FrenChie Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Hei! Detter er kanskje et ganske idiotisk spørsmål :-? Men, jeg lurer på om man trenger en spesiell kabel til å koble hifi anleg til data? Isåfall hva heter denne kabelen? :oops: Takker.. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Ideen er veldig god. Du får bedre lyd enn med de fleste PC- høyttalere. Tror ikke denne kabelen har et spesielt navn, det du trenger en en skjermet kabel med stereo mini- jack i den ene enden, og RCA- kontakter i den andre. Disse kontakene er også ofte kalt phono- kontakter. Lenke til kommentar
Danny Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 en sånn http://www.biltema.no/products/product.asp...8&iItemId=23475 Lenke til kommentar
FrenChie Skrevet 8. august 2003 Forfatter Del Skrevet 8. august 2003 Takker for svarene Biltema ja..heh.. ! Skal vel ta meg en tur dit en gang,bor ikke langt ifra Billig var det og Lenke til kommentar
LunarG Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Et tips... Kabler som ligger bak PC'en blir påvirket av endel støy, ifra vifter, andre kabler osv... Det kan faktisk gjøre at du får sus og skurr på lyden om du bruker vanlige tynne sorte "standard" jack-til-phono kabler. Om du kjøper en kabel av litt kvalitet så hjelper det betraktelig. Selv bruker jeg en rimelig Monster Cable. Husker ikke modellnavnet, men det er noe PC Media eller noe i den duren, og den koster ikke mere enn en to-tre hundre kroner. Den forbedringen den gir er helt klart verdt penga. Er mange som vil si at kvaliteten på kabelen ikke ha noen betydning, men dette er ikke snakk om "jeg har så bra ører at jeg må ha superutstyr", men om faktisk støyskjerming... Monster kabelen er bedre skjermet enn de vanlige billig-kablene. Lenke til kommentar
NeverMind Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Hvor får en kjøpt en slik monster kabel? Er det stor forskjell på om hifi anlegget er koblet til pcen eller ikke... på lydkvaliteten.... Det er jo ikke vits å kjøpe et godt hifi anlegg viss det blir dårlig når det er tilkoblet pcen.. ? Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Jeg vet ihvertfall at Hi-fi-center kjeden har Monsterkabler. Jeg hadde anlegget koblet til PC-en. Det funket som bare det. Lydkvaliteten blir ikke helt den samme som fra en god DVD-spiller f.eks., men forskjellen fra vanlige PC-høyttalere (selv de dyreste) er bortimot astronomisk. Billige PC-høyttalere: <20% Dyre PC-høyttalere: <50% "Billig" Hi-Fi anlegg koblet til PC med bra lydkort (Audigy 2 eller bedre): < 75% Billig Hi-Fi anlegg med DVD-spiller: <85% Dyrt Hi-Fi anlegg koblet til PC med bra lydkort: <90% Dyrt Hi-Fi anlegg med dyr DVD-spiller <95% Svindyr hjemmekino med spesialdesignet rom++ : rundt 100% Jeg er ikke ekspert på området (langt der i fra faktisk... ), men jeg tror ikke dette er så veldig langt fra sannheten. Kanskje noen som vet mer om Hi-Fi kan rette på meg? Lenke til kommentar
NeverMind Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Så lydkortet har mye å si alså.. Har et audigy player 24 bits lydkort.. Tenker på å kjøpe B&W 601 se3 høytalere og nadc350 forsterker, vil dette med mitt lydkort være mye bedre enn klipsch promedia 2.1? Og er det rett valg av høytalere og forsterker - koster 7500 kr tilsammen. Hva heter denne monsterkabelen? Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Så lydkortet har mye å si alså.. Har et audigy player 24 bits lydkort.. Tenker på å kjøpe B&W 601 se3 høytalere og nadc350 forsterker, vil dette med mitt lydkort være mye bedre enn klipsch promedia 2.1? Og er det rett valg av høytalere og forsterker - koster 7500 kr tilsammen. Hva heter denne monsterkabelen? Lydkortet har ganske mye å si, ja. Forskjellen det var å gå fra SB Live! Player 5.1 til Audigy 2 var rimelig heftig. Ja. Det vil være en god del bedre. Jeg kan ikke svare på om det er riktig valg av høyttaler og forsterker. Jeg er desverre bare en helt ordinær data-geek... Anlegget mitt (Bare Proson greier og en QLN Sub 12), fikk jeg billig fra Hi-fi center kjeden fordi onkelen min er daglig leder der. Jeg visste ikke, og vet fortsatt ikke noe særlig om høyttalere, anlegg og merker innen Hi-Fi. Men jeg vil gjerne lære! Jeg husker ikke hva monsterkabelen heter. (Eller var det Proson-kabel?) Hvis du bor nært en eller annen hi-fi butikk, kan du sikkert spørre der. Det du er ute etter er en kabel med 3,5mm minijack i den ene enden og vanlig RCA i den andre. Lenke til kommentar
Bach Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Så lydkortet har mye å si alså.. Har et audigy player 24 bits lydkort.. Tenker på å kjøpe B&W 601 se3 høytalere og nadc350 forsterker, vil dette med mitt lydkort være mye bedre enn klipsch promedia 2.1? Og er det rett valg av høytalere og forsterker - koster 7500 kr tilsammen. Hva heter denne monsterkabelen? Den kabelen jeg bruker fra Monster heter "Interlink 100" og har 2XRCA i den ene enden og en minijack i den andre. Tror den kosta et par hundre. Finnes også i dyrere varianter. Mener jeg kjøpte min på Elkjøp. Forskjellen blir ganske stor fra Klipsch. Spesielt når du hører på musikk. B&W /NAD- kombinasjonen er en god og velprøvd miks. Men ta også en titt på KEF Q1 de selger på HiFi-Centerkjeden. Lenke til kommentar
vihovde Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Et tips... Kabler som ligger bak PC'en blir påvirket av endel støy, ifra vifter, andre kabler osv... Det kan faktisk gjøre at du får sus og skurr på lyden om du bruker vanlige tynne sorte "standard" jack-til-phono kabler. Om du kjøper en kabel av litt kvalitet så hjelper det betraktelig. Selv bruker jeg en rimelig Monster Cable. Husker ikke modellnavnet, men det er noe PC Media eller noe i den duren, og den koster ikke mere enn en to-tre hundre kroner. Den forbedringen den gir er helt klart verdt penga. Er mange som vil si at kvaliteten på kabelen ikke ha noen betydning, men dette er ikke snakk om "jeg har så bra ører at jeg må ha superutstyr", men om faktisk støyskjerming... Monster kabelen er bedre skjermet enn de vanlige billig-kablene. TULL... Jeg bruker en vanlig kabel. ikke noe som helst ulyder. Funker 100%. Kjøp den på Biltema du Lenke til kommentar
evorkahn Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 kan anbefale monsterkabelen på det sterkeste. dyr? ja, men lydfoskjellen er verdt det. Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 God damn.. kjøp monster cable!! gå på hjemmesiden dems, så ser du hvorfor monster cable er bedre enn "vanlig" kabler med anoreksia. Lenke til kommentar
NeverMind Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 hva er hjemmesiden deres da? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 Hvis du har en forsterker med digital inngang er det antakelig best å bruke den, som sagt tidligere, så kan lydkort være relativt variable når det gjelder lydkvalitet, så jeg ville anta at en god forsterker gjør jobben mye bedre enn lydkortet. Slipper du å tenke på om dyre kabler er tingen også. AtW Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 Hvorvidt du kommer til å høre forskjell på de forskjellige løsningene avhenger av flere forhold. Først å fremst ørene dine, om du er "bortskjemt" med god lyd eller ikke, råmaterialet du skal spille av, lydkortet ditt, og stereoanlegget ditt. Uansett, de aller fleste stereoanlegg spiller fletta av de fleste lydanlegg som er beregnet på PC, uavhengig av kabel. Før det kommer 100 innlegg som hvor det påstås at det siste er tull, vil jeg straks tilføye at det er lett å finne bevis på at PC- anlegget er best. Altså- hvis du sitter på et par vanlige "plasthøyttalere" til PC-en din, og du har et vanlig stereoanlegg, vil du få mye bedre lyd ved å bruke stereoanlegget. Så kan du heller jobbe videre med det andre når/hvis du vil ha enda bedre lyd. Lenke til kommentar
shit89 Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 Et skikkelig lydkort har jo phono-utanger Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 TULL... Jeg bruker en vanlig kabel. ikke noe som helst ulyder. Funker 100%. Kjøp den på Biltema du Det har ikke slått deg at andre kanskje kan ha kraftigere/fler støykilder enn deg sjøl!?? Så om lakriskabler funker fint hos deg, trenger de nødvendigvis ikke gjøre det hos andre.... *jeeeeez* Blir like dumt som å skrive "Ikke kjøp 430w PSU, bortkasta penger. Jeg har 240W og den holder i lange baner, funker 100%"... Sannsynligvis veit du ingenting om kabler og skjerming, siden du kommer med et sånt latterlig utspill. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 Ikke la dere rive fullstendig med nå da. Han skal koble stereoanlegget til PCen, sannsynligvis for å få bedre lyd til filmer og for å spille MP3er..? Før du svir av en del ekstra lapper, husk at det er ikke så stort poeng med alt topputstyr på slutten av kjeden, dersom utgangspunktet er bare middelmådig. Og MP3er er som regel middelmådig, det vanlige er jo 128kbps sampling rate, selv om noen gjerne går helt opp i 320kbps. Selv med den beste kodingen er det langt igjen til en cd-plate, som har 1,41Mbps. Og til syvende og sist er det du selv som skal høre på, og skal du høre forskjeller på bit-sampling, kabler og høyttalere bør du være litt trent og vite hva du skal høre etter. Eksempelvis Proson er billige høyttalere, som kan spille høyt, men ikke bra. Derom du lager musikk selv på maskinen og har et bra lydkort, kan Monster absolutt være verdt vurderingen. Og om kablene ligger sammen med strømkabler og andre kabelklaser, er ekstra isolasjon gjerne et bra poeng (som nevnt tidligere ja). -P- Lenke til kommentar
NeverMind Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 Beklager, men jeg har ganske lite innsikt i dette. Hvordan kobler du en forsterker med digital inngang til pcen. Hva er forskjellen fra å bruke sånn phono kabel? Har denne digital inngang? http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...product=avr1603 Så om du bruker digital inngang trenger du ikke godt lydkort? Og om du bruker phono kabel så har lydkortet mye å si? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå