Stokkeland Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Dette er en fiktiv oppgave, og jeg er ganske sikker på at jeg har kommet fram til riktig konklusjon, men jeg må bare være sikker. Peder Rykke og Jon Sviresen søkte begge skjenkebevilling i Storevik kommune. Rykkes tidligere samboer, Kjersti Floe, var saksbehandler på saken. Sviresen visste de fortsatt hadde kontakt med hverandre, i hvert fall var begge medlemmer av den lokale MC-klubben ”Skinn og bein”. Sviresen mente at det heller ikke kunne være riktig at Hans Hansen som var gift med Rykkes datter Hansine, var med på å behandle saken i kommunestyret. Var Hans Hansen eller Kjersti Floe inhabile? Jeg troklet meg fram til denne konklusjonen,ja de er begge inhabile, Hans Hansen blir svigersønn og rammes av FVL §6b. Kjersti Flo blir forhenværende samboer og rammes av FVL §6c. Kan FVL brukes, ja de kommer under FLV § 1 og det de skal ta en avgjørelse på kommer inn under § 2 A og B. Takk Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Her er Rykke part i saken. Floe er tidligere samboer av Rykke. Forholdet rammes ikke av forvaltningsloven § 6 (1) c. Bokstav c lyder: "når han er eller har vært gift med eller er forlovet med eller er fosterfar, fostermor eller fosterbarn til en part;". Her er det det at to personer har bodd sammen og har hatt et kjærlighetsforhold det er snakk om, og dette dekkes ikke av det aktuelle alternativet. Du må benytte § 6 (2) som hjemmel og foreta en konkret vurdering. For kommunestyrets behandling av saken gjelder forvaltningsloven kapittel II med de særregler som følger av kommuneloven § 40 nummer 3. Ingen av kommunelovens særregler er aktuelle. Hans Hansen er svigersønn av part i saken, og er dermed "i svogerskap med en part i [...] nedadstigende linje". Han er dermed inhabil etter § 6 (1) b. Forvaltningsloven kapittel II omfatter all forvaltningsvirksomhet (jfr § 1), ikke bare vedtak, se § 3 første ledd som bare innskrenker rekkevidden av kapitlene IV-VI (enkeltvedtak) og VII (forskrifter). 1 Lenke til kommentar
Stokkeland Skrevet 27. september 2011 Forfatter Del Skrevet 27. september 2011 Men har ikke samboerskap samme rettsvirkninger som ekteskap etter Ekteskapsloven § 95 (altså kan jeg bruke Fvl § 6 c)? Eller Eller blir det bare å bruke § 6 og en konkret vurdering som du skriver krikkert? takk Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 (endret) Ekteskapsloven § 95 ble tilføyd ved lov av 27. juni 2008 nr. 53 i forbindelse med opphevelsen av partnerskapsloven, og fastslår at et registrert partnerskap ("homofilt ekteskap") skal ha samme rettsvirkninger som ekteskap. Registrert partnerskap har ingenting med samboerskap å gjøre. Tidligere partnerskapslov § 1 fastslo: "To homofile personer av samme kjønn kan la sitt partnerskap registrere, med de rettsvirkninger som følger av denne lov". Du er nødt til å foreta en konkret vurdering etter § 6 annet ledd. Endret 27. september 2011 av krikkert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå