Gå til innhold

Hva er greia med hjemmegruppepassord...?

MilKman'

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter og skal logge på hjemmegruppa på mitt nett (WORKGROUP), men når jeg skal logge på, må man plutselig ha passord... Jeg har ordna hjemmegruppepassord, men fortsatt så står det bare at det er en feil i hjemmegruppen.

Dette er på en laptop som er koblet til trådløst nett.

Beklager hvis jeg har lagd en post for mye, men jeg tenkte det var lurest å lage en ny post om et nytt problem : )

Mvh CjC

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du har flere pcer hjemme som alle er koblet til samme gruppe (WORKGROUP skriver du selv)?

WORKGROUP er standard arbeidsgruppe navn på alle Windows installasjoner. Ofte greit å bytte dette til noe annet, og passe på at arbeidsgruppen er lik på alle pcene.

Hjemmegruppe passord er en funksjon i Windows 7, og fungerer ved at du oppretter en hjemmegruppe på en pc, og så kan andre koble seg opp på pcen med det passordet. Litt usikker på hvor bra dette fungerer med tidligere Windows versjoner.

Men om alle pcene dine er Windows 7 pcer, burde det fungere.

Uansett, hvordan er oppsettet ditt hjemme. Hvor mange pcer har du, har alle samme arbeidsgruppe, er alle koblet til samme nett?

Lenke til kommentar

Jeg har en bærbar (den nye som nevnt i min forrige tråd) og en stasjonær.

Den bærbare er koblet via trådløst (samme nett), og stasjonære er koblet via kabel.

Begge hører til 'WORKGROUP', men når jeg skal koble til så står det jo bare at det var en feil på hjemmegruppen.

Hva om jeg bytter? Til f.eks MSHOME? Kan det funke bedre tror du? : )

Lenke til kommentar

Som myhken sier, arbeidsgruppen, uansett hva du kaller den for, er ikke det samme som hjemmegruppe. Sett den til WORKGROUP eller noe annet gøy på begge PCene og glem den.

Når det gjelder hjemmegruppe kan det være greit å sørge for at det ikke blir satt opp i hytt og gevær på forskjellige PCer. Gå inn på laptop og stasjonær, naviger deg til Control Panel\Network and Internet\HomeGroup og trykk 'Leave the homegroup' på begge, koble laptopen fra nettet og bruk den stasjonære PCen til å 'Create a new homegroup'. Følg veiviseren og noter ned passordet du får generert.

Deretter tar du laptopen online igjen og, hvis jeg husker riktig, vil den da merke at det finnes en homegroup på LANet og spørre om du vil joine det - her trenger du da passordet. Når det er gjort skal alt være i boks.

EDIT: Btw, noen års erfaring med Windows 7 tilsier at før eller siden vil en eller flere PCer plutselig forsvinne fra hjemmegruppen helt uten videre (men fremdeles synlig på LAN som normalt), så regn med å måtte gjenta prosedyren over med ujevne mellomrom :)

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...