal og jeg har koblet strømforskyning til motherboardet. Cd-rommet fungerer på pcen og jeg kan både åpne og lukke det. De lysene som lyser på pcen er: Core_unlocker (rødt), Turbo_key_II (rødt) og sb_pwr (grønt). Jeg tror det var sb_pwr det sto på det siste lyset, det er ivertfall like over usb tilkoblingene på motherboardet. Det lyste rødt på mem Ok også, så jeg trykte på knappen og lyset sluknet... Jeg skulle aldri ha prøvd på å bygge en pc, jeg fikk beskjed om at det var så lett og at alle kunne klare det... Jeg har fulgt alle mulige forskjellige guider men klarer enda ikke starte pcen. Hvis noen kan hjelpe meg vil jeg være taknemlig. Endret 27. september 2011 av earaser1993 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Det er strengt tatt enkelt å bygge en maskin. Men det er noen fallgruver hist og her som man kanskje ikke tenker over hvis man aldri har tatt i et kretskort før. Først av alt så skal cpu og minnebrikker monteres før hovedkortet innstalleres pga 2 ting, 1 det er mye bedre plass ute i den store verden eller stua hvis det var der du monterte den, og 2 minnebrikker krever ofte et vesentlig trykk for å kommer skikkelig ned i slottene. Hvis hovedkortet er montert i maskinen så vil det svikte og det kan være vanskelig å se om brikkene sitter dypt og riktig. De har også som regel dedikerte slotter alt avhengig av hvor mange brikker eller brikkesett du kjøpt, sjekk manualen. Cpu monteres riktig vei, den er merket både på cpu og i slotten så det skal godt gjøres å ta feil men det er fullt ut mulig. Evt kjølepasta skal legges på cpu som en liten dært på midten, monter så kjøleren, husk viftekabel på riktig kontakt på hovedkortet. Hovedkortet skal så monteres på spacere som er avlange mutterstykker eller lignende for at ikke kontaktene på undersiden skal kortslutte på bakplata. Powerknappkabelen, hd-ledkabel etc må så monteres i sine kontakter på hovedkortet, konsulter manualen til hovedkortet for riktig plassering. Monter så powerkabler på hovedkort, monter skjermkort og husk at alle kraftige skjermkort må ha ekstra power i form av 1 eller 2 kabler som monteres i bakkant av kortet. Nå kan du starte maskinen, er alt montert riktig så skal du få bilde på skjermen og kunne aksessere bios. Lenke til kommentar
earaser1993 Skrevet 28. september 2011 Forfatter Del Skrevet 28. september 2011 Det er strengt tatt enkelt å bygge en maskin. Men det er noen fallgruver hist og her som man kanskje ikke tenker over hvis man aldri har tatt i et kretskort før. Først av alt så skal cpu og minnebrikker monteres før hovedkortet innstalleres pga 2 ting, 1 det er mye bedre plass ute i den store verden eller stua hvis det var der du monterte den, og 2 minnebrikker krever ofte et vesentlig trykk for å kommer skikkelig ned i slottene. Hvis hovedkortet er montert i maskinen så vil det svikte og det kan være vanskelig å se om brikkene sitter dypt og riktig. De har også som regel dedikerte slotter alt avhengig av hvor mange brikker eller brikkesett du kjøpt, sjekk manualen. Cpu monteres riktig vei, den er merket både på cpu og i slotten så det skal godt gjøres å ta feil men det er fullt ut mulig. Evt kjølepasta skal legges på cpu som en liten dært på midten, monter så kjøleren, husk viftekabel på riktig kontakt på hovedkortet. Hovedkortet skal så monteres på spacere som er avlange mutterstykker eller lignende for at ikke kontaktene på undersiden skal kortslutte på bakplata. Powerknappkabelen, hd-ledkabel etc må så monteres i sine kontakter på hovedkortet, konsulter manualen til hovedkortet for riktig plassering. Monter så powerkabler på hovedkort, monter skjermkort og husk at alle kraftige skjermkort må ha ekstra power i form av 1 eller 2 kabler som monteres i bakkant av kortet. Nå kan du starte maskinen, er alt montert riktig så skal du få bilde på skjermen og kunne aksessere bios. Jeg monterte både ram og cpu på hovedkorte før jeg monterte det. Jeg må se nærmere på detikerte slott, selv om jeg fulgte en guide og koblet de til de samme slottene som dem er det ikke sikkert det er rett. Jeg monterte cpu etter pilen på kanten så den skal være riktig plasert, men jeg har ikke kjøleplasta. Kabelen fra vifta er rett. Mutterstykkene til hovedkortet var allerede koblet til så alt jeg trengte å gjøre var å skru det på. Jeg må sjekke power knapp og diverse men jeg puttet alle i en hvit kontakt som videre ble festet til hovedkorte. Pcen starter når jeg trykker på knappen så jeg antar det er greit? Jeg har koblet to power kabler til hovedkortet og to til skjermkortet. Det kan være jeg har montert ram feil, trodde ikke det var så nøye hvilke slots jeg koblet det til. Skal sjekke det også videre si om det fikset problemet. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Siden du ikke har kjølepasta, sitter det da en thermal pad på cpukjøleren?? NB. Det er hysterisk viktig at det er en av delene hvis ikke vil cpuen din brenne opp, eller medføre at maskinen starter og stopper umiddelbart. Lenke til kommentar
earaser1993 Skrevet 28. september 2011 Forfatter Del Skrevet 28. september 2011 Siden du ikke har kjølepasta, sitter det da en thermal pad på cpukjøleren?? NB. Det er hysterisk viktig at det er en av delene hvis ikke vil cpuen din brenne opp, eller medføre at maskinen starter og stopper umiddelbart. Er ikke sikker. Vifta klistret seg ivertfall fast som om det var lim under. Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 No signal detected får jeg dersom skjermkort kabelen ikke er koblet til skjermkortet på min pc. Mulig jeg er på tynn is her, men det høres ut som om det kan være noe med skjermortet. Trenger ikke være noe galt, men jeg ville sjekket der først. Lenke til kommentar
earaser1993 Skrevet 28. september 2011 Forfatter Del Skrevet 28. september 2011 (endret) Fikset problemet, takk for alle svar. Det var vist en plast brikke i halve delen av den ene strømtilførselen til hovedkorte. Drodde derfor jeg bare skulle koble til halvparten (den kunne deles i to) men så viste det seg at jeg måtte koble til hele ved å ta vekk plastbrikken... Fant også ut at det fulgte en manual med pcen som forklarte hvordan jeg skulle gjøre det... Kunne spart så mye tid, nå føler jeg meg dumm... Foresten, nå kan jeg instalere windows, men når jeg skulle gjøre det var det bare en hardisk på 69 GB å velge mellom. Betyr det at hardisken er koblet til feil? Endret 28. september 2011 av earaser1993 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Har du prøvd å repartisjonere disken via innstallasjonscd'n? Hvis dette er en helt ny disk så skulle den strengt tatt kommet opp som raw, dvs uformatert. Lenke til kommentar
earaser1993 Skrevet 28. september 2011 Forfatter Del Skrevet 28. september 2011 Har du prøvd å repartisjonere disken via innstallasjonscd'n? Hvis dette er en helt ny disk så skulle den strengt tatt kommet opp som raw, dvs uformatert. Jeg hadde ikke koblet til strøm... Fant ingen ledning som passet så jeg trodde ikke hardisken hadde bruk for strømkabel, koblet den til, startet instalasjonen av windows på nytt og fikk tre hardisker ved opstart. Det var primær hardisk på 69 Gb, en som systemet hadde reservert på litt over 100 mb også den nye jeg hadde koblet til på 500 gb. Jeg valgte å instalere windows på den med 69 Gb, men klarte ikke skifte primær til den på 500 gb... Jeg instalerte windows, men nå er det bare to hardisker som vises inne i wondows selv om den på 500 Gb var på listen... Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Klikk på "Start"knappen og høyreklikk på Min Datamaskin og velg Manage. Klikk deg inn på Diskbehandling så finner du resten av disken din. Lenke til kommentar
earaser1993 Skrevet 28. september 2011 Forfatter Del Skrevet 28. september 2011 Klikk på "Start"knappen og høyreklikk på Min Datamaskin og velg Manage. Klikk deg inn på Diskbehandling så finner du resten av disken din. Ja, det hjalp. Takker! Et siste spørsmål så skal jeg slutte å plage deg Jeg får skjermen til å fungere men når jeg skal koble skjermkabelen til skjermkorte vil ikke skruene feste seg, de bare snurrer rundt. Vet du om det er noe jeg må gjøre her? Må jeg kjøpe en annen tilkoblingsmetode? Jeg har også en http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=431781 for å feste hdmi kabelen i, denne vil heller ikke feste seg til skjermkorte med skruene. De får kontakt men jeg kan lett dra de ut igjen. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Press litt mens du skrur, kanskje kontakten ikke er helt inne Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Sikker på at du har dytta kontakten langt nok inn? Skruene skal da feste seg såfremt ikke låsemutrene på skjermkortet er løse. Lenke til kommentar
earaser1993 Skrevet 29. september 2011 Forfatter Del Skrevet 29. september 2011 Sikker på at du har dytta kontakten langt nok inn? Skruene skal da feste seg såfremt ikke låsemutrene på skjermkortet er løse. Jeg, jeg har dytta den langt nok inn. Men skjermkabelen er 6 år gammel så det kan hende den er utdatert? Det går jo å bare la den sitte løst, men det hadde vært best å få den festet på et hvis. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 KJØP NY KABEL!!!!!! Lenke til kommentar
earaser1993 Skrevet 30. september 2011 Forfatter Del Skrevet 30. september 2011 KJØP NY KABEL!!!!!! Det er adapteren som ikke vil feste seg. Og jeg får skjermen til å fungere, skal kjøpe en ny adapter og se om den passer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå