Gå til innhold

Kobling av hifi anleg til data!

Anbefalte innlegg

Jeg har 10 meter lydkabel (vanlig tynn type), som regel kommer det en durelyd når jeg "streemer" en film inn til tv i stuen :grumpy: da trekker jeg ut antenneledningen, og store deler av støyen forsvinner men ikke alt.

Kan en monsterkabel på 10 meter hjelpe?

Eller har noen andre tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Whoppass Cheese:

Bra du orket å ta deg bryet med å teste APS og APX før du avskrev mp3.

Hvis du vil lære hvordan du skal gjøre blindtester på en ordentlig måte er Hydrogen Audio og www.ff123.net gode utgangspunkt. Mange gjør mye rart når de tester, bl.a. glemmer å slå av equalizer i winamp eller tar seg ikke bryet med å gjøre det som en blindtest. Det er forresten også anbefalt å bruke hodetelefoner til slik testing.

Hvis du besitter "golden ears" kan ditt bidrag være med å gjøre codecen bedre ved at du poster resultatene på Hydrogen Audio. Det er mange utviklere der som sikkert er interessert hvis du gjør testen ordentlig.

Sannsynligheten for at du ikke hører forskjell når testen blir gjort ordentlig, er vel ganske stor, men det er jo noen som klarer det. I tillegg finnes det som ATWindsor var inne på såkalte "problem samples" der codecene sliter.

Har inntrykk av at du er en HiFi freak ;), og det er vel ikke de som er mest kjent for å være tilhengere av blindtesting, men det så jo ut til at du var villig til det...

PS: Man skal ikke undervurdere effekten av placebo. :)

Lenke til kommentar

Hifi-freak? Javel. Kanskje vanskelig å benekte når jeg har 9 svarte/grå bokser i et rom. Samt løse elementer for godt over 10.000.

Om jeg har spesielt gode ører vet jeg ikke. Men jeg har lært meg å lytte. Jeg er spesielt varsom ovenfor endringer i lydbildet og merker fort om instrumenter ikke har en naturlig klang.

Jeg gjorde som ATWindsor sa og brente MP3ene ut på cd når jeg testet.

Så da var jo ikke EQ noe problem. Siden jeg har en god DAC så kan jeg jo teste rett fra pcen, men da må jeg kaste bråkeboksen inn i et annet rom først. Jeg har forøvrig testet om det var noen forskjell mellom å bruke PCen og vanlig CDspiller som drivverk for DACen. Det var en del bedre med vanlig CDspiller.

Jeg er svært skeptisk til å teste bare med hodetelefoner, da lydbildet blir helt feil når man bruker det. Og hodetelefoner må være ganske bra (dyre) før det begynner å nærme seg en naturlig klang. Men hodetelefoner har den fordelen at det er lettere å oppfatte detaljer.

Ellers så er jeg veldig enig i at blindtesting er en bra måte å teste på. Skjønner ikke helt hva folk mener er galt med det.

Lenke til kommentar
Hifi-freak? Javel. Kanskje vanskelig å benekte når jeg har 9 svarte/grå bokser i et rom. Samt løse elementer for godt over 10.000.
Var bare et løst inntrykk jeg hadde etter å ha lest endel postinger. Ikke vondt ment... :)

Jeg er svært skeptisk til å teste bare med hodetelefoner, da lydbildet blir helt feil når man bruker det. Og hodetelefoner må være ganske bra (dyre) før det begynner å nærme seg en naturlig klang. Men hodetelefoner har den fordelen at det er lettere å oppfatte detaljer.
Det er nok det siste som er poenget. Veldig mange av de testene som gjøres på Hydrogen Audio har som mål å se om det er mulig å høre forksjell på den originale wav-filen og den komprimerte. I den sammenheng er det egentlig ikke nøye hvordan det høres ut bare du klarer å skille de to.
Lenke til kommentar

Ja, det er jo klart. Men øra mine er slik at oppdager lettere feil i lydbildet og i klangen enn mangel/endring i detaljer. Ganske pussig, de fleste andre jeg kjenner synes det er stikk motsatt. Kanskje det bare er en forskjell i måten man beskriver hva man hører? :-?

Lenke til kommentar
Virker som om kabelens lengde sammen med støy er problemet ditt der.

Om du får Monster på 10m vil det nok fjerne noe ja.

Problemet hans er nok at han får en jordsløyfe fra TV->PC. Det pga. at TV'en er "jordet" gjennom antenneledningen, og at antennenettet har et annet jordingspotensiale enn stømnettet hvor PC'en er tilkoplet.

En løsning på problemet, er som sagt å trekke ut antenneledningen. Du kan også kjøpe et galvanisk skille, og ser om det tar knekken på krypstrømmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...