Gå til innhold

Kobling av hifi anleg til data!

Anbefalte innlegg

Og MP3er er som regel middelmådig, det vanlige er jo 128kbps sampling rate, selv om noen gjerne går helt opp i 320kbps. Selv med den beste kodingen er det langt igjen til en cd-plate, som har 1,41Mbps.

Bitrate er jo ikke det samme som kvalitet, flac feks er jo lossless og har bare halve bitraten til cd. I mine øyne går det fint ann å få cd-kvalitet med bitrates på rundt 200.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Beklager, men jeg har ganske lite innsikt i dette.

Hvordan kobler du en forsterker med digital inngang til pcen. Hva er forskjellen fra å bruke sånn phono kabel?

Har denne digital inngang? http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...product=avr1603

Så om du bruker digital inngang trenger du ikke godt lydkort?

Og om du bruker phono kabel så har lydkortet mye å si?

Hvis lydkortet ditt har digital utgang, kan du bare sende lydinfoen uforandret til forsterkeren. Så kan forsterkeren forandre disse signalene til analoge signaler, da trenger ikke lydkortet å være bra, og kabelen trenger heller ikke å være dyr (orker ikke diskusjonen om den må være det når du overfører analogt heller). Men du trenger ett lydkort med digital utgang (lett å få tak i), og en forsterker med digital inngang (forsåvidt lett å få tak i, men koster ofte litt penger antageligvis, lenge siden jeg har fulgt noe særlig med på den fronten.)

AtW

Lenke til kommentar

...og selv om MP3'en er 128kbps, så blir LYDEN fra et GODT ANLEGG antageligvis bedre enn med små grå plasthøyttalere uansett.

(Jeg ripper ingenting under 192kbps.)

Og joda, Denon AVR-1603 har digital inn-og-ut.

Når det gjelder SB Live! ( :o ) så er det ikke store nyheter at dette kortet suser og støyer og er generelt søppel. (Vi alle har eid et.)

Men nå begynner strengt tatt de aller fleste onboard-lydkort å bli av så god kvalitet at det ikke er vits i med noe særlig bedre for mange, med mindre de har litt ekstraordinære behov.

Lenke til kommentar
Og MP3er er som regel middelmådig, det vanlige er jo 128kbps sampling rate, selv om noen gjerne går helt opp i 320kbps. Selv med den beste kodingen er det langt igjen til en cd-plate, som har 1,41Mbps.

Bitrate er jo ikke det samme som kvalitet, flac feks er jo lossless og har bare halve bitraten til cd. I mine øyne går det fint ann å få cd-kvalitet med bitrates på rundt 200.

AtW

Hører du ikke forskjell på MP3 og CD???

Lenke til kommentar

AtW

...inntil en viss bitrate, skriver han.

Lenke til kommentar

Prøv og rip ett par plater til APS eller APX en dag, og brenn de inn med orginalsporet på en plate, og hør på de på en bra cd-spiller (dobbel blin-test såklart), du vil bli overrasket, mange som sier de alltid hører forskjell klarer ikke å skille de 3. Men feks 128kbit mp3 høres jo rimelig elendig ut. Det finnes visse lydmønster som mp3 har vanskeligheter med å gjengi, men på 99% av alle sanger så blir det veldig bra.

AtW

Lenke til kommentar

Prøv og rip ett par plater til APS eller APX en dag, og brenn de inn med orginalsporet på en plate, og hør på de på en bra cd-spiller (dobbel blin-test såklart), du vil bli overrasket, mange som sier de alltid hører forskjell klarer ikke å skille de 3. Men feks 128kbit mp3 høres jo rimelig elendig ut. Det finnes visse lydmønster som mp3 har vanskeligheter med å gjengi, men på 99% av alle sanger så blir det veldig bra.

AtW

Ok, nå har jeg prøvd. APX fikk jeg ikke til å funke. Filene ble på rundt 700 kb?? APS funka ihvertfall. Jeg ble faktisk imponert. Forskjellene var ganske små. Jeg var flere ganger i tvil om hva som var hva. Men jeg traff riktig 8 av 10 ganger. Det var bare 5 ganger jeg traff riktig uten å være i tvil. De resterende gangene var jeg svært usikker og måtte tippe.

De gangene jeg ikke var i tvil var på litt mer komplisert musikk. På disse låtene krympet lydbildet, det manglet dynamikk og de høyere frekvensene ble "grøtete". Alikevel snakker vi om ganske små forskjeller her. Kanskje hadde jeg funnet større forskjeller om jeg hadde brukt noen dyrere høyttalere. Nå brukte jeg "bare" Dali 5005.

Dette var egentlig en ganske liten test, så jeg tror jeg skal forsøke meg på en litt mer omfattende. Med mer musikk og noen bedre høyttalere. Og teste om APX er noe hørbart bedre.

Min foreløpige konklusjon er at bare CD har CD-kvalitet, men MP3 kan faktisk låte forbausende bra det også.

Lenke til kommentar

Ikke mye klokere nei.

Finnest det stereo forsterker med digital inn/ut?

Virker nesten som det er bare suround forsterkerene som har det..

Er det forskjell fra å koble et suround anlegg til pcen mot å koble et stereo anlegg..?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar

Det finnes stereo- forsterkere med digital inn/ut. Du må nesten bare sjekke bak på den du har. For normal bruk er det ikke store forskjellen.

Hvis du har surround- forsterker, trenger du flere ledninger fra lydkortet hvis du ikke bruker digital kobling. Lydkortet ditt må støtte det.

Uansett, kabeltyper eller filformat, MP3 eller ikke- hvis du har vanlige høyttalere og et vanlig stereoanlegg vil du få MYE bedre lyd hvis du kobler stereoanlegget til PC-en. Start med det, du.

Lenke til kommentar
Ikke mye klokere nei.

Finnest det stereo forsterker med digital inn/ut?

Virker nesten som det er bare suround forsterkerene som har det..

Er det forskjell fra å koble et suround anlegg til pcen mot å koble et stereo anlegg..?

Takk på forhånd!

Hehe, du har vel fått svar på det første spørsmålet. At jada, du kan koble dem sammen. Men nå er det selvsagt tvil om hvor mye spenn du skal spandere, siden noen sider at det blir MYE bedre lyd om du gjør det sånn og sånn. Og er det noe som ofte går igjen på forumet, så er det at det beste er det beste, uansett hvem som skal ha det, og hva stakkaren skal ha det til.

Du får vel både vanlige stereoforsterkere og forforsterkere med digital inn/ut. (Hm, om du nå ikke har hørt om forforsterkere, stryk siste så du ikke blir mer forvirret.)

Du må nok bare kikke litt på varutvalget til hifi-klubben og hifi-centeret f.eks.

Har du lydkort som støtter surround vil du kunne videreformidle det ved en surroundforsterker. Kobler du surround til en standard stereo, ender du jo uansett opp med to kanaler, en venstre og en høyre høyttaler.

-P-

Lenke til kommentar
Jeg var flere ganger i tvil om hva som var hva. Men jeg traff riktig 8 av 10 ganger. Det var bare 5 ganger jeg traff riktig uten å være i tvil. De resterende gangene var jeg svært usikker og måtte tippe.

De gangene jeg ikke var i tvil var på litt mer komplisert musikk. På disse låtene krympet lydbildet, det manglet dynamikk og de høyere frekvensene ble "grøtete". Alikevel snakker vi om ganske små forskjeller her. Kanskje hadde jeg funnet større forskjeller om jeg hadde brukt noen dyrere høyttalere. Nå brukte jeg "bare" Dali 5005.

Dette var egentlig en ganske liten test, så jeg tror jeg skal forsøke meg på en litt mer omfattende. Med mer musikk og noen bedre høyttalere. Og teste om APX er noe hørbart bedre.

Min foreløpige konklusjon er at bare CD har CD-kvalitet, men MP3 kan faktisk låte forbausende bra det også.

Det er bra du tar deg bryet med å prøve er ikke alle som gjør det, fint for deg at du hører forskjell, jeg personlig gjør ikke det, men nå skal det sies at hverken anlegg eller akustiske forhold er helt optimalt på min lille hybel.

AtW

Lenke til kommentar
Han som startet tråden spurte om hva slags kabel man trengte for å koble sammen PC og stereoanlegg.  

Etter de siste innleggene her er ha sikkert mye klokere :lol:

Beklager ble litt OT.

Hva slags kabel han skal ha har han fått svar på.

Om det finnes Integrerte stereoforsterkere med digital inn/ut? Ja, det finnes, men er ekstremt sjeldent og i en helt annen prisklasse enn det er snakk om her. De fleste er klasse D forsterkere.

Lenke til kommentar

Jeg har nå forstått såpass at jeg kommer til å slite med å koble digitalt.

Dette fordi forterkere i 3000 kr klassen ikke har digitale inn/ut.

Må vel da koble med phono kabel, eller monster? Det virker som om meningene er delt rundt dette valget.. (?)

Skal til bergen i morgen og besøke hifiklubben, kjøper da enten:

NAD C320BEE Stereoforsterker

eller

Cambridge C500 forforsterker - Cambridge P500 effektforsterker

Lenke til kommentar

Gode alternativer det. Tror nok du blir fornøyd med dem, uansett hvilke du velger. Håper du har noen ok høyttalere som står i stil, at du ikke kobler på et par gamle Hitachi i plast. :wink:

Og til den pakken er det utvilsomt greit med analoge kabler. Du blir nok fornøyd.

-P-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...