Gå til innhold

Alle 3 pin og 2pin på HK er i bruk. Hvordan tilkoble GPU-kjøler?

internet wizard

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, men har du 3 parts GPU kjøler så er jeg redd du MÅ bruke orginal kontakten.

Årsaken er at får ikke BIOSen på skjermkortet noen som helst vifte info fra vifta så NEKTER den plent å starte, er flere som har gått i den fella der.

jeg har en h50 kobla opp mot cpu den bruker 2 3pin slots.¨

kan jeg koble h50 opp mot psu istede?

Lenke til kommentar

Vifter som du ikke trenger RPM avlesning på, bruker du en ren Molex 4 pin som du linket til lengere opp.

De vil gå på full pupp så lenge de får 12V (Så lenge maskinen og PSUen er påskrudd) skal du regulere farten må du kjøpe en viftekontroller, men bråker de ikke på full gass så er det bare å koble i vei.

Husk at enkelte hovedkort MÅ HA en CPU kjøler kontakt tilkoblet, ellers hyler og skriker de med "CPU Fan Failure!" og nekter å starte eller bare piper.

Lenke til kommentar

Hvilke kort er det som ikke vil starte uten vifte? Kortene jeg har hatt og har fører kun spenning ut til viftene og kunne ikke brydd seg mindre om at viftene fjernes. Sier ikke at dette er tull, men har bare aldri sett det :)

TS: Enten kjøper du en billig viftekontroller eller en 3pin til 2x3pin splitter som f.eks denne. Du kan dog få problemer med å styre hastigheten. Eller du kjøper en slik du linket til selv. Da er jo styring av viftene utelukket, men det er ikke alltid nødvendig.

Med enkelte GPU-kjølere følger det forresten med en overgang slik at du kan bruke 3pin med skjermkortets egen viftetilkobling.

Edit: 007CD kom meg i forkjøpet.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Har vært noen ASUS modeller, ABIT kortet mitt ville starte uten vifte, men fram til du skrudde av RPM overvåkningen i BIOS så hylte det som en stukken gris.

Husker for en tid tilbake det var noen her på forumet som postet med ett ASUS kort hvor maskinen ikke ville starte, den bare pep.

Straks personen flyttet CPU vifte kontakten fra en tilfeldig 3 pins til kontakten merket CPU_Fan så ble det stille og maskinen ville starte.

Lenke til kommentar

Er ikke noe magisk med hverken 4 pinneren på hovedkortet eller 3 pins kabelen.

3 pin inneholder kun 12V strøm på en pinne, Vifteturtalls overvåkning (Forteller HKet hvor fort vifta går) og Jording.

4 pinneren er den 4 pinnen kun for ett PWM signal som brukes for å regulere viftehastigheten, men krever spesielle vifter som ikke er like utbredt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...